یک کارشناس تغذیه در کرمانشاه گفت: مصرف مکمل‌های غذایی به صورت خودسرانه و به مقدار خیلی زیاد سبب می‌شود فرد از نظر تغذیه دچار اختلال شود.
کد خبر: ۱۱۵۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱ 03 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، در هر فصلی باید ورزش کنیم؛ ورزش مختص زمستان و تابستان نیست، مختص همه ایام است. لذا هوا سرد زمستانی این روزهای کرمانشاه بهانه‌ای برای تعطیلی ورزش نیست.

ورزش در هوای سرد فوایدی دارد که ورزش را سودمندتر از هوای معتدل و گرم می‌کند. چون هر چه هوای پیرامون ما سردتر می‌شود بدن ما باید بیشتر تلاش کند تا دمای بدن را متعادل نگه دارد یعنی بدن با انرژی بیشتری؛ سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کند، لذا تغذیه سالم برای داشتن عملکردی مناسب برای ورزشکاران بسیار اهمیت دارد.

یک رژیم غذایی سالم در کنار ورزش می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی را کاهش دهد.

فرید اوردیخانی، کارشناس ارشد علوم تغذیه در کرمانشاه با اشاره به اهمیت تغذیه ورزشکاران، اظهار کرد: لزوم انجام مشاوره تغذیه و ضرورت به آن با توجه به نیازهایی که افراد در گروه‌های سنی مختلف دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه هیأت پزشکی استان خدمات مشاوره تغذیه به صورت مناسب و با قیمت و شرایط خوب به ورزشکاران ارائه می‌دهد، گفت: متأسفانه برخی از ورزشکاران به پیروی از توصیه‌ها و برنامه‌های غذایی افرادی اکتفا می‌کنند که معمولا این افراد موضوعات را براساس تجربه به دست آورده و جایگاه علمی مناسبی را ندارد در نتیجه آن انتظاراتی که فرد از موضوع تغذیه برای برآوردی سلامت دارد، تأمین نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: وقتی ورزشکاران در گروه‌های سنی قرار می‌دهیم که در حال رشد هستند؛ کودکان و نوجوانان در کنار این‌ها دختران و پسران؛ با توجه به نیازهای خاصی که دارند عموما استفاده از الگوهای تغذیه نامناسب سبب می‌شود به سلامتی آن‌ها خدشه‌ای وارد شود، لذا توصیه می‌شود همه ورزشکاران برنامه غذایی را از منابع معتبر و کارشناسان تغذیه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برخی از ورزشکاران به دنبال مصرف مکمل‌ها می‌روند، در تعریف مکمل‌ها غذایی، گفت: مکمل‌ها تکمیل کننده تغذیه‌هایی هستند که نمی‌تواند نیازهای بدن را جبران کند، پس در نتیجه یک همراه دریافت غذا است. اوردیخانی افزود: مکمل‌ها به صورت قرص، پودر، نوشیدنی و ترکیبات این چنینی است که باید توسط پزشک و کارشناسان تغدیه ضمن آشنایی با هدف‌های لازم تجویز شود، نه اینکه به صورت غیرمجاز در دسترس قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مکمل‌ها باید در معرض دید همگان باشند، خاطرنشان کرد: مصرف مکمل‌ها به صورت خودسرانه و به مقدار خیلی زیاد سبب می‌شود فرد از نظر تغذیه دچار اختلال شود. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار