مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه دلیل اینکه چار با وجود بارندگی‌های اخیر "سراب نیلوفر" هنوز خشک خشک است را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 16 November 2015
مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه دلیل اینکه چار با وجود بارندگی‌های اخیر "سراب نیلوفر" هنوز خشک خشک است را تشریح کرد.

مسعود فتوت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: سراب‌ها و چشمه‌های استان کرمانشاه از نظر نوع سنگ آهکی به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول چشمه‌هایی مانند بیستون، طاقبستان، خضر زنده، خضر الیاس، سراب جابری، داریان، بل و ... هستند که سنگ آهکی آنها دانه درشت است و قدرت انحلال آنها در برابر باران زیاد است.

وی با بیان اینکه میزان شکستگی و منافذ بزرگ در این چشمه‌ها بسیار زیاد است، عنوان کرد: این دسته از چشمه‌ها به سرعت در برابر باران واکنش نشان می‌دهند و تغذیه می‌شوند.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: دسته دیگری از چشمه‌های استان شامل سراب قنبر، قره‌دانه، هانی کوان و ... هستند که آهک انها رسی و ریزدانه است و از همین رو قدرت انحلال کمی در باران دارند و دیرتر از سایر چشمه‌ها به بارش واکنش نشان می‌دهند که "سراب نیلوفر" نیز در همین دسته قرار دارد و دیر به بارندگی واکنش نشان می‌دهد.

فتوت ادامه داد: دلیل دیگری که باعث عکس العمل دیر سراب نیلوفر به بارندگی‌ها می‌شود، فاصله زیاد منبع تغذیه و منبع تخلیه در آن است که این فاصله در چشمه‌ای مانند چشمه طاقبستان کوه است.

وی از سومین عاملی که مانع وارد آب به سراب نیلوفر می‌شود هم یاد کرد و گفت: چشمه سراب نیلوفر از آن دسته چشمه‌هایی است که آب آن هم از بین سنگ‌ها  و هم از محل آبرفت تامین می‌شود که متاسفانه تعدادی زیادی چاه در بخش تامین آب آبرفتی این سراب حفر شده است.

به گفته این کارشناس، این چاه‌ها فشار مضاعفی را به منبع تامین آب سراب نیلوفر وارد می‌کند که گاهی برداشت از آنها تا پایان فصل کشت مانند اواخر مهر ماه ادامه دارد.

فتوت معتقد است، مجموعه این عوامل باعث رژیم آبدهی متفاوت سراب نیلوفر شده که بعد از این بارش‌ها هنوز هم پرآب نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آب به سراب نیلوفر باز می‌گردد، اظهار کرد: قطعا دوباره سراب نیلوفر آب خواهد داشت، اما هنوز اندازه‌گیری نکردیم که زمان آبدهی آن کی است.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: چشمه‌های مختلف عکس‌العمل متفاوتی برای آبدهی دارند. برای مثال ممکن است سطح آب در منبع تغذیه در یک چشمه نیم متر بالا بیاید و آن چشمه 10 لیتر بر ثانیه افزایش آبدهی داشته باشد و این عدد برای چشمه دیگری فرق کند.

فتوت خاطرنشان کرد: ما در حال بررسی این روابط هستیم که ببینیم آب دقیقا کی به سراب نیلوفر بازخواهد گشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار