در این شیوه هواپیماهای باری ارتش محموله های کمک را به وسیله چتر در آسمان پرتاب می کنند تا در زمین،‌ افراد این کمک ها را دریافت کنند.
کد خبر: ۱۱۵۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ 04 March 2024

هواپیماهای امریکا برای مردم غزه، محموله های غذایی پرتاب کردند. این اقدام با همکاری ارتش اردن انجام شد.

به نوشته رویترز، سه فروند هواپیمای سی 130 ارتش امریکا با پرواز در آسمان غزه، 35 هزار وعده غذایی آماده را برای مردم غزه، از بالا پرتاب کردند. بسته ها در خط ساحلی منطقه غزه پرتاب شدند.

 قبل از این، نیروی هوایی اردن، مصر، فرانسه  و امارات نیز دست به اقدامات مشابه زده بودند.

مقامات امریکایی گفته اند این اقدام با هدف رساندن کمک های غذایی به منطقه غزه صورت می گیرد. اهالی این منطقه با گرسنگی شدید و کمبود و قحطی غذا روبه رو هستند. اسرائیل به شدت ورود غذا و کمک های انسانی به غزه را محدود کرده است.

امریکا مهمترین حامی اسرائیل در حمله نظامی به غزه است. امریکا تاکنون 3 مرتبه طرح های پیشنهادی برای آتش بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرده است.

پرتاب هوایی بسته های غذا برای غزه توسط هواپیماهای امریکا

پرتاب هوایی بسته های غذا برای غزه توسط هواپیماهای امریکا

جو بایدن رئیس دولت امریکا قبل از این گفته بود این کشور قصد دارد کمک های غذایی را برای مردم غزه به شیوه پرتاب هوایی بفرستد.

به نقل از رویترز،‌ این خبر یک روز بعد از آن اعلام شد که بیش از 100 فلسطینی در صف دریافت غذا در غزه،‌ به ضرب گلوله ارتش اسرائیل کشته شدند.
در این شیوه هواپیماهای باری ارتش محموله های کمک را به وسیله چتر در آسمان پرتاب می کنند تا در زمین،‌ افراد این کمک ها را دریافت کنند.

برای اولین بار ارتش اردن با این شیوه برای مردم غزه کمک ارسال کرد. تاکنون نیروی هوایی اردن،‌ مصر، فرانسه و امارات بارها به این شیوه برای مردم غزه کمک ارسال کردند.

منطقه غزه با جمعیت 2.3 میلیون نفری در محاصره کامل است. ارتش اسرائیل تنها اجازه ورود محدود مواد غذایی و کمک های انسان دوستانه به غزه را می دهد. به همین دلیل،‌غزه هم اکنون با قحطی و گرسنگی شدید روبه رو هستند.

پرتاب هوایی بسته های غذا برای غزه توسط هواپیماهای امریکا

 پرتاب هوایی بسته های غذا برای غزه توسط هواپیماهای امریکا

منطقه غزه از سه طرف در محاصره ارتش اسرائیل است. در مرز غزه و مصر هم امکان ورود کالا بدون اجازه اسرائیل ممکن نیست. به همین دلیل کشورها به دنبال رساندن کمک  به غزه از طریق پرتاب هوایی هستند.

بایدن گفت پرتاب هوایی آمریکا در روزهای آینده انجام خواهد شد. او البته به جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

جو بایدن به خبرنگاران گفت: "ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. امریکا کارهای بیشتری انجام خواهد داد... کمک هایی که به غزه می رسد به هیچ وجه کافی نیست."

"جان کربی" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت پرتاب هوایی کمک ها،‌به یک «تلاش پایدار» تبدیل خواهد شد. وی افزود که اولین پرتاب هوایی احتمالاً شامل غذاهای آماده خواهد بود.
کربی گفت: "این فقط برای یک بار نخواهد بود."

عملیات پرتاب هوایی بسته های غذا برای غزه توسط هواپیماهای امریکا

پرتاب هوایی بسته های غذا برای غزه توسط هواپیماهای امریکا

جو بایدن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده امریکا همچنین در حال بررسی امکان باز کردن یک کریدور دریایی برای ارسال مقادیر زیادی کمک به غزه است.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد  576 هزار نفر در نوار غزه یا یک چهارم جمعیت نوار غزه در یک قدمی قحطی قرار دارند.

مقامات بهداشتی غزه روز پنجشنبه گفتند نیروهای اسرائیلی بیش از 100 نفر را هنگام تلاش برای رسیدن به یک کاروان امدادی در نزدیکی شهر غزه کشتند.

اسرائیل گفت که بیشتر این مرگ و میرها ناشی ازدحام جمعیت و زیرگرفته شدن از سوی کامیون ها جان باختند. یک مقام اسرائیلی همچنین گفت نیروهای ارتش اسرائیل «در پاسخی محدود» به جمعیتی که سربازان احساس می‌کردند آنها را تهدید می‌کنند، تیراندازی کردند.

عملیات پرتاب هوایی بسته های غذا برای غزه توسط هواپیماهای امریکا

 

مردم غزه برای زنده ماندن از علوفه دام و برگ های آلوئه ورا تغذیه می کنند.
تیم های پزشکی گفتند کودکان در بیمارستان ها به دلیل سوء تغذیه و کم آبی جان خود را از دست می دهند.
سازمان ملل می گوید برای ارسال کمک به غزه با "موانع عظیم" روبرو است.

اگرچه هنوز مشخص نیست ارتش امریکا از چه نوع هواپیمایی برای ایردراپ (پرتاب هوایی) استفاده می کند اما هواپیماهای C-17 و C-130 برای این ماموریت مناسب هستند.

"دیوید دپتولا" ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده امریکا که قبلاً منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال عراق را فرماندهی می کرد، گفت که ارتش ایالات متحده می تواند به طور مؤثری پرتاب هوایی انجام دهد. او به رویترز گفت: «آنها در این زمینه با تجربه هستند... چالش‌های زیادی با جزئیات زیاد وجود دارد. اما هیچ چیز غیرقابل حل نیست.»


پرتاب هوایی بسته های مواد غذایی در غزه - آرشیوی 

پرتاب هوایی کمک برای غزه

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که این پرتاب هوایی تأثیر محدودی در کاهش رنج ساکنان غزه خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تنها باز کردن مرزهای زمینی می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد، افزود: " پرتاب هوایی این مشکل را از ریشه حل نمی کند."

این مقام افزود: مشکل دیگر این است که ایالات متحده نمی تواند تضمین کند که کمک ها به سادگی به دست حماس نمی رسد، زیرا واشنگتن در آنجا نیروی زمینی ندارد.

ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران در سازمان ملل، گفت: کارکنان بشردوستانه همیشه از این شکایت می‌کنند که پرتاب‌های هوایی فقط فرصتی برای خودنمایی است، اما راه ضعیفی برای رساندن کمک است.
وی افزود که تنها راه برای رساندن کمک های کافی از طریق کاروان های امدادی زمینی است که آتش بس را دنبال می کنند.

او ادامه داد: می توان گفت وضعیت در غزه اکنون به قدری بد است که هرگونه تدارکات اضافی حداقل مقداری از رنج را کاهش می دهد. اما این در بهترین حالت یک اقدام کمکی موقت است.

جان کربی در کاخ سفید اذعان کرد به دلیل تراکم جمعیت و درگیری های مداوم، پرتاب هوایی در غزه "بسیار دشوار" است.

پرتاب هوایی کمک برای مردم غزه توسط نیروی هوایی اردن

ماه‌هاست که ایالات متحده از اسرائیل می‌خواهد اجازه دهد کمک‌های بیشتری به غزه بدهد، چیزی که اسرائیل با آن مخالفت کرده است.

کربی خاطرنشان کرد که اسرائیل با پرتاب تجهیزات به غزه آزمایش کرده است و از عملیات آمریکا برای انجام این کار حمایت می کند.

یک مقام اسرائیلی در واشنگتن گفت: «ما از عملیات پرتاب هوایی بشردوستانه آگاه هستیم».

این مقام که نخواست نامش فاش شود، به این سوال پاسخ نداد که آیا ایالات متحده قبلاً از اسرائیل درخواست مجوز برای پرتاب هواپیما کرده است یا تلاش‌ها را با آن هماهنگ می‌کند.

بایدن که گاف هایش زیاد است، دو بار به اشتباه غزه را اوکراین نامید.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که در روز جمعه برای اولین بار در بیش از یک هفته گذشته سازمان ملل دارو، واکسن و سوخت را به بیمارستان الشفا در شهر غزه تحویل داد.

برنامه جهانی غذا 10 روز پیش اعلام کرد که به طور موقت ارسال کمک های غذایی به شمال غزه را تا زمانی که شرایط در این منطقه اجازه توزیع ایمن آن را بدهد، متوقف کرده است.

سازمان آنروا (وابسته به سازمان ملل متحد)‌ روز جمعه اعلام کرد در ماه فوریه (ماه گذشته)‌ به طور متوسط ​​روزانه 97 کامیون وارد غزه می شود. در حالی که در ژانویه حدود 150 کامیون در روز وارد غزه می شود. این سازمان افزود: "تعداد کامیون هایی که وارد غزه می شوند بسیار کمتر از هدف 500 کامیون در روز است."

ایردراپ (پرتاب هوایی) کمک چگونه موفق خواهد شد؟

ایالات متحده امریکا از هواپیماهای نظامی برای ارسال تدارکات بر فراز غزه استفاده خواهد کرد. اگرچه مشخص نیست که چه نوع هواپیمای مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما C-17 و C-130 برای این ماموریت مناسب هستند.
سربازان روی زمین کمک ها را روی قفسه‌هایی بار می‌کنند. سپس روی هواپیما بارگیری می‌شوند و در جای خود محکم می‌شوند.

هنگامی که هواپیما بر فراز منطقه مشخص است، قفل نگهدارنده قفسه ها در جای خود آزاد می شود و با کمک چتر نجات متصل به سکوی قفسه بندی، آنها را به زمین می اندازند.

* خطرات چیست؟

در حالی که ارتش می تواند الگوهای آب و هوا را از قبل نظارت کند، باد نقش بزرگی در اطمینان از فرود کمک ها در جایی که باید فرود بیاید نقش ایفا می کند. کلیپ های ویدیویی در رسانه های اجتماعی نشان می دهد سرنوشت برخی از کمک های پرتاب هوایی کشورهای دیگر در غزه، به دریا ختم می شود.

غزه پرجمعیت است و مقامات می‌گویند اطمینان از رسیدن کمک‌ها به مردمی که به آن نیاز دارند دشوار خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: انجام یک پرتاب هوایی در محیط شلوغی مانند غزه بسیار دشوار است.

مقامات همچنین می گویند که بدون حضور نظامی آمریکا در زمین، هیچ تضمینی وجود ندارد که کمک ها به دست جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نرسد.

*  عملیات های گذشته پرتاب هوایی امریکا

هر ساله در طول کریسمس، ایالات متحده کمک های بشردوستانه را به جزایر دورافتاده در اقیانوس آرام در تلاشی به نام "عملیات کریسمس قطره" می اندازد.

در سال 2014، زمانی که جنگجویان داعش ، غیرنظامیان را محاصره کردند، ارتش ایالات متحده امریکا کمک های هوایی را به شمال عراق پرتاب کرد. در آن چند ماه، بیش از 100 هزار وعده غذایی و 96  هزار بطری آب از طریق پرتاب هوایی، ارائه شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده امریکا همچنین در حال بررسی امکان باز کردن یک کریدور دریایی برای ارسال مقادیر زیادی کمک به غزه است.

یک مقام آمریکایی گفت که یکی از گزینه های احتمالی ارسال این کمک ها از طریق دریا از قبرس است که در حدود 210 مایل دریایی از ساحل غزه در دریای مدیترانه قرار دارد.

این مقام با بیان اینکه هیچ تصمیمی در مورد مشارکت نظامی در چنین عملیاتی گرفته نشده است، افزود اسرائیلی‌ها از گزینه پل دریایی بسیار استقبال می‌کنند./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار