اگر چه مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان گفته است جای هیچ گونه نگرانی نیست، اما مردم استان البرز و دوستداران محیط زیست به دلیل خلف وعده‌های بسیار این شرکت نسبت به طرح جدید نیز نگرانی‌های بسیاری دارند.
کد خبر: ۱۴۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸ 07 December 2015
به گزارش تابناک – البرز: در نوروز سال گذشته و در حالی که بسیاری از مردم کشور به تعطیلات رفته بودند و رسانه‌ها نیز تعطیل بودند، ناگهان اخباری مبنی بر قطع شبانه تعداد زیادی از درختان باغ سیب کرج در رسانه‌ها منتشر شد.

در همان زمان عباس زارع مدیرعامل وقت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج درباره قطع درختان باغ سیب کرج گفته بود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری و سازمان بنیاد مستضعفان منعقد شده‌، مقرر شده بود این نهاد 350 درخت از درختان نیمه خشک و آفت‌زده محدوده خاصی از باغ سیب کرج را برای انجام طرح‌های عمرانی قطع کند ولی این نهاد در تعطیلات نوروز و بدون مجوز قانونی اقدام به قطع بیش از 2000 درخت در قسمت‌های مختلف این باغ کرده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج، روز هفتم نوروز از این اقدام، مطلع و با اعزام اکیپ ویژه‌ای از ادامه روند قطع درختان جلوگیری شد.
پرونده‌ای نیز در خصوص وقوع این تخلف به مراجع قضایی استان ارجاع شد و دستگاه قضایی نیز با صدور حکم توقیف و بازداشت متهم اصلی که مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان بود، دستور کاشت مجدد درخت به جای درختان قطع شده، را صادر کرد.
در آن زمان بهنام محمودی، عضو شورای شهر کرج نیز در واکنش به این اقدام بنیاد مستضعفان گفته بود: طی چند سال اخیر شاهد تخریب بخش وسیعی از این باغ به دلایل و بهانه‌های مختلف بوده‌ایم که در نهایت نتیجه‌ای جز آسیب به محیط طبیعی استان نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از نهادهایی که به تعهدات خود نسبت به این باغ عمل نکرده بنیاد مستضعفان است و منجر به قطع شمار زیادی از درختان این باغ شده است. چرا بنیاد مستضعفان به تعهد خود نسبت به قطع تعداد مشخصی از درختان نیمه خشک این باغ عمل نکرده و تبر به ریشه درختان سبز این باغ زده است؟
در آن دوره و به دنبال انتشار گزارش‌های افشاگرانه از جمله گزارش‌هایی با عنوان "درختان باغ سیب ایستاده می‌میرند" تعداد زیادی از مردم کرج با تجمع مقابل باغ سیب، به این اقدام اعتراض کردند.
حال پس از گذشت بیش از 20 ماه، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان از تصویب طرح جامع احیای باغ سیب خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این طرح از دی ماه سال جاری آغاز خواهد شد.
محمد خدایی اظهار داشت: احیای باغ سیب بر عهده این شرکت است که با تصویب طرح جامعی، در آینده‌ای نزدیک این مهم اجرایی خواهد شد، در واقع طرح مذکور در بخش تحقیقات بنیاد مستضعفان به تصویب رسیده و اعتبارات مورد نیاز تامین شده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف برای تصویب احیای باغ سیب افزود: خروجی این جلسه که چند هفته گذشته در محل سازمان پارک‌ها برگزار شد، مطلوب و امیدوار کننده بود و طرح جامع احیای باغ در آن جلسه به تصویب و تایید حاضران رسید.
این مسئول عنوان کرد: در طرح جامع احیای باغ سیب، انجام اقدامات در مدت 3 سال برنامه‌ریزی شده است که از اوایل دی ماه سال جاری آغاز خواهد شد.
خدایی ادامه داد: جای هیچ‌گونه نگرانی در حوزه احیای باغ سیب وجود ندارد چون مراحل مختلفی طی 3 سال برنامه‌ریزی شده و در این بازه زمانی اقدامات لازم انجام می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: همچنین طرح جامع آبیاری تحت فشار درختان این باغ به تصویب سازمان جهاد کشاورزی رسیده و آنها متعهد شدند که در این زمینه همکاری لازم را با شرکت داشته باشند.
وی با اشاره به اهتمام ویژه این شرکت و بنیاد مستضعفان در احیای باغ سیب افزود: به طور قطع در سال جاری طی ماه‌های بهمن و اسفند، حدود 50 هکتار از اراضی این باغ احیا می‌شود و در هفته درختکاری باغ سیب مهرشهر میزبان شهروندان خواهد شد.
اگر چه مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان گفته است جای هیچ گونه نگرانی نیست، اما مردم استان البرز و دوستداران محیط زیست به دلیل خلف وعده‌های بسیار این شرکت نسبت به طرح جدید نیز نگرانی‌های بسیاری دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار