تابناک: مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو از اجرای برنامه ایمنی آب با همکاری وزارت بهداشت خبر داد.
کد خبر: ۱۲۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸ 31 October 2015

به‌گزارش تابناک مرکزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "جواد میبدی" مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو در اولین همایش ملی کیفیت منابع آب و توسعه پایدار که در تالار شهید باهنر دانشگاه اراک و با حضور مسئولان کشوری و استانی و با استقبال ویژه مجامع علمی برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت مدیریت کیفیت آب دلایل زیادی دارد که از جمله آنها محدودیت منابع آب، افزایش تقاضا، افزایش آلودگی و تنوع در آلاینده‌هاست.

وی افزود: ارگان‌های بسیاری هستند که می‌توانند در آلودگی یا عدم آلودگی آب تاثیرگذار باشند و وزارت نیرو یا سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌توانند در حوزه بهبود کیفیت منابع آب موفق شوند؛ برای مثال وزارت جهاد کشاورزی با مدیریت زه آب کشاورزی، وزارت صنایع با مدیریت فاضلاب صنعتی، وزارت نفت با مدیریت و کنترل آلودگی‌های نفتی می توانند از آلوده شدن منابع آبی و کاهش کیفیت این منابع جلوگیری کنند.

میبدی در ادامه پسماندها را در آلوده کردن منابع آب بسیار موثر عنوان کرد و افزود: زباله‌های خانگی، پسماندهای پزشکی و نخاله‌های ساختمانی، پسماندهای نظامی و هسته ای که باید به آنها توجه ویژه صورت بگیرد و پسماندهای صنعتی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی و پسماندهای شیمیایی را از جمله پسماندهایی عنوان کرد که تاثیرات بسیاری بر منابع آبی داشته و باعث آلوده شدن آنها می شوند.

وی رشد گیاهان آبزی و جلبک‌ها به دلایل افزایش فسفات و نیترات در آب، ورود فلزات سنگین به آب و ایجاد بیماری‌های مختلف در انسان، ایجاد بیماری‌های عفونی به دلیل ورود انواع میکروارگانیسم‌ها به آب و ایجاد زمین‌های شوره‌زار و کاهش محصولات کشاورزی را از عواقب آلوده شدن آب‌ها عنوان کرد.

وی تعداد ایستگاه‌های کنترل کیفیت آب‌های سطحی را 1015 ایستگاه، ایستگاه‌های کنترل رسوب آب سطحی را 928 ایستگاه و مجموع منابع آبی شامل چاه، چشمه و قنات که مورد نمونه برداری قرار می گیرند را 9261 مورد عنوان کرد.

میبدی با بیان اینکه ظرف امسال و سال آینده نظام مدیریت جامع منابع آب کشور تکمیل می شود افزود: مشکلات و چالش‌های کیفیت منابع آب براساس این نظام احصا شده و برنامه‌ریزی برای رفع آنها انجام می‌شود.

میبدی با تاکید بر توجه وزارت نیرو به بحث کیفیت افزود: برنامه ایمنی آب که متولی آن وزارت بهداشت است و با همکاری وزارت نیرو انجام می‌شود، از دیگر برنامه‌هاست و در این راستا شناسایی منابع آلوده و پایش کیفیت منابع آب از منبع تا مصرف از برنامه‌های در حال انجام است.

وی افزود: این اقدامات باید با هماهنگی و همکاری سازمان‌های مختلف انجام شود چرا که سلامت مردم دارای اهمیت بسیار زیاد است.

وی تامین منابع اعتباری لازم در این راستا را بسیار مهم دانست و گفت: تقویت و ارتقای جایگاه واحدهای متولی کیفیت آب و فرهنگ سازی در این خصوص بسیار مهم است.

میبدی بازنگری و اصلاح و بروزرسانی و تدوین قوانین و استانداردهای مرتبط با حفاظت از کیفیت آب را ضروری عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار