رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: می توان در کنار حفظ شکل سنتی هنر تعزیه، شکلی مدرن از آن ارائه و حتی آن را به سایر کشورهای اسلامی صادر کرد.
کد خبر: ۱۴۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 09 December 2015
رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: می توان در کنار حفظ شکل سنتی هنر تعزیه، شکلی مدرن از آن ارائه و حتی آن را به سایر کشورهای اسلامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا منتظری پیش از ظهر چهارشنبه در نشست با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به رسالت های وزارت ارشاد در جهت دهی به حوزه فرهنگ کشور گفت: یک بخش رسالت وزارت ارشاد عمومی و مربوط پاسخگویی در حوزه های فرهنگی و رسالت دیگر آن جهت دهی و تولید محتواهای فرهنگی است و سهم موثری نیز در این حوزه دارد.

وی با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه نقش موثری در شکل گیری انقلاب اسلامی و سربلندی کشور داشته اند گفت: باید دلسوزی بیشتری نسبت به دیگران رد مورد این مردم داشت.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، دوام و قوام کشور را توجه به فکر، اندیشه و تعهدات مجموعه فرهنگی دانست و گفت: عدالت حکم می کند که توجه بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

وی به ماموریت های وزارت ارشاد و سازمان بسیج هنرمندان در جهت دهی به حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: به موازات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برحسب ضرورت انقلاب، نهادها و سازمان ها ی مختلفی چون صدا و سیما، بسیج هنرمندان شکل گرفته اند که بتوان در حوزه دوم یعنی بخش فرهنگ اقدامات موثرتری را انجام داد.

منتظری تاکید کرد: همه دستگاه ها و نهادها زیر یک پرچم قرار دارند و در یک نظام زندگی می کنند اما قلمروهای ماموریت متفاوت است.

وی بر تعامل بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان تاکید کرد و گفت: ما اولین نشست را  با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم و جلسه بسیار خوبی بود و در قدم دوم در حال رایزنی برای برگزاری نشست های مشترک بین اداره کل ارشاد و روسای سازمان بسیج هنرمندان در استان ها هستیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، با اشاره به ابراز رضایت سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه از همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با این سازمان گفت: ما به هر استانی که سفر می کنیم، سعی مان این است که یک پروژه ملی مشترک را به تصویب برسانیم و از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه می خواهیم که در این مورد بررسی ای را داشته باشند و هر پروژه ای که مد نظر است به ما اعلام کنند.

وی اشاره ای نیز به نشست با مسئولین انجمن های هنری بسیج هنرمندان داشت و گفت: در نشستی که با هنرمندان بسیجی استان کرمانشاه داشتیم مباحثی مطرح شد که از آن جمله می توان به دغدغه شکل گیری انجمن هنر تعزیه و هنرهای آیینی، بومی و سنتی در استان اشاره کرد که ظرفیت و قابلیت خوبی نیز در این استان از این نظر وجود دارد.

در کشور نیز نسبت به «تعزیه» غفلت شده است

منتظری با بیان اینکه البته در کشور نیز نسبت به هنر تعزیه یک غفلتی شکل گرفته  است گفت: نیاز است ما در کنار یک نگاه سنتی به هنر تعزیه با یک نگاه مدرن نیز به آن بپردازیم که به عنوان یک محصول صادراتی نه تنها ایران بلکه سایر کشورهای اسلامی نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان، پیشنهاد تشکیل انجمنی با این مضمون را ایده ای خوبی دانست و افزود: ما آمادگی خود را در سازمان بسیج هنرمندان نسبت به این موضوع اعلام کرده ایم و در صورتی که این آمادگی از سوی ارشاد نیز وجود داشته باشد، زمینه های تحقق آن پیگیری شود.

وی افزود: سعی ما این است که ابتدا اولین تجربه منطقه ای آن اتفاق افتاده و طی یک آزمون و خطا مسائل و مشکلات آن احصا و در صورت موفقیت در گستره ملی به آن پرداخته شود.

منتظری گفت: با توجه به نقش و سهم موثری که رزمندگان و مردم شهید پرور این خطه در دوران دفاع مقدس داشته اند و اینکه مرصاد به عنوان یک نماد و سمبل مقاومت در کشور مطرح است، نباید به فراموشی سپرده و تنها در قالب یادآوره های سالانه متوقف شود.

وی تصریح کرد: در این راستا تعدادی از هنرمندان بسیجی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه پیشنهاد دادند که اتاق فکری در این زمینه تشکیل شود تا بتوان از این ظرفیت در حوزه های فرهنگی، هنری و ادبی استفاده و جشنواره هایی که مانند جشنواره خلیج فارس برند این استان شود برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در پاسخ به مدیرکل ارشاد استان کرمانشاه مبنی بر پیشنهاد برگزاری بزرگداشت آیت الله نجومی، چهره ماندگار کرمانشاهی و خوشنویس جهان اسلام گفت: این ایده، طرح مناسبی است و حتی می توان آن را به بخش بین الملل گره زده و یک جشنواره بین المللی در این زمینه برگزار کرده تا از کشورهای دیگر جهان اسلام نیز در آن حضور داشته باشند.

وی بر تعامل هر چه بیشتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان بسیج هنرمندان تاکید کرد و خواستار انجام مطالعات لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله نجومی توسط اداره کل ارشاد و بسیج هنرمندان استان کرمانشاه شد تا از این طریق طرح اولیه آن مشخص و بتوان آن را در سال ۹۵ به مرحله اجرا در آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار