بدلیل فقدان برنامه ریزی های ملی در این حوزه طی سال های گذشته، هنوز سواحل جنوبی کشورمان از خوزستان تا بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان به اندازه کافی جمعیت ساکن در نوار ساحل ندارند.
کد خبر: ۱۲۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵ 04 November 2015
به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

با ارائه این تعریف واحد در خصوص پدافند غیرعامل می توان به این نکته اساسی پی برد که جایگاه استانی نظیر هرمزگان که در پیشانی اقتصادی و تجاری کشور واقع شده و بیش از 70 درصد واردات و صادرات کشور از مهم ترین بندر ایران در این استان یعنی بندر شهید رجایی صورت می گیرد. از سوی دیگر وجود بنادر مهم دیگری نظیر بندرلنگه و بندر شهید باهنر که تکمیل کننده فرآیند فعالیت های بندری کشورمان و انتقال مسافر و کالا به جزایر بشمار می روند، اهمیت استان و جایگاه منحصربفرد آن را در کشور دوچندان می سازد.

پالایشگاه عظیم نفت بندرعباس به عنوان یکی از قطب های بزرگ تولید بنزین در کشور و نیروگاههای متعدد تولید برق در این استان و همین طور انبوهی از صنایع و معادن و فرصت های کوچک و بزرگ اقتصادی در هرمزگان سبب شده تا این استان و شهرهای مختلف آن به عنوان یکی از کلیدی ترین مناطق اقتصادی کشورمان بشمار روند که حیات آنها موجب رشد و رونق در کشور شده و تامین کننده پاره ای از نیازهای کشور باشد.

با این تفاسیر جایگاه پدافند غیرعامل در هرمزگان می تواند تامین کننده امنیت اقتصادی و انرژی کشور بوده و با توجه به این که انبوهی از نیازهای اقتصادی کشور از این استان تامین می شود بنابراین برنامه ریزی در این بخش ضروری به نظر می رسد.

در همین زمینه جاسم جادری استاندار هرمزگان در گفتگو با تابناک هرمزگان و در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی این استان، گفت: موضوع شناسایی ظرفیت های حوزه پدافند غیرعامل در استان هرمزگان یکی از اولویت های اصلی برای اجرای مناسب پدافند غیرعامل است که نه تنها موجب امنیت و ارتقای تراز امنینی استان و شهرهای مختلف آن می شود بلکه زمینه ساز ایجاد امنیت پایدارتر در کشور می شود و در این زمینه استان هرمزگان یک استان مهم و کلیدی در زمینه پدافند غیرعامل بشمار می رود.

وی عنوان کرد: شناسایی و ساماندهی بخش های مهم و تاثیرگذار در حوزه پدافند غیرعامل در کنار شناسایی واحدهای صنفی تاثیر گذار در این بخش و ساماندهی زیرساخت‌های حساس، برگزاری دوره‌های آموزشی و آشنایی مسئولان و مدیران با اصول و مبانی پدافند غیرعامل از جمله کارهای مهمی بوده که در استان هرمزگان بر آنها تاکید داشته ایم تا بحث مهم پدافند غیرعامل در هرمزگان جدی تلقی شده و در اجرای هر پروژه و برنامه ای در استان به این مبحث نگاه راهبردی صورت گیرد.

جمعیت مهم ترین شاخص تاثیرگذار بر پدافند غیرعامل

یکی از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابلاغ برنامه های توسعه جمعیتی کشور تاکید ایشان بر توسعه جمعیت در نوار ساحلی جنوب کشور بود.

بدلیل فقدان برنامه ریزی های ملی در این حوزه طی سال های گذشته، هنوز سواحل جنوبی کشورمان از خوزستان تا بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان به اندازه کافی جمعیت ساکن در نوار ساحل ندارند. به عبارت دقیق تر جمعیت در این نقاط و از جمله در جزایر متناسب با وسعت این مناطق رشد نیافته و این مسئله یک تهدید تلقی می شود.

در حالی که در سراسر دنیا، شهرهای پرجمعیت و معروف کشورهای مختلف در جوار سواحل بنا شده است، اما در جنوب کشورمان به گستره بیش از 1200 کیلومتر مرز دریایی شهری با جمعیت بیش از 500 هزار نفر نداریم و این موضوع می بایست به عنوان اولویتی کلیدی در توسعه جمعیتی کشور در نظر گرفته شود.

جالب این که از بندرعباس تا چابهار که در حوزه جغرافیایی به آن سواحل مکران اتلاق می شود، حتی شهری با جمعیت 200 هزار نفر نیز وجود ندارد و این در حالی است که سواحل دریای عمان یکی از بکرترین و مناسب ترین بخش از جغرافیای کشورمان برای تمرکز جمعیتی بشمار می رود چرا که امنیت غذایی در این مناطق کاملا پایدار و مطلوب است.

راههای رشد جمعیت در مناطق ساحلی

بهروز اکرمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان در این زمینه به تابناک می گوید: بهترین راه برای تقویت پدافند غیرعامل در نقاط جنوبی کشور تقویت جمعیت است. البته در کنار رشد جمعیت باید مدیران هر بخش را با اصول پدافند غیرعامل آشنا کنیم تا در ایجاد و اجرای هر پروژه ای به این مسئله نگاه استراتژیک داشته باشند.

وی در مورد راههای رشد جمعیت در مناطق ساحلی و جزایر کشورمان نیز گفت: بهترین راه برای رشد جمعیت در مناطق ساحلی جنوب کشور و جزایر، افزایش امکانات اولیه زندگی و تشویق جوانان به ازدواج با استفاده از ابزارهای تشویقی و تسهیل کردن این سنت حسنه در جامعه است. به طوری که بتوان زمینه رشد این مناطق را با استفاده از ظرفیت های جمعیتی همین مناطق فراهم آورد. در کنار این راهها، یکی از علل پائین بودن جمعیت در این مناطق کمبود امکانات و نبود راه مناسب و بهداشت و درمان کافی و بروز خشکسالی های پی در پی است که موجب شده بخشی از مردم ساکن در این مناطق نیز دست به مهاجرت بزنند.

اکرمی اضافه کرد: سیاست دولت یازدهم منطبق بر فرمایشات و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقویت امکانات در استان های جنوبی است. بخصوص این که ما باید تلاش کنیم تا در جزایر ایرانی خلیج فارس رشد و توسعه ای مطلوب را بوجود بیاوریم و از ظرفیت های عظیم این جزایر به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

باید سرمایه گذاری در استان های ساحلی را تقویت کرد

با توجه به آنچه که مسئولین استانی بر آن تاکید دارند، راه برای تحقق اصل پدافند غیرعامل در کشور توجه به آبادانی مناطق ساحلی بخصوص در استان هرمزگان است و می توان نتیجه گرفت که اگر دولت به توسعه سریع تر استانی مانند هرمزگان کمک بیشتری کند، نه تنها از یک رقابت عظیم منطقه ای جا نمانده بلکه می تواند طی سال های آینده از درآمدهای بزرگ حاصل از سرمایه گذاری های امروز، دیگر نقاط کشور را نیز توسعه دهد اما اگر بخواهیم سرمایه گذاری در استان های ساحلی را به روند موجود ادامه دهیم، در حوزه های رقابتی با منطقه و دنیا شکست می خوریم و آن گاه تراز منطقه ای ما در اقتصاد و تجارت نیز افت کرده و باعث بروز دیگر چالش هایی برای کشورمان می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار