مدیرعامل انجمن موسسات آموزشی کشور گفت: خانه‌های بوم‌گردی کانون رشد اقتصاد است و خانه بوم‌گردی می‌تواند مرکز آموزش و رشد صنایع دستی به خصوص برای بانوان نیز باشد.
کد خبر: ۱۱۵۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳ 03 February 2024

به گزارش تابناک اردبیل، نیما آذری در نخستین سمینار اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد اظهار کرد: خانه‌های بوم‌گردی کانون رشد اقتصاد است و اغلب صاحبان آن‌ها افراد نخبه جامعه هستند که تاثیرات خاص فکری بر روی مردم دارند.

وی افزود: از آفت‌های بوم‌گردی‌های کشور، فردگرایی و اداره امور آن‌ها با محوریت فرد و انحصارطلبی است در حالی‌که باید مدیر واحد بوم‌گردی امکان بهره‌مندی مهمانان خود از داشته‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی محیط و منطقه خود را فراهم کند.

مدیر عامل انجمن موسسات آموزشی کشور با بیان اینکه خانه‌های بوم‌گردی محل خوبی برای آموزش است، تصریح کرد: البته این آموزش نه به منزله کلاس بلکه از این منظر که جامعه نخبگانی دایرکننده آن، باید آموزه‌های متنوع راجع به محل و منطقه زیستی خود را به مهمانان ارایه کند.

آذری با اشاره به نقش کودکان در توسعه بوم‌گردی ادامه داد: این آموزش به خصوص برای کودکان و نوجوانان مفید است، چون آن‌ها با حضور در خانه‌های بوم‌گردی وارد جنگل و محیط کوهستان می‌شوند و تحت تاثیر آموزش قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه خانه بوم‌گردی می‌تواند مرکز آموزش و رشد صنایع دستی به خصوص برای بانوان نیز باشد، گفت: در کنار آن صندوق‌های خُرد اعتباری هم در روستا‌ها تشکیل شود هرچند این بخش هنوز توسعه لازم را نیافته است.

توانمندی‌های جامعه محلی باید مورد توجه باشد

علیرضا حسن‌پور، مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری روستایی و اقامتگاه‌های بوم گردی نیز در این جلسه بر لزوم تفاوت قائل شدن بین اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های بوم‌گردی تاکید کرد و اظهار داشت: بوم‌گردی علاوه بر اقامت مهمان در اقامتگاه، شامل فرهنگ‌ها، اقوام و آداب و رسوم یک محیط و منطقه نیز می‌شود.

حسن پور با اشاره به توانمندی‌های جوامع محلی گفت: وقتی سرمایه‌گذاری به دنبال کسب مجوز برای یک طرح اقامتگاهی است باید به توانمندی‌های جامعه محلی و سایر داشته‌های فرهنگی و بومی آن توجه کند.

وی با بیان اینکه اردبیل مقصد گردشگری است، اما در مسیر گردشگری واقع نشده است، افزود: برای تنوع دادن به صنعت گردشگری این استان باید ضمن تمرکز‌زدایی از مرکز استان، ظرفیت‌های گردشگری شمال و جنوب استان را با توجه کردن به جوامع بومی احیا کنیم.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار