انتخابات مرحله دوازدهم مجلس شورای اسلامی در دو دوره و با کش و قوس‌های فراوان به پایان رسید تا استان زنجان پنج نماینده خود را برای چهار سال آینده در خانه ملت بشناسد.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹ 14 May 2024

به گزارش تابناک زنجان، وقتی نیم‌نگاهی به کم و کیف انتخابات در استان زنجان می‌اندازیم، خواهیم دید که مردم استان در دو حوزه انتخابیه زنجان - طارم و خدابنده به دو نماینده خود مجدداً اعتماد کردند و سه نماینده دیگر نیز برای اولین‌بار این مسئولیت خطیر را به دوش خواهند گرفت.

بی‌تردید اتفاقات منجر به انتخاب هر نماینده در چهار حوزه انتخابی، نیاز به تحلیل درست رفتار مردم از سوی نمایندگان دارد تا منتخبان مردم در این دوره بتوانند به درستی مسیر خدمت را تشخیص داده و استان زنجان را در مسیر توسعه خادمانه یاری دهند.

تقلیل رفتار انتخاباتی مردم به دوگانه قدیمی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، یک اشتباه راهبردی برای منتخبان و طرفداران آنان به شمار می‌رود که این موضوع باید در این دوره از انتخابات به درستی مورد بررسی قرار گیرد.

شاید دلیل این مدعا، انتخاب غیرخطی مردم زنجان است. در این میان، اصلاح‌طلبان تلاش دارند انتخاب سه نماینده منتسب به آنان را اقبال مردم به خود جلوه دهند و این در حالی است که نماینده منتخب حوزه ابهر، خرمدره و سلطانیه، مستحضر به پشتیبانی اصول‌گرایان قدیمی و نماینده اسبق این حوزه بود.

فراموش نکنیم منتخب اول حوزه انتخابیه زنجان و طارم با اختلاف زیاد، اصول‌گرا بوده و برای اولین‌بار در تاریخ این حوزه انتخابیه، شاهد آن هستیم که از یک حوزه انتخابیه برای دومین‌بار کاندیدای منتخب مردم می‌شود؛ بنابراین به جرأت می‌توان گفت که مردم مدت‌هاست از گفتمان دوقطبی غیرکارآمد اصلاح‌طلب و اصول‌گرا عبور کرده‌اند.

بی‌تردید سرنوشت انتخاباتی نمایندگان دور قبل نیز می‌تواند برای منتخبان جدید راه‌گشا باشد. به طور مثال، نماینده سابق حوزه ابهر، خرمدره و سلطانیه که به دلیل توان بالای برقراری ارتباط، مورد اقبال کرسی‌نشینان خانه ملت قرار گرفت و حتی در برهه‌ای مسندنشین کمیسیون اصل ۹۰ شد، به خاطر غوطه‌ور شدن در حواشی و نیز دخالت ریز در انتصابات در ورطه مقابله با مدیریت اجرایی استان افتاد و از گفتمان خدمت فاصله گرفت تا مورد تایید مجدد مردم قرار نگیرد.

نماینده دوم حوزه انتخابیه زنجان و طارم نیز در هیاهوی سیاست و تک‌روی گم شد و هیچ‌گاه با نمایندگان دیگر هم‌افزا نبود و نتوانست تشکیلاتی برای خدمت فراهم کند، به همین خاطر او نیز در این دوره از انتخابات مورد تایید مردم قرار نگرفت و نماینده حوزه انتخابیه ماه‌نشان و ایجرود نیز بسیار کم‌اثر بود، ترجیح داد تا خود را در معرض رای مردم قرار نداده و اعتماد آنان را نیازماید. خلاصه این‌که مردم نمایندگان را با سنجه خدمت سنجیدند و بر مبنای آن بر ادامه نمایندگی یا فراغت آنان رای دادند.

آنچه که نمایندگان جدید منتخب و طرفداران آنان باید به آن توجه کنند، فرصت کوتاه چهار ساله خدمت است. نمایندگان ضمن تلاش در آشنایی هر چه سریع‌تر با ساز و کار حکمرانی جمهوری اسلامی، باید تلاش کنند در اسرع وقت مراکز قدرت را در سیستم دیوان‌سالاری جمهوری اسلامی ایران شناسایی کنند.

هر آن چیزی که مردم به ویژه در این دور از انتخابات به آن توجه داشته و دارند را می‌توان در مواردی، چون تاثیرگذاری محلی و ملی نماینده و حضور فعال وی در عرصه تصمیم‌های محلی و ملی، حضور خادمانه در میان مردم و ایجاد یک فرآیند سیتماتیک پاسخ‌گویی به آنان، دوری از حواشی و تقابل با سیستم اجرایی و هم‌افزایی با سیستم اجرایی و قضایی استان برای حل مشکلات منطقه و گام برداشتن در راستای توسعه استان و نیز فسادگریزی و توجه ویژه به سلامت اطرافیان خلاصه کرد.

اسفند ۱۴۰۶ به سرعت نزدیک می‌شود و نمایندگان منتخب بار دیگر باید خود را در معرض رای مردم قرار دهند؛ بنابراین عملکرد امروز آن‌ها می‌تواند تداوم تصاحب کرسی خدمت را برای آنان به همراه داشته باشد، نه دوقطبی اصلاح و اصول.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار