سومین بیمارستان صحرایی شهداي بسیج جامعه پزشکی استان یزد همزمان با هفته‌ي بسيج و به منظور آمادگي بيشتر براي مواقع بحران و ارائه خدمات درماني رايگان به مردم محروم حسن‌آباد یزد از امروز و به مدت پنج روز در اين منطقه راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۳۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 23 November 2015

به گزارش تابناک یزد،دکتر "محمد ريیس‌زاده" ريیس سازمان بسیج جامعه پزشکی كشور در اين آيين افتتاح از ايجاد بيمارستان‌هاي صحرايي به عنوان مانور پزشكي درماني، مانور انسجام‌بخشي و وفاق و مانور ايثار و فداكاري ياد كرد و گفت: سالانه حدود 70 بيمارستان صحرايي عمدتاً در مناطق محروم، صعب‌العبور و مرزي كشور ايجاد مي‌شود.

وي استان يزد را با سه سال تجربه برپايي بيمارستان‌هاي صحرايي به عنوان يك الگو و نمونه در كشور معرفي كرد و با اشاره به اختصاص رتبه اول کشور در حوزه فعالیت بیمارستان‌های صحرایی کشور به استان يزد، رمز اين موفقيت را همدلي و همزباني و وفاق بين ارگان‌ها و ادارت استان دانست.

رييس زاده عنوان كرد: در سالي كه از سوي مقام معظم رهبر به سال همدلي و همزباني نامگذاري شده است، اين شعار در برپايي اين بيمارستان صحرايي و برنامه‌هاي مشابه به نحو احسن نشان داده مي‌شود.

وي با اشاره به اهميت و نقش اين تعامل بين دستگاهي در برگزاري موفق چنين برنامه‌هايي، بر تقويت اين روحيه همكاري تاكيد كرد.

ريیس بسیج جامعه پزشکی كشور در ادامه نيز با تاكيد بر وظيفه‌ي شكرگذاري نعمت انقلاب اسلامي و دستاوردها و نعمات ديگري حاصل شده از اين نعمت بزرگ، تصريح كرد: امروز با وقوع حوادث تروريستي در قلب اروپا بيشتر از گذشته نعمت امنيت كشورمان در يكي از ناامن‌ترين مناطق جهان ‌را درك مي‌كنيم.

رييس زاده همچنين از ديگر نعمت‌هاي انقلاب اسلامي را داشتن روحيه جهاد و از خودگذشتگي در بين مردم اين مرز و بوم ذكر كرد با تاكيد بر شكر اين نعمت، گفت: ترويج بيشتر اين روحيه در جامعه پزشكي كشور مي‌توان بسياري از مسائل بهداشتي كشور را مرتفع سازد، هرچند كه شاهد وجود اين روحيه در بين پزشكان كشور نيز هستيم و نمونه بارز آن اعزام 50 تيم تخصصي از پزشكان كشورمان جبهه مقاومت در سوريه و ارائه خدمات به مردم مظلوم منطقه است.

آيت الله "محمدرضا ناصري" نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد نيز با خوب و شايسته خواندن اين حركت بسيجيان جامعه پزشكي، از دستاوردهاي با ارزش اين اقدام در وهله‌ي اول را گردهمايي فعالان حوزه پزشكي دستگاه‌هاي مختلف اعم از علوم پزشكي، بيمارستان‌ها، هلال احمر و غيره و تبادل تجربيات و شناسايي ظرفيت‌هاي آنان براي مواقع بحراني ذكر كرد.

وي يكي ديگر از محسنات ايجاد بيمارستان‌هاي صحرايي را ايجاد مكاني براي ارائه خدمات در مناطق محروم و حساس جامعه ذكر كرد و گفت: معمولاً در اين مناطق يا مردم از مسادل بهداشتي بي‌اطلاع هستند يا توان استفاده از امكانات پزشكي را ندارند، لذا ايجاد اين مراكز درماني سيار مي‌تواند كمك به سزايي در ارتقاي سلامت و بهداشت مردم اين مناطق داشته باشد.

وي به اشاره روايتي در مورد پيامبر اكرم(ص) كه از وي به عنوان طبيبي ياد مي‌كند كه هميشه در حركت است، گفت: خدمات‌رساني به مردم نبايد تنها در مكان‌هاي ثابت انجام شود بلكه بهتر است اين خدمات با مراجعه به مردم ارائه شود.

امام جمعه يزد همچنين بر توجه بيشتر به حوزه آموزش در كنار برپايي اين مراكز درماني در مناطق محروم تاكيد و توصيه كرد كه با همكاري ديگر نهادها، ارگان‌ها و حتي روحانيت موضوع آموزش‌هاي بهداشتي به ويژه تغذيه سالم به مردم كه آسيب‌هاي فراواني از جمله ديابت را متحمل جامعه امروز كرده است، مورد اهتمام قرار گيرد.

دكتر " محمدرضا ميرجليلي" رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در اين مراسم با اشاره به اهميت ايجاد بيمارستان‌هاي صحرايي براي مواقع بحراني، به سابقه كشورمان در ايجاد اين بيمارستان‌ها و پيشرفت‌هاي بسزايي كه دوارن هشت سال دفاع مقدس در اين مقوله كسب شده است، اشاره كرد.

وي مهمترين هدف از برپايي چنين بيمارستان‌هايي را تقويت كار گروهي به ويژه در مواقع حوادث و بحران‌ها ذكر كرد و افزود: تمرين ايثارگري و فداركاري نيز يكي ديگر از اهداف اين برنامه است و اميدواريم با ايجاد اين بيمارستان همانطور بتوانيم آمادگي نيروهاي بسيجي جامعه پزشكان را پس از دوران دفاع مقدس بيش از پيش افزايش دهيم.

دكتر "محمدرضا وفایی‌نسب" رييس سومین بیمارستان صحرایی استان و معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد نيز در اين مراسم متذكر شد: بيمارستان‌هاي صحرايي همه ساله در مناطق مختلف كشور برپا و جمع‌آوري مي‌شد ولي چند سالي است كه اين بيمارستان‌ها علاوه بر اهدافي كه دنبال مي‌كند در مناطقي محروم كشور داير مي‌شود تا علاوه بر تمرين آمادگي به مردم اين مناطق نيز خدمات درماني ارائه دهد و چهره‌ي رحماء بينهم بسيج را نيز نشان دهد.

وي خاطرنشان كرد: بيمارستان صحرايي يزد در دو سال گذشته در مناطق همت آباد و محمدآباد به بيش از 12 هزار نفر از اقشار محروم جامعه خدمات ارائه كرده و علاوه بر اين خدمات موفق شده تا يكسري خدمات اموزشي را نيز به كادر درماني فعال در اين بيمارستان‌ها ارائه كند.

وفايي نسب همچنين اعلام كرد: تاكنون بیش از 500 نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص و همچنين 50 پزشك عمومي براي ارائه خدمت در اين بيمارستان اعلام امادگي كرده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار