کد خبر: ۱۲۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 16 November 2015

به گزارش تابناک یزد،جوانان ندوشن همچنان چشم‌انتظار تصمیم مسئولان برای تامین زمین مورد نیاز ساخت واحد مسکونی هستند، در حالی که زمین‌هایی که در گذشته در قالب طرح مسکن مهر به متقاضیان واجد شرایط اما بی‌نیاز واگذار شده در حال معامله شدن در بازار سیاه است.

این روزها 80 نفر از جوانان ندوشن در انتظار واگذاری زمین برای ساخت مسکن هستند اما تنها راه خانه‌دار شدن این جوانان، واگذاری زمین به آنها از سوی سازمان مسکن و شهرسازی و یا پس‌گرفتن زمین‌هایی است که به بهانه مسکن مهر واگذار شده اما هنوز ساخت و سازی در آنها انجام نشده است.

خرید و فروش اراضی واگذاری شده در بازار سیاه
عضو شورای اسلامی‌شهر ندوشن و مسئول پیگیری مسکن جوانان این شهر می‌گوید: در 2 مرحله زمین به اهالی شهر ندوشن واگذار شده که یکی زمین‌های روستایی و دیگری زمین‌های مسکن مهر است.
«ناصر بابایی» ادامه می‌دهد: زمین‌های روستایی در گذشته به نرخ پایین به هر متقاضی واگذار شده و امروز به نرخ بالا در حال معامله است.
این مسئول با اشاره به کمبود زمین در این شهر می‌گوید: در دولت قبل 80 قطعه زمین مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در شهر ندوشن واگذار شد که متقاضیان اصلا نیازی به ساخت مسکن در این زمین‌ها نداشتند و زمین را برای ارزش افزوده بیشتر به حال خود رها کرده‌اند.
بابایی می‌افزاید: با توجه به توقف ساخت مسکن مهر در دولت جدید، زیرساخت‌های سایت مسکن مهر شهر تامین و تسهیلات نیز به متقاضیان واگذار نشده است و این بهانه‌ای شده که افراد ادعا کنند به خاطر پرداخت نشدن تسهیلات، هنوز ساخت و ساز را شروع نکرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: در این شرایط 80 جوان متقاضی مسکن در شهر در انتظار واگذاری زمین هستند و اداره‌های بنیاد مسکن و راه و شهرسازی نیز کاری در این زمینه نمی‌کنند.
این مسئول بر ضرورت شناسایی واجدان غیرواقعی طرح مسکن مهر شهر تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر دولت زمین کافی برای واگذاری به جوانان را ندارد باید زمین‌ها را از افرادی که ساخت و ساز نکرده‌اند پس بگیرد و در اختیار جوانان قرار دهد.
وی از فروش زمین‌های طرح مسکن مهر به قیمت‌های کذایی در این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: در شرایطی که زمین برای ساخت مسکن در اختیار جوانان شهر قرار نگیرد، شاهد مهاجرت آنها به سایر شهرها خواهیم بود که این موضوع از سیاست‌های دولت خارج است.
بابایی با گلایه از بی‌توجهی فرماندار میبد به رفع مشکل مسکن جوانان ندوشن می‌افزاید: باید با اقدامات قانونی برای خلع ید متقاضیانی که نیازی به این زمین‌ها ندارند و همچنین برای خانه‌دار شدن جوانان ندوشن تلاش کرد.

به دلیل عمل نشدن به تعهدات، توانایی خلع ید نداریم
مدیر بنیاد مسکن میبد درباره واگذاری زمین به مردم این شهر گفت: بنیاد مسکن، تنها متولی واگذاری زمین در روستاهاست و اگر درخواستی برای دریافت زمین‌ در روستاها وجود دارد، آمادگی لازم برای واگذاری داریم.
«سیدحسین موسوی» می‌افزاید: بنیاد مسکن تنها متولی طرح مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت است که این تولی‌گری با توقف طرح مسکن مهر در دولت جدید، سلب شده است.
وی ادامه می‌دهد: اواخر سال 88 حدود 80 قطعه زمین برای ساخت مسکن مهر به اهالی ندوشن واگذار شد که به دلیل قطع شدن فرآیند پرداخت تسهیلات و آماده‌سازی نشدن اراضی واگذاری، تنها 20 نفر، به ساخت و ساز اقدام کرده‌اند.
این مسئول با اشاره به مکاتبات انجام شده با شرکت‌های خدمات‌رسان برای آماده‌سازی این اراضی می‌گوید: با توجه به این‌که دولت به تعهدات خود برای پرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی مسکن مهر به متقاضیان این اراضی اقدام نکرده است، قدرت اجرایی لازم برای پس گرفتن زمین‌ها را نداریم.
وی درباره واقعی نبودن موقعیت واجد شرایطان مسکن مهر ندوشن نیز می‌گوید: گزینش افراد با نظر شورای شهر انجام شده و ارتباطی با بنیاد مسکن ندارد و با توجه به این‌که فقط 20 نفر برای ساخت و ساز اقدام کرده‌اند، معلوم می‌شود که 60 نفر نیاز واقعی به این اراضی نداشتند.
موسوی با تایید کمبود زمین برای واگذاری به جوانان متقاضی مسکن در ندوشن می‌گوید: بر اساس قوانین، بنیاد مسکن در واگذاری زمین در شهرها مسئولیتی ندارد و اداره راه و شهرسازی باید به این نیاز پاسخ دهد.
وی از آمادگی بنیاد مسکن برای جلوگیری از خرید و فروش زمین‌های واگذار شده با همکاری شورای اسلامی شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: به‌طور قطع اگر خرید و فروشی ثابت شود، متقاضی را خلع ید خواهیم کرد.

زمین‌های ساخته نشده را پس می‌گیریم
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان، بنیاد مسکن را متولی مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت معرفی می‌کند و می‌افزاید: این دستگاه موظف است که 6 ماه بعد از واگذاری زمین در صورت انجام نشدن ساخت و ساز به پس گرفتن زمین اقدام کند.
«داود دانشگر» می‌گوید: 25 هزار واحد مسکونی مهر در استان ساخته شده و مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند اما تعلل برخی از تعاونی‌های مسکن مهر برای دریافت تسهیلات، مانع برخورداری آنها از تسهیلات با شروع به کار دولت جدید شده است.
وی با تاکید بر این‌که تا زمان عمل به تعهدات قبلی، تعهد جدیدی برای پرداخت تسهیلات به طرح‌هایی که هنوز ساخت و ساز آن شروع نشده، ایجاد نمی‌شود، می‌افزاید: اداره راه و شهرسازی با ارسال نامه مکتوب به ادارات بنیاد مسکن از آنها خواسته به شناسایی و پس گرفتن زمین‌هایی که بعد از 6 ماه ساخت و ساز نشده است، اقدام کنند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار