مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: نسبت حمل ریلی به حمل جاده‌ای کالا در بندر شهیدرجایی از ۱۰ درصد سال گذشته به ۲۶ درصد در سال جاری افزایش یافت.
کد خبر: ۱۳۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸ 23 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، ابراهیم ایدنی به رشد ۱۰۸ درصدی تناژ کالای حمل شده از طریق ریل در ۷ ماهه سال  ۹۴ نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته در بزرگترین بندر تجاری ایران اشاره کرد و گفت: بندر شهید رجایی طی دوازده ماهه سال ۹۳ با حمل ریلی ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۳۶ تن کالا توانست در بین تمامی بنادر ریلی ایران رکورد دار بیشترین رقم شود، این در حالی است که تنها در ۷ ماهه سال جاری، ۳میلیون و ۹۳۴هزار و۷۸۶ تن کالا از این طریق جابجا شده که یک رکورد جدید در حمل و نقل ریلی بنادر کشور محسوب می شود.
 
وی T گوگرد، پنبه، گنداله آهن، كانتینر، نفت کوره، مس، آهن آلات، روغن خوراکی، ریل، گندم و خودرو را از جمله کالاهای حمل شده از طریق خط ریلی دانست که از طریق بندر شهید رجایی جابجا شده است.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به جابجایی ۴۱۵ هزار و ۵۷۳ تن گنداله آهن با استفاده از ۵ هزار و ۶۰۰ واگن در ۷ ماهه اول سال  ۹۴ در بزرگترین بندر تجاری ایران، اضافه کرد: به عنوان مثال در زمینه حمل این نوع کالا، رشد ۶۸ درصدی به لحاظ تناژ و رشد ۱۲۰درصدی به لحاظ تعداد واگن استفاده شده طی مدت یاد شده به ثبت رسیده است.
 
ایدنی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری، جابجایی ۳۳۱ هزار و ۳۹۷ تن محموله کانتینری نیز از طریق ۶هزار و ۷۴۷واگن در این بندر به انجام رسید، اظهار دشت: بر اساس تجزیه و تحلیل آماری انجام شده، نسبت حمل ریلی به حمل جاده ای کالا از ۱۰درصد در سال ۹۳ به ۲۶درصد در سال ۹۴ افزایش یافته است که یک جهش چشمگیر نسبت به سال گذشته محسوب می شود.
 
وی با اشاره به ایمنی بالای کالا، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و کاهش ترافیک در حمل ریلی بار، تصریح کرد: الزام شرکت های بندری به احداث ریل در محوطه های واگذار شده از جمله برنامه های توسعه حمل و نقل ترکیبی در این بندر است.
 
این مقام مسئول از ساخت یک دستگاه باسکول استاتیک- دینامیک با سرمایه گذاری ۳.۷ میلیارد ریالی بخش خصوصی و احداث خط فرعی انبار روباز غله به طول ۶۰۰ متر با سرمایه گذاری ۷ میلیارد ریالی اداره کل بنادر هرمزگان و شرکت راه آهن به عنوان اقدامات عملیاتی شده در بندر شهید رجایی برای افزایش زیرساخت های ریلی عنوان کرد.   
 
ایدنی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود احداث ساختمان کارگزاران ریلی در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع را به عنوان برنامه های آتی این بندر دانست و اظهار داشت: پروژه احداث شانتینگ یارد ریلی مواد نفتی در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار و با پیش بینی سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی نیز در حال طی شدن مراحل اجرایی می باشد.
 
وی از احداث سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی با دسترسی ریلی در زمینی به مساحت حدود ۴۰ هزار متر مربع سخن به میان آورد و گفت: مراحل اجرایی این پروژه با پیش بینی سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیارد ریالی از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
 
ایدنی صرفه جویی۴۰ درصدی زمان و مسافت و ۳۰ درصدی هزینه حمل را از جمله ویژگی منحصربفرد بندر شهید رجایی در میان بنادر منطقه اعلام کرد و افزود: خالی بودن ۲۰ میلیون تن ظرفیت بندر در کریدور شمال-جنوب فرصتی است تا کالای کشورهای آسیای میانه به جنوب شرق آسیا و از این مناطق به اروپای شرقی و قفقاز جابجا شود.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی با دارا بودن ۵۳ کیلومتر شبکه ریلی، طی سال گذشته موفق شد بیش از ۶۴ درصد کل کالاهای حمل شده در بنادر کشور از طریق خط ریلی را به خود اختصاص دهد.   

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار