تیم ملی فوتبال، راحت‌ترین قهرمانی سه دهه اخیر جام ملت‌های آسیا را در کمال ناباوری با شکست مقابل قطر از دست داد. در جامی که اردن به فینال رسید، تیم قلعه‌نویی با وجود زدن گل زودهنگام، بسیار شلخته و عجول بازی کرد و سه گل از میزبان خورد و فینالیست نشد؛ شانس هم در این نتیجه نقش داشت.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱ 07 February 2024

به گزارش تابناک قم، تیم ملی در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، از ساعت ۱۸:۳۰ امشب (چهارشنبه) در ورزشگاه الثمامه دوحه به مصاف قطر رفت و با ارایه نمایشی بی‌نظم و پرنوسان و شکست ۳ بر ۲ مقابل میزبان در نود دقیقه، در یکقدمی فینال از مسابقات حذف شد.ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی (۴۶- میلاد محمدی)، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان (۸۷- شهریار مغانلو)، سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی (۴۶- محمد محبی)، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و مهدی طارمی (۸+۹۰ رضا اسدی).

ترکیب قطر: مشعل برشام، جاسم جابر (۸۱- عزیز حاتم)، پدرو کوریا (۶۳- طارق سلمان)، المهدی علی مختار (۶۸- بوئلان خوخی)، محمد وعد البیاتی، یوسف عبدالرزاق (۶۳- حسن الهیدوس)، اکرم عفیف، لوکاس مندس، همام احمد (۴۶- اسماعیل محمد)، معز علی و احمد فتحی عبدالله.

 

تصور می‌شد تیم ایران با گل زودهنگام سردار آزمون، پیروزی آسانی مقابل میزبان کسب کند و به آسانی راهی دیدار نهایی شود و به طلسم نیم قرن ماندن در نیمه نهایی پایان دهد؛ اما داستان این بازی بسیار متفاوت نوشته شد.

بر خلاف پیش‌داوری‌ها، قضاوت این بازی توسط داور کویتی بسیار متعادل و عادلانه بود و هیچ نشانی از تمایل داوری به سود میزبان عربی دیده نشد. اغلب تصمیم ها صحیح گرفته شد و داور در اعلام پنالتی به نفع ایران با دخالت کمک داور ویدیویی هم می توانست نظر دیگری داشته باشد.

تیم ایران تقریبا سراسر نیمه دوم را سراسیمه به ارسال های بلند پرداخت و با وجود این، فرصت های متعددی را با کم دقتی و بدشانسی از دست داد.

بازی از عقب تیم ملی توسط بیرانوند و مدافعان ایران با اشتباهات زیادی همراه بود و اصرار بیش از حد روی این تاکتیک کار را برای سازماندهی حملات سخت کرد. سردار آزمون بازی خوبی به نمایش گذاشت اما اثری از مهدی طارمی در زمین نبود و قطعا می‌توانست زودتر تعویض شود.

در سمت چپ خط دفاعی میلاد محمدی نتوانست نفوذهای همیشگی را داشته باشد و تعویض او به جای احسان حاج‌صفی مشکلی حل نکرد. بازی امید ابراهیمی هم پر اشتباه بود و به درستی در ابتدای نیمه دوم از زمین بیرون کشیده شد. 

بازی شجاع خلیل‌زاده خوب و قابل قبول بود اما محمدحسین کنعانی‌زادگان از روزهای خوبش فاصله داشت. رامین رضاییان در سمت راست نتوانست جلوی فرارهای اکرم عفیف مقاومت کند.

سعید عزت‌اللهی، تمام توان خود را گذاشت و سامان قدوس یک هافبک بازی‌ساز تمام عیار نبود. او اشتباه در پاس های آخر را تکرار کرد. علیرضا جهانبخش بازی درخشانی ارائه داد و نشان داد یکی از بهترین مهره‌های ایران است. محمد محبی هم در فرصت مناسب یکساعته که نصیبش شد چیزی ارایه نداد.

در نهایت امیر قلعه‌نویی و کادرفنی ایرانی تیم ملی، در ادامه روند پرنوسان خود در جام هجدهم، امشب در بخش افت حرکت سینوسی خود قرار داشتند و نتوانستند تیم را بدون تنش روانی و با آرامش و تاکتیک مشخصی به زمین بفرستند.

تیم ایران با وجود رسیدن به گل زودهنگام، بسیار هیجان‌زده به بازی ادامه داد و گل‌های عجیبی تقدیم قطر کرد. استفاده از دو هافبک دفاعی مقابل تیمی در حد قطر، نشان از احتیاط زیاده از حد قلعه‌نویی داشت و ریتم تیمی همراه با چند پاس پیاپی و حرکت تمرین شده در تیم دیده نشد.

نتیجه گرفتن سرمربی ایران در بازی ژاپن از تاکتیک هوایی، باعث شد او دوباره به این شیوه منسوخ بازگردد و از گردش توپ در پشت محوطه حریف با وجود دو مهاجم زهردار و اروپایی، استفاده نکند.

ایران ۱ - قطر صفر (دقیقه ۴: سردار آزمون): علیرضا جهانبخش، اوتی که مهدی طارمی در سمت راست زمین گرفته بود، با پرتاب بلند به محوطه جریمه فرستاد که ضربه پشت سر سعید عزت‌اللهی را پدرو میگل به شکل ناقص دفع کرد تا سردار آزمون با فرصت‌طلبی، جای‌گیری مناسب و ضربه قیچی برگردان تماشایی گل اول بازی را به ثمر رساند.ایران ۱ - قطر ۱ (دقیقه ۱۷: جاسم جابر): فرار اکرم عفیف از سمت راست محوطه جریمه و پاس کات‌بک او را جاسم جابر با شوت محکم از پشت محوطه جریمه زد که توپ پس از برخورد به پای مدافع ایران و عبور از روی سر بیرانوند به تور دروازه چسبید و گل تساوی را به همراه داشت.

ایران ۱ - قطر ۲ (دقیقه ۴۳: اکرم عفیف): موج دوم حمله قطر با دفع اشتباه بازیکنان ایران در زمین خودی شکل گرفت که پاس رو به جلوی احمد فتحی را اکرم عفیف با نفوذ سریع به محوطه جریمه و شوت فنی و تماشایی به گوشه دروازه فرستاد تا گل دوم تیمش را به ثمر رساند و پیش بیفتند.

ایران ۲ - قطر ۲ (دقیقه ۵۱: علیرضا جهانبخش): در زمان پنالتی زودهنگام نیمه دوم برای ایران، در حالی که مشعل برشم به سمت راست شیرجه رفته بود، علیرضا جهانبخش توپ را به مرکز دروازه زد تا گل تساوی به ثمر برسد.

ایران ۲ - قطر ۳ (دقیقه ۸۲: المعز علی): ارسال اکرم عفیف از سمت چپ زمین را شجاع خلیل‌زاده با ضربه سر برگشت داد تا پشت محوطه جریمه توپ به عبدالعزیز حاتم برسد و این بازیکن یک دقیقه پس از تعویض اقدام به شوت‌زنی کند که ضربه او در میانه راه به المعز علی رسید و در حالی که رامین رضاییان آفساید را پُر کرده بود، این مهاجم گل سوم قطر را با شوت زمینی زد.

دقیقه ۵: شوت فنی اکرم عیفیف را بیرانوند به راحتی در آغوش کشید.

دقیقه ۱۲: فرار علیرضا جهانبخش از جناح راست یک موقعیت جدی دیگر برای ایران خلق کرد که پاس رو به جلوی این بازیکن، خطرناک از مقابل پای طارمی عبور کرد.

دقیقه ۳۲: اکرم عفیف روی غفلت مدافعان ایران در موقعیت خوب گلزنی قرار گرفت. ضربه اول او را بیرانوند برگشت داد و در ادامه نیز توپ به شکلی خطرناک از بالای دروازه ایران به بیرون رفت.

دقیقه ۳+۴۵: کرنر ارسالی قدوس در داخل محوطه شش قدم به کنعانی زادگان رسید که ضربه این بازیکن پس از برخورد به بدن مدافع قطری از روی خط برگشت داده شد.

دقیقه ۴۶: کرنر ارسالی قدوس در دقیقه ابتدایی نیمه دوم در شلوغی محوطه جریمه به سعید عزت‌اللهی رسید. ضربه این بازیکن به دست بازیکن قطری برخورد کرد. داور اعتقادی به پنالتی نداشت، اما پس از بررسی صحنه از طریق VAR ضربه پنالتی اعلام شد.

دقیقه ۵۲: ضربه سر پدرو میگوئل روی ارسال به تیر دوم  را خلیل‌زاده از روی خط دروازه ایران برگشت داد.

دقیقه ۵۳: نفوذ یوسف عبدالرزاق در عمق دفاع ایران و شوت سنگین این بازیکن را بیرانوند به زیبایی با یک عکس العمل عالی برگشت داد.

دقیقه ۷۴: ضربه سر شجاع خلیل‌زاده روی کرنر ارسالی قدوس را مشعل برشام با یک واکنش خوب راهی کرنر کرد.

دقیقه ۷۶: موقعیت خطرناک تیم ایران از دست رفت. در این صحنه توپ روی خط شش قدم به مهدی طارمی رسید، اما این بازیکن نتوانست ضربه خوبی به توپ بزند و در ادامه نیز ضربه سر آزمون از روی خط دروازه برگشت داده شد.

دقیقه ۷۸: حملات متعدد تیم ایران توسط مدافعان قطری برگشت داده شود و موقعیت‌ها یکی پس از دیگری برای کشورمان از دست رفت.

دقیقه ۱+۹۰: شجاع خلیل‌زاده به دلیل خطا روی اکرم عفیف ابتدا از داور کویتی کارت زرد دریافت کرد، اما پس از بررسی VAR، داور کارت زرد را پس گرفت و به مدافع ایران کارت قرمز نشان داد.

دقیقه ۵+۹۰: شوت علیرضا جهانبخش از پشت محوطه جریمه با اختلاف اندک از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۱۴+۹۰: ضربه فنی علیرضا جهانبخش در اوج بدشانسی تیم ایران به تیر دروازه قطر برخورد کرد.

دقیقه ۱۵+۹۰: شوت رضا اسدی در شلوغی محوطه جریمه راه به جایی نبرد و توپ بعد از برخورد به مدافع قطر و دفع مشعل برشام برگشت داده شد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار