نشست تخصصی هیاتهای فوتبال ، والیبال ، شنا ، قایقرانی و اسکی با حضور مدیر کل ورزش و جوانان ، معاون امور ورزشی ، روسای هیاتهای ورزشی و کارشناسان برگزار شد
کد خبر: ۱۲۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸ 02 November 2015

به گزارش تابناک تبریز، در این نشست اکبر فرج الهی معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان گفت : هیاتهای ورزشی در اهداف کمیته ویژه ورزش قهرمانی در آذربایجانشرقی نقش مهمی دارند.

وی افزود: این استان به لحاظ ظرفیت های ورزش قهرمانی بسیار غنی است که بالفعل شدن آنها نیازمند توجه جدی به استعدادیابی است و با استعدادیابی میتوان در توسعه ورزش قهرمانی موفق شود.

فرج الهی تصریح کرد: آذربایجانشرقی در روند حرکتی 5 ساله توانسته است از جایگاه بیست و هشتمی به جایگاه نخستی در سال 92 و در عملکرد سال 93 جزء 3 اسان برتر کشور قرار گیرد و این در حالی است که ورزش و جوانان آذربایجانشرقی در سال 1393 در بخشهای وزارتی ، حقوقی ، جوانان ، فرهنگی ، آموزش و تحقیقات ، ورش همگانی ، ورزش روستایی در رتبه نخست کشور بایستد و در عملکرد ساخت و سازها و توسعه فضاهای ورزشی در استان در رده سومی قرار گیرد.

وی از آذربایجان شرقی به عنوان معدن استعدادهای ورزشی و سرزمین حاصل خیز ورزش قهرمانی برای کشور نام برد و با تاکید بر توجه هیات های ورزشی پایه به اجرای طرح بزرگ استعدادیابی استان افزود: همواره در ورزش استان جاری است و استعدادیابی مهمترین مقوله ورزش استان برای موفقیت و کسب مدال در المپیک برزیل و بازی های آسیایی جاکارتاست و انتظار داریم شعار «قهرمان متولد شده و ما باید ستارگان و استعدادها را پرورش دهیم» مورد توجه نهادهای مربوطه بویژه در ورزش پایه مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی تصریح کرد: استعدادیابی و تولید و معرفی قهرمانان جدید به ورزش کشور و جهان نیز از اولویت اداره و هیات های ورزشی است که در کنار آن انجام برنامه های فرهنگی برای پرورش قهرمانانی با اخلاق اسلامی، انقلابی و با روحیه بسیجی مورد توجه است.

وی همچنین توجه به ورزش بانوان را از دیگر رویکردهای مجموعه تحت مدیریت خود برای سال جاری دانست و افزود: تمام این سیاست ها و برنامه ریزی ها نیازمند همراهی و همکاری هیات های ورزشی استان است و با توجه به تبعات منفی عدم تحقق این برنامه ریزی ها به ورزش استان، باید توسعه ورزش همگانی برای هدایت و نظارت ورزش حرفه ای و تاکید مقام معظم رهبری برمعنویت در ورزش و توسعه ورزش همگانی مورد توجه جدی هیات های ورزشی قرار گیرد.

در ادامه این نشست سید محمد شروین اسبقیان مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی تصریح کرد :ورزش استان به سمت سالم سازی جامعه و حفظ ارزشهای شهداء ، علمی کردن ورزش و توسعه فرهنگ و اخلاق اسلامی حرکت میکند.

وی در این نشست تصریح کرد : مهمترین رسالت اداره کل و به طبع آن هیاتهای ورزشی توسعه فرهنگ ورزش برای همه ، ایجاد نشاط و شادابی در جامعه و توسعه فرهنگ ورزش همگانی بوده و در این راه هیاتهای ورزشی برای رسیدن به هدف 28 درصد ترویج ورزش همگانی در استان تلاش کنند.

اسبقیان در ادامه بیان داشت : هیاتهای ورزشی بازوان اصلی و حیاتی و از ازکان ورزش استان بشمار می روند و اجرایی کردن سیاستهای نظام و وزارت ورزش و جوانان بر دوش هیاتهای ورزشی با نظارت اداره کل ورزش و جوانان میباشد و در این راه اداره کا هدف نظارتی و هدایتی دارد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد : نشست روسای هیاتهای ورزشی استان، اتاق فکر ورزش استان بوده و بایستی استان آذربایجانشرقی با توجه به ظرفیت و توانمندی های خود به عنوان مرکز ایجاد فکر و ایده برای منطقه و کشور حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براین موضوع که هیاتهای ورزشی باید به سمت کاهش وابستگی به اعتبارات دولتی بروند اظهار داشت: در حوزه ورزش جذب منابع از طریق بخش خصوصی و اسپانسرهای مالی امری سهل است و بایستی هیاتهای ورزشی به این سمت حرکت کنند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان موضوع اقتصاد خصوصی را به حوزه ورزش تعمیم داد و در این خصوص نیز گفت : در بخش ورزش هیاتهای ورزشی متوجه شده اند که اعتبارات دولتی محدود است و تغییر نگرش کاملا ضروری است و در این شرایط باید به سمت کاهش وابستگی به اعتبارات دولتی پیش برویم.

سید محمد شروین اسبقیان در بخش دیگری از سخنان خود در نشست روسای هیاتهای ورزشی آذربایجانشرقی گفت : استعدادیابی مهمترین اصل حرکت ورزش آذربایجانشرقی است و ورزش قهرمانی بدون استعدادیابی بی معنی است.

وی در این نشست افزود : بدون استعدادیابی ورزش قهرمانی دچار روزمرگه ای میشود و تنها راه علاج ورزش قهرمانی استعدادیابی ، پشتوانه سازی و پایه سازی است.

اسبقیان تصریح کرد : بیشترین اعتبارات ورزش استان در سال 1394 به استعدادیابی تعلق خواهد گرفت چرا که آینده ورزش آذربایجانشرقی و مدال آوری در رقابتهای مهم جهانی همچون المپیک منوط به استعدادیابی است.

سید محمد شروین اسبقیان در این نشست خواستار توجه هیاتهای ورزشی پایه به اجرای طرح بزرگ طرح استعدادیابی آذربایجانشرقی گفت : آذربایجانشرقی معدن استعدادهای ورزشی است و شعار قهرمان متولد شده و ما باید ستارگان و استعدادها را پرورش دهیم همواره در ورزش استان جاری است و موضوع استعدادیابی مهمترین مقوله ورزش استان برای موفقیت و کسب مدال در المپیک برزیل و بازیهای آسیایی جاکارتا است.

اسبقیان در ادامه بیان داشت : آذربایجانشرقی سرزمین حاصل خیز برای ورزش قهرمانی است و قهرمانان بزرگی برای ورزش کشور معرفی شده است و با مراجعه به تاریخ ورزشکاران استان میتوان به حقیقت آن پی برد.

وی با تاکید بر اینکه کار در عرصه ورزش نیاز به تفکر بسیجی دارد افزود : ورزش آذربایجانشرقی برای کسب 2 مدال در المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل گام بر می دارد و یکی از سیاست های اصلی اداره کل ورزش و جوانان استان، حضور قدرتمند در المپیک 2016 می باشد و برای کسب مدال طلا برنامه ریزی می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استعدادیابی و شناسایی قهرمانان جدید به ورزش کشور و جهان را اولویت اداره و هیاتهای ورزشی دانست و افزود : تولید قهرمان هدف ماست ولی بدنبال قهرمان با احلاق اسلامی ، انقلابی و با روحیه بسیجی هستیم و برنامه های فرهنگی جزء فعالیتهای مهم هیاتهای ورزشی بوده و ورزش استان در راس برنامه های فرهنگی استان جای دارد و این برنامه ها با پرنگتر و با شکوهتر برگزار شود.

اسبقیان با تاکید بر اهمیت بالای ورزش بانوان تصریح کرد : توجه به ورزش بانوان نیاز ورزش استان بوده و عدم توجه آسیب های جدی به ورزش استان وارد کرده و با استقلال دهی بخش بانوان در کنار استعدادیابی ، ورزش بانوان استان توانایی حضور و حتی کسب مدال در المپیک را دارد که آن را در سالهای گذشته ثابت کرده است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان در ادامه با اشاره جایگاه مهم هیاتهای ورزشی در ورزش استان گفت: عملیاتی نشدن سیاستها و اقدامات آسیب های جدی به ورزش استان وارد خواهد کرد و هیاتهای ورزشی بایستی توسعه ورزش همگانی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و هدایت و نظارت ورزش حرفه ای توجه ویژه ای نمایند.

وی در این حال افزود: رهبر معظم انقلاب همانطور که در سخنان شان ذکر شده است به معنویت درجامعه ورزش که بعنوان یک اصل قرار بگیرد تاکید کردند، بنابراین، مسوولیت جامعه ورزش و همچنین مسوولان را سنگین تر میکند.

اسبقیان گفت: هیاتهای ورزشی هم باید این اصل را محور قرار دهند . قهرمانی، می تواند ارزشی باشد و زمانی قهرمانی ارزش محسوب می شود که الزامات فرهنگی در آن دیده شود.

وی تصریح کرد: همواره معنویت در جامعه ورزشی باید به عنوان یک اصل قرار گیرد و هیاتهای ورزشی هم باید این اصل را مورد توجه قرار دهند.

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی در ادامه افزود: تاکید رهبری بر اصل توسعه ورزش همگانی نشان می دهد که ایشان توجه ویژه ای نسبت به این موضوع دارند و این رسالت دستگاه ها و به ویژه وزارت ورزش و جوانان و ورزشکاران را دو چندان می کند.

اسبقیان درعین حال اضافه کرد: باید فرهنگ ورزش کردن در جامعه نهادینه شود تا اصل توسعه ورزش همگانی با جدیت بیشتری دنبال شود که در این زمینه نقش هیاتهای ورزشی تاثیر گذار است زیرا می توانند در نهادینه کردن فرهنگ ورزش کردن نقش اساسی ایفا کنند.

سید محمد شروین اسبقیان در نشست روسای هیاتهای ورزشی آذربایجانشرقی با بیان اینکه هدف ورزش آذربایجانشرقی تحقق شعار ورزش پاک،معنوی و معرفتی است افزود : در تمامی شاخص های عملکرد ورزش و جوانان آذربایجانشرقی نسبت به سال 92 در سال 93 ، 20 الی 25 درصد رشد دارد.

اسبقیان تصریح کرد : در سال 92 تلاش تمامی ارگانها و نهادها و مجموعه های ورزشی و جوانان استان و حمایتهای مسئولین استانی موجب شد تا ورزش آذربایجانشرقی در صدر برترین های کشور قرار گیرد و در سال 93 تمامی تلاش و کوشش و برنامه ریزی های مسئولین ارشد استانی ، هیاتهای ورزشی استانی و شهرستانها ، مراکز آموزش عالی ، آموزش و پرورش و ارگانها و نهادها در راستای قرار گرفتن در 3 استان برتر و تکرار مقام نخستی است.

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی گفت : مربیان ورزشی باید در عرصه فرهنگی و پرورشی اثرگذار باشند.

وی با بیان این نکته که ژیمناستیک به عنوان رشته مادر و پایه باید مرکز تربیت نونهالان و نوجوانان باشد ، تصریح کرد: ورزشکاران علاوه بر عرصه ورزشی درحوزه فرهنگی و اسلامی نیز تقویت شوند و تحقق این موضوع مستلزم پرورش مربیان و ورزشکاران در عرصه فرهنگی است.

وی افزود: ورزش موضوعی جدا و منفک از فرهنگ نیست و باید متوجه بود که ورزش پدیده ای است که ریشه در فرهنگ دارد.

وی یادآورشد: ورزش به معنای ورزیدن جسم و روح است و این موضوع جز با پرداختن به مسایل فرهنگی محقق نمی شود.

سید محمد شروین اسبقیان مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در خصوص ورزشکاران سازمان یافته گفت : شاخصه مهم ورزش استان ورزشکاران سازمان یآذربایجانشرقی در مسیر سیر صعودی ورزشکاران سازمان یافته قرار گرفته و این روند رو به رشد ورزش استان کمک خواهد کرد.

وی افزود : در دوره زمانی 4 ساله ورزشکاران سازمان یافته و بیمه ورزشی در استان از 67 هزار نفر به 121 هزار رسیده و رشد 2 برابر داشته است.

اسبقیان در ادامه اظهار داشت : طی برنامه مدون 5 ساله در آذربایجانشرقی 5 درصد جمعیت کل استان را تحت پوشش بیمه ورزشی و خدمات درمانی ورزشکاران قرار خواهیم دادو در سال 93 آمار ورزشکاران سازمان یافته به 150 هزار نفر خواهد رسید و در پایان سال 94 به مرز 200 هزار نفر خواهد رسید تا ورزش استان نسبت به سایر استانها سیر صعودی خوبی داشته باشد.

وی در خصوص ارائه خدمات درمانی ورزشی به جامعه ورزشی گفت : فلسفه ارائه خدمات درمانی ورزشی به جامعه ورزشی در آذربایجانشرقی در شان و منزلت ورزشکاران بوده و در کمترین زمان ممکن هزینه های درمانی ورزشکاران پرداخت میشود و عملکرد هیات در بین بخشس بی نظیر و یکی از استانهای پیشرو در پرداخت مطالبات ورزشکاران در اسیب های ورزشی در کشور است.

اسبقیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اولویت کاری هیات پزشکی ورزشی تمرکز بر آموزش و مبارزه با دوپینگ و در نهایت مبارزه با داورهای ممنوعه که منجر به اعتیاد میشود ، است.

وی تصریح کرد : اداره کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی بر اساس دستورات دکتر جبارزاده استاندار آذربایجانشرقی یکی از ارگانهای پیشرو رد امر مبارزه با مواد مخدر در استان خواهد شد و برنامه های فرهنگی ورزشی در مناطق پرخطر برای مبارزه با مواد مخدر ، برگزاری دوره های آموزشی پزشکی ورزشی در مباحث مختلف علمی و پزشکی خصوصا داروهای ممنوعه و اعتیاد آور ، بازرسی های مستمر از باشگاههای استان و تبریز ، نظارت بر سلامت اماکن ورزشی با هدف شناسایی و پوشش اماکن ورزشی ، تشکیل پرونده برای باشگاههای متخلف در راس برنامه های هیات و اداره کل در 4 سال آتی است.

فرج اله فرج الهی رییس هیات والیبال آذربایجانشرقی در این نشست افزود : روند رو به رشد ورزش استان در تمامی بخشها قابل دفاع است و و والیبال استان از سال 89 استارت توسعه ورزش قهرمانی را آغاز کرده و توانسته با حمایت شهرداری و شورای اسلامی و اداره کل ورزش و جوانان استان در لیگ برتر والیبال حضور شایسته داشته باشد.

وی تصریح کرد : استعدادیابی و توسعه مسائل فرهنگی از ارکان مهم هیات والیبال است .

دکتر حسنعلیزاده رییس هیات قایقرانی استان در ادامه این نشست تصریح کرد : قایقرانی آذربایجانشرقی به قطب این رشته در کشور تبدیل شده است و با داشتن پایگاههای مهم همچون در میانه و خداآفرین و مراغه توانسته علاوه بر شناسایی استعدادها نقش مهمی در برگزاری اردوهای تیم ملی داشته باشد.

ابراهیم فیروزی رییس هیات شنای استان در این نشست گفت : ورزشکاران سازمان یافته یکی از اهداف مهم ششنای استان است و شنای استان توانسته در طول شش ماهه اول سال 1394 بیش از 10 هزا رنفر را تحت پوشش بیمه ورزشی قرار دهد .

وی افزود : این در حالی است که در سال 1393 در حدود 7 هزار بیمه ورزشی داشته ایم و این روند رو به رشد بسیار در توسعه شنا نقش مهمی دارد.

فیروزی تصریح کرد : در آبان ماه سال 1394 برای سومین میزبانی قهرمانی کشور آماده میشویم و این میزبانی ها توانسته توان و ظرفیت بالای شناگران و اجرایی استان را نشان دهد.

رییس هیات شنای استان افزود : شنای استان 2 مشکل اساسی دارد یکی نبود استخر استاندارد برای میزبانی رقابتهای بین المللی و دیگری استخر اختصاصی شیرجه که البته ساخت استخر شیرجه به اتمام رسیده و تنها انشعابات این اسستخر باقی مانده است که امید دارم به زودی نهایی شود.

جواد ششگلانی رییس هیات فوتبال استان نیز در این نشست افزود : بخشی از استعدادیابی فوتبال در محلات تبریز انجام شده است .

وی اظهار کرد : تعدادی از بازیکنان مستعد انتخاب شدند که زیر نظر مربیان کار می کنند تا به پشتوانه فوتبال آینده استان ساخته شود .

وی در این نشست گفت : بیش از 450 نفر فوتبال آموز در مدت سه ماه زیر نظر 40 مربی فوتبال در چهار زمین چمن فوتبال توحید عباسی،شیخ محمدخیابانی،ابوذر و رشدیه تبریز آموزش های مقدماتی فوتبال را گذراندند .

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی گفت: در نظر داریم با افزایش ارتباط بین باشگاه ها و دانشگاه ها زمینه علمی تر کردن فوتبال را در استان فراهم می کنیم.

وی در طول سال گذشته خوشبختانه اکثر برنامه های از پیش طرح ریزی شده عملیاتی شد و هیئت فوتبال استان در بخش برگزاری مسابقات و در بخش برگزاری کلاس های آموزشی نونهال به پایه در سنین 10 الی 12 سال در کل کشورر سال 92-93 هیئت نمونه کشوری شناخته شد.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات را هم در سطح فدراسیون و هم در سطح استانی در سال 93 طبق تقویم و برنامه در دستجات مختلف و رده های سنی مختلف به نحو عالی انجام شد اذعان داشت: به طور کلی می توان گفت هیئت فوتبال استان در رده پایه بسیار عملکرد خوبی داشت ولی عدم موفقیت هم داشتیم که عمدتا در رده سنی بزرگسالان بود.

وی افزود: به عنوان مثال ملی پوشان از دسته دو به دسته سه سقوط کردند و مورد دیگر نیز سقوط تیم فوتسال پایه سازان از لیگ برتر بود که به نظرم به خاطر عدم مدیریت صحیح چنین نتیجه ای حاصل شد.

ششگلانی در خصوص عملکرد رشته های ورزشی بانوان در سال 93 نیز گفت: در ورزش بانوان آنچه در تقویم اجرایی وجود داشت عمل شده ولی از نظر تیمداری در رشته بانوان هنوز به خواسته هایمان نرسیده ایم و این بیشتر به خاطر محدودیتی هایی است که بازی بانوان دارد.

وی ادامه داد: این محدودیت ها به خاطر کمبود فضا و امکانات است ولی با این وجود هرچند در استان رشته فوتبال برای بانوان نداریم ولی بازهم دو یا سه نفر در تیم ملی بانوان بازیکن داریم و این نشان از ظرفیت بالای بانوان استان در این رشته دارد.

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی در ادامه به عملکرد تیم فوتبال تراکتورسازی اشاره کرد و افزود: در سال92-93 عملکرد تیم فوتبال تراکتورسازی قابل قبول بود چرا که باز هم توانستیم در آسیا نماینده داشته باشیم، هم اکنون هم جایگاه تراکتورسازی در جدول لیگ برتر خوب است.

ششگلانی در ادامه به برخی برنامه های این هیئت در شهرستان ها اشاره کرد و افزود: از عمده برنامه هایی که هیئت فوتبال استان در تقویم اجرایی خود دارد توجه به ورزش شهرستان ها بود که از نظر تشکیلاتی و از نظر زیر ساخت ها خوشبختانه با موفقیت همراه بود تا حدی که فوتبال شهرستان ها درخشان ظاهر شدند.

ششگلانی در مورد ظرفیت های استان در رشته فوتبال و میزبان بهره مندی از این ظرفیت ها گفت : ظرفیت ها دو بعد دارند یکی بعد سخت افزاری و یکی بعد نرم افزاری که ما در بعد نرم افزاری موفقیم ولی در سخت افزاری نه. بعد سخت افزاری همان امکانات یا زیرساخت های موجود در باشگاه ها می باشد که مشکل داریم ولی این که پتانسیلی وجود دارد و می توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم به صورت مدیریت و تصمیم گیری منظقه ای امکان پذیر است و با تقسیم کار می توانیم از این پتانسیل ها استفاده کنیم در غیر این صورت با استفاده از قوانین حاکم نمی توانیم به نتیجه برسیم .

رییس هیات فوتبال استان از برنامه های سال 94 گفت : تقویت ورزش در شهرستان های دیگر استان چه تقویت زیر ساخت ها و چه نیروی انسانی و هم مالی در اولویت برنامه های امسال قرار دارد، چون شهرستان های ما واقعا عقب هستند و تنها دلیل این عقب ماندن نبودن و یا ضعیف بودن زیر ساخت ها است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های امسال برقراری رابطه با دانشگاه ها برای علمی کردن فوتبال است که بحث های آموزشی را به دانشگاه ها بکشیم و از آنجا ارتباط دهیم به باشگاه های موجودمان تا رابطه باشگاه ها را با دانشگاه ها برقرار کنیم.

ششگلان افزود: در سال 94 به دنبال این خواهیم بود باشگاه ها برای خودشان ساختار تعریف کنند و تشکیلات ایجاد کنند تا نفرات مقطعی کنار روند اگر این اتفاق بیافتد بی تردید بحث علمی کردن فوتبال استان انجام می گیرد و یکی دیگر از برنامه های اصلی هیئت فوتبال بحث استعداد یابی است.

وی تاکید کرد: هرچند که استعداد یابی در استان داریم ولی باید به این موضوع شدت ببخشیم و استعداد های خوب استان را کشف کنیم وبه کشور معرفی کنیم. ما در استان مسابقات امید ، نونهال ، جوانان و... داریم و از این مسابقات استعداد های بسیاری کشف می شود ولی کسی توجه به این نفرات ندارد هیچ وقت ندیده ایم مربی تیم ملی از دسته اول بازیکنی جذب کند و ما باید این نفرات را کشف کرده معرفی کنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار