معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: یک‌ مجلس قدرتمند، می‌تواند ناظر خوبی بر عملکرد دولت باشد و دولت را به سمت کارآیی بیشتر سوق دهد.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 27 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر تورج زینی‌وند با اشاره به نقش و اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: در کنار قانونگذاری، یکی از حیاتی‌ترین کارکردهای مجلس نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

وی لازمه حسن اجرای قوانین را پیوند بین مجلس و دولت عنوان کرد و افزود: اگر گاها در برخی دولت ها می بینیم که کژی ها و کاستی هایی وجود دارد، بخاطر این است که پیوند مجلس و دولت در آن برهه زمانی درست و واقعی نبوده است.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: یک‌ مجلس قدرتمند، می تواند ناظر خوبی بر دولت باشد و دولت را به سمت کارایی و ارائه خدمات واقعی سوق دهد و آن را مکلف کند که به مردم کمک کند.

وی تاکید کرد: مجلسی که نتواند بر اجرای قوانین از سوی دولت نظارت داشته باشد، مجلس ضعیف و ناکارآمدی است. مجلس قوی، باید ناظری قوی باشد.

زینی وند با تاکید براینکه یک مجلس قوی زمانی شکل می گیرد که با دولت تعامل داشته باشد، عنوان کرد: وظیفه مجلس وضع قوانین و تعیین مسیر حرکت کشور است، اما وضع قوانین به تنهایی کافی نیست، بکله لازم است که دولت به عنوان یک نیروی مکمل و کارآمد در کنار مجلس قرار گیرد و قوانین را اجرا و پیگیری کند.

وی در ادامه در خصوص لزوم ارتباط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مردم هم گفت: یکی از چالش هایی که در همه ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی داشته ایم، عدم ارتباط مناسب نمایندگان با مردم خصوصا مردم حوزه انتخابیه خودشان بوده است. متاسفانه برخی نمایندگان بعد از پیروزی در کارزار انتخابات، تمام وعده ها و برنامه‌های خود را فراموش می کنند و این بی مهری و بی تفاوتی نسبت به مردم در دوره پس از انتخابات، باعث سلب اعتماد عمومی و کاهش مشارکت اجتماعی در آینده خواهد شد.

وی اظهار کرد: کسانی نماینده واقعی مردم هستند که ارتباط خود را با مردم که ولی نعمت انقلاب اسلامی هستند، همواره حفظ کنند.

زینی گفت: کسی می تواند نماینده واقعی مردم در مجلس باشد که برای خدمت به مردم و به خاطر رضایت خدا و نه برای حزب، یا گروه و قوم خاصی تلاش کند، هرچند که داشتن توانایی های مدیریتی، تعهد، پایبندی به اصول و مبانی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی کشور هم از ضروریات غیرقابل انکاری است که یک نماینده باید داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت پذیری در برابر موضوعات و مسائل ملی و منطقه ای، سرکشی و در جریان مشکلات مردم قرار گرفتن، شناسایی چالش ها و نقاط ضعف و قوت حوزه انتخابیه خود و برنامه ریزی مناسب برای حل و پیگیری آنها از دیگر ویژگی هایی است که یک  نماینده باید داشته باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم حضور جناح ها و تفکرات سیاسی مختلف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تنوع و تکثر معقول در مجلس و هر فعالیت سیاسی دیگری یک امر انکارناپذیر است، اما اگر این تنوع و گوناگونی منجر به رقابت ناسالم و تنش و حاشیه شود، آسیب و ضرر آن متوجه مردم خواهد شد.

وی متذکر شد: تکثرگرایی در مجلس شورای اسلامی درصورتی می تواند مفید باشد که همه گروه ها و جناح های سیاسی در پرتو قانون به پاسداری از منافع مردم و نظام مقدس بپردازند، از طرفی نه انحصارگرایی و نه تفریط در تکثرگرایی هیچکدام منطقی نیست و آثار زیانباری به همراه خواهد داشت.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی اضافه کرد:  مجلسی که گرایشهای سیاسی درآن با محوریت قانون و اخلاق و پایبندی به اصول و مبانی حضور داشته باشند، مجلسی پربار خواهد بود.

وی  در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص آثار سوء دخالت برخی از نمایندگان کنونی و ادوار گذشته در امور اجرایی و عزل و نصب ها، گفت: دخالت نمایندگان در امور اجرایی و عزل و نصب ها خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون است. از طرفی، از کسانی که وضع کننده قوانین هستند، انتظار می رود که بیش از دیگران خودشان به قوانین پایبند باشند.

وی تاکید کرد: اگر نماینده ای خود را بدهکار قوم، قبیله و حزب خاصی کند، قطعا به فرآیند دخالت در امور اجرایی هم ورود خواهد کرد، اما اگر تنها مشغول خدمت به مردم باشد و از طریق حمایت های آنها در عرصه مجلس قدم بگذارد، ضرورتی برای این کار نمی بیند.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی عنوان کرد: یکی  از اهداف مهم نمایندگانی که در امور اجرایی دخالت می کنند، این است که در عرصه رقابت و سیاست یک تیم یکدست تشکیل دهند تا منافع خود و دوستانش را تامین کند، بنابراین چنین نماینده ای قابل اعتماد نیست و مردم نباید به او رای بدهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار