معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور در سفر دو روزه خود به هرمزگان از طرح بزرگ آب‌رسانی جگین- جاسک که در مرحله بهره‌برداری آزمایشی است، بازدید کرد.
کد خبر: ۱۲۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶ 08 November 2015
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی اصغر قانع در بازدید از طرح آب‌رسانی جگین-جاسک، این طرح را یکی از بزرگترین طرح‌های آب‌رسانی کشور خواند و گفت: با بهره‌برداری از این طرح بزرگ، شاهد ایجاد تحولات بزرگی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی منطقه خواهیم بود.

مدیرعامل آبفای هرمزگان نیز در باره گفت : در حال حاضر تست این پروژه با ایجاد تاسیسات مهمی نظیر؛ ایستگاه پمپاژ، مخازن متعادل‌کننده، تصفیه‌خانه و اجرای بیش از 124 کیلومتر خط انتقال آن هم در مناطق کوهستانی و سخت گذر زمان‌بر خواهد بود که امید است حداکثر تا پایان آذر عملیات تست و بهره‌برداری انجام و امکان انتقال آب به جاسک فراهم آید.

 حسین خادمی با اشاره به اینکه؛ هم اکنون آب مورد نیاز شهرستان جاسک از منابع زیرزمینی تامین می شود، گفت: به علت خشکسالی های مستمر با دوره های طولانی یکی از مهمترین مشکلات شهرها و روستاهای شهرستان جاسک، تامین آب است.
وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر شهرستان جاسک، آب مورد نیاز 105 روستای شرق و غرب این شهرستان به میزان 15 میلیون متر مکعب در سال از سد جگین تامین می‌شود.

به گفته وی؛ دبی انتقالی این طرح 700 لیتر بر ثانیه است که با اجرای خط انتقالی به طول 124 کیلومتر و احداث آبگیر، ایستگاه پمپاژ، احداث مخازن ذخیره و متعادل کننده و تصفیه‌خانه با پیشرفت فیزیکی صددرصد آماده تست و بهره‌برداری است.

خادمی گفت: تاکنون یک هزار و 380 میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است که 300 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه انجام عملیات تکنیکی این پروژه بیش از 800 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد، ابراز امیدواری کرد تا کمتر از یک ماه و نیم دیگر پس از انجام عملیات تست، آب سد جگین به شهر جاسک برسد. همچنین با توجه به برنامه توسعه ای که در این شهر در حال انجام است، اجرای این پروژه نقش موثری در تسریع توسعه شهری خواهد داشت.
 
*ضرورت تسریع در روند احداث آب‌شیرین کن سیریک
 
همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه آبفای کشور در ادامه این سفر، ضمن بازدید از روند پیشرفت احداث آب‌شیرین کن سه هزار و 750 مترمکعبی شهرستان سیریک و بررسی مشکلات اجرایی این پروژه، خواستار تسریع در روند احداث این آب‌شیرین کن شد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان در این خصوص؛ یکی از دلایل تاخیر در اجرای این پروژه را نحوه آبگیری بیان کرد و گفت : طبق پیش بینی سرمایه گذار، نحوه آبگیری در مدل مالی این پروژه از طریق چاه باید انجام می شد که پس از اجرای آن، امکان تامین آب از طریق مذکور امکان پذیر نشده است. همچنین تاخیر در خرید قطعات خارجی از دیگر دلایل تاخیر در اجرای این پروژه بوده است.

خادمی افزود: در حال حاضر سرمایه گذار ناگزیر با اجرای آبگیر و مستغرق نمودن آن در دریا، کار آبگیری را با هزینه‌ای بیشتر آغاز کرده است و هم اکنون تکمیل واحد های عملیاتی و پیش تصفیه، ساخت سوله محل نصب آب‌شیرین کن، مخازن آب و ساخت تاسیسات برقی و خرید لوله های انتقال دهنده آب خام و آب تغلیظ شده دفعی همچنین خرید قطعات خارجی از جمله پمپ های فشار و ساخت فریمRO را در دست اجرا دارد که امید است در کوتاه ترین زمان برای تکمیل و راه اندازی این پروژه اقدام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار