تعاونی مرزنشینان در سیریک نتوانسته هنوز از بحران خارج شود و تدابیر دولتی‌ها برای خروج تعاونی‌های مرزنشینان از رکود نیز بی‌نتیجه مانده است.
کد خبر: ۱۲۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶ 04 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از مهر، کمک‌هایی که توسط دولتی‌ها و سایر نهادهای مرتبط به مرزنشینان شده ناچیز بوده و همچنان زخم‌های کهنه محرومیت بر تن مرزنشینان مرهمی نداشته است.
 
کهنه‌ترین زخم مرزنشینان سیریک تعاونی مرزنشینان است، تعاونی که طی سالیان گذشته به‌درستی موردحمایت دولت‌ها قرار نگرفته و چنانچه به‌درستی و متناسب با نیازهای مناطق مرزی اختصاص می‌یافت امروز شاهد محرومیت و دشواری مردم در معیشت نبود. از طرفی مرهمی بر مشکلات مردم مرزی می‌شد اما این روزها تعاونی‌ها خود به دنبال مرهم هستند.
 
پرداخت نشدن و فقدان سوددهی تعاونی مرزنشینان از مشکلات تعاونی مذکور است. دولت‌ها به‌طور کامل و جامع از این تعاونی‌ها حمایت نکردند و مردم سیریک بر این باورند اگر حمایت‌های مالی و اعطای تسهیلات به‌درستی و متناسب با شرایط این تعاونی‌ها اختصاص می یافت شاهد اقتصادی پویا و درآمدزدایی تعاونی ها و رفع مشکلات معیشتی مردم مرزنشین بودیم.
 
دستگاه‌هایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، گمرک، بنادر و کشتی رانی و فرمانداری می‌توانند راه پیشرفت تعاونی مرزنشینان را فراهم کنند اما این دستگاه‌ها به دلیل عقب‌ماندگی و گوشه‌نشینی از همکاری با تعاونی مرزنشینان مانده‌اند و همین علت تعاونی مرزنشینان سیریک چند سالیست که تعطیل است و فعالیتی در جهت بهبود حال رفاه مردم مرزنشین سیریکی ندارد.
 
باوجوداینکه در سال ۱۳۷۸ تعاونی مرزنشینان در سیریک شروع به فعالیت کرد اما به دلیل عدم‌حمایت از دولت بعد از ۲ سال فعالیت خود را متوقف کرد و باوجوداینکه حدود ۸۰ درصد مردم ساکن در شهرستان سیریک عضو این تعاونی بودند اما به دلیل مشکلات مهمی مانند عدم سوددهی به اعضاء تعطیل شد و در سال ۱۳۹۲ سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای یکپارچه کردن مرزنشینان اقدام به تمدید دفترچه‌های مبادلات مرزی کرد و  کارت‌های الکترونیکی مبادلات مرزی صادر شد که مورد استقبال مرزنشینان سیریک قرار نگرفت.
 
یکی از دلایل استقبال کم مردم به خاطر تامین بخشی از مایحتاج مرزنشینان از کشورهای همجوار مرزی بود.
 
طالب طاهری یکی از اعضای تعاونی مرزنشینان سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در قبال کاری که  این مرزنشینان می‌کنند کمکی دولت ناچیز است.
 
طاهری بابیان اینکه طرح های دولت به جای جبران محرومیت هزینه‌ های زیادی بر دست مرزنشینان می گذارد افزود: امتیازات دولت برای مرزنشینان صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی بود که هزینه ثبت نام و صدور کارت های الکترونیکی به مردم تحمیل شد.
 
طاهری اضافه کرد: تاکنون هیچ‌گونه خدماتی دال بر اینکه مرزنشین هستم دریافت نکرده ام و فقط دولت تأکید می‌کند مرزها را خالی نکنید درصورتی‌که شهرها و روستاهای مرزی نماد محرومیت شده اند.
 
حسن رستمی مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با اذعان به اینکه کارت مبادلات مرزی برای مرزنشینان کارت هویت اقتصادی محسوب می‌شود، گفت: مرزنشینان سیریکی به دنبال گرفتن این کارت نیستند چون همگی بر این باورند که سودی عاید آن‌ها نمی‌شود.
 
رستمی به کم‌کاری و نداشتن همکاری دستگاه‌های دولتی با تعاونی مرزنشینان اشاره‌ای کرد و گفت: دستگاه‌هایی مانند اداره صنعت معدن و تجارت و گمرک باید به دنبال این باشند که تعداد اقلام وارداتی نامحدود شود و تعداد اقلام بیشتر مجوز واردات داشته باشند.
 
وی تعاونی مرزنشینی در سیریک را عامل بازدارنده قاچاق کالا در سیریک دانست و تصریح کرد: درصورتی‌که مساعدت‌های دولت به تعاونی مرزنشینان بیشتر باشد قطعاً فعالیت این تعاونی بیشتر خواهد شد و منجر به کاهش قاچاق کالا و ارز از مرزهای جنوبی کشور خواهد شد.
 
وی بابیان اینکه مساعدت‌های دولت به مرزنشینان تسلی درد آن‌ها خواهد شد، عنوان کرد: دولت به‌منظور رفاه حال مردم مرزنشین و بهبود معیشت آن‌ها و جبران محرومیت‌ها از طریق تعاونی مرزنشینان به دنبال ارائه خدمات رفاهی و بهبود معیشت مرزنشینان است.
 
رستمی گفت: به دلیل نداشتن سوددهی تعاونی برای اعضا و نبود حمایت‌های مالی از سوی دولت و محدود بودن فعالیت‌های تعاونی مرزنشینی منجر به تعطیلی تعاونی مرزنشینان در سیریک شد.
 
فرماندار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دولت به دنبال توسعه و آبادانی شهرستان سیریک به عنوان یک شهر مرزی است. صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی می‌تواند یک نمونه از اقدامات صورت گرفته برای مرزنشینان باشد.
 
سعید الله مبارکی اظهارداشت: دولت برای توسعه و آبادانی روستاها تسهیلاتی در قالب تعاونی ها برای ایجاد تولیدات در روستا و اشتغال اعطا می کند. سقف تسهیلات تا مبلغ چهار میلیارد تومان است.
 
مبارکی بابیان اینکه مرزنشینان سیریکی به دنبال مساعدت بیشتر از دولت هستند، تأکید کرد: تمام دستگاه‌ها دولتی و خصوصی ارائه خدمت به مردم مرزنشین سیریک را دریغ نکنند.
 
وی از دستگاه‌های گمرک و اداره صنعت معدن و تجارت خواست دلیل عدم استقبال مردم سیریک از طرح کارت الکترونیکی مبادلات مرزی را مشخص کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بازارچه مرزی در سیریک از قاچاق کالا و بخصوص جلوگیری از کارهای کاذب می‌شود که موجب جبران محرومیت در این منطقه خواهد شد.
 
مبارکی با اشاره به افتتاح گمرک کوهستک گفت: افتتاح گمرک و ایجاد اسکله‌ها در شهرستان سیریک از مطالبات بجا و دیرینه مردم این شهرستان بود که بعد از ۳۰ سال به خواسته خود رسیدند.
 
در سال ۱۳۹۲ دولت برای روستاهای مرزی در کشور مجوز صدور سوخت در نظر گرفت که موجب خوشحالی مرزنشینان شد که اگر این طرح اجرایی می‌شد قطعاً از قاچاق سوخت که یکی از معضلات اقتصادی کشور است از بین می‌رفت و حتی جلوی خیلی از ناهنجاری‌های که در این منطقه بود گرفته می‌شد و در معیشت زندگی مردم مرزنشین تأثیرگذار بود که متأسفانه در فقط حد وعده ماند و مرزنشینان سیریکی به امید اجرای شدن این طرح نشسته‌اند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
مدیر علمل تعاونی مرزنشینان سیریک ابراهیم رستمی هست نه حسن رستمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار