بالاترین نرخ سود سپرده یکساله بانکی 20.5 و اوراق سپرده 23 درصد است، صندوق‌های درآمدثابت با 28 درصد بازدهی سالانه در رتبه نخست قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۵۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ 22 January 2024

سپرده بانکی و صندوق‌ درآمدثابت، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای دریافت سود ثابت ماهانه یا سالانه است. در حال حاضر سود سالانه سپرده بانکی 20.5 درصد و صندوق‌های درآمد ثابت مانند افران 28.2 درصد است.

صندوق درآمد ثابت نسبت به سپرده بانکی چند مزیت مهم دیگر دارد که شامل: سود یا بازدهی روزشمار حتی برای چند روز، نقدشوندگی آنی، معافیت مالیاتی و سهولت سرمایه‌گذاری می‌باشد، بزرگترین صندوق درآمد ثابت ETF ایران «افران» است که بیش از 150 هزار میلیارد‌ ریال دارایی تحت مدیریت دارد.

*این مطلب توسط کارشناسان ارشد سرمایه‌گذاری تهیه شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به این‌لینک مراجعه کنند یا با شماره 02179326 تماس بگیرند.

مقایسه سود بانکی با سود صندوق درآمد ثابت

طبق آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار در بانک‌های سراسر کشور در بیشترین حالت 22.5 درصد تعیین شده است، آخرین نرخ سود سپرده‌های بانکی به شرح ذیل است:

  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: 5 درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه: 12 درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: 17 درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک ساله: 20 و نیم درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو ساله: 21 و نیم درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: 22 و نیم درصد

اما بر اساس آمار مرکز اطلاعات مالی ایران فیپیران، سود یا بازدهی 10 صندوق برتر درآمد ثابت بورس در یکسال اخیر حدود 23 الی 28 درصد بوده است، برای مثال صندوق درآمد ثابت افران که به صورت ETF و قابل معامله نیز هست بازدهی 26 درصدی داشته است.

مقایسه سود بانکی و صندوق درآمد ثابت از حیث مدت زمان سپرده‌گذاری

سود سپرده‌‌های بانکی براساس مدت زمان سرمایه‌گذاری متفاوت است، در شرایط حاضر به سپرده‌های کوتاه مدت 5 درصد سود ماه‌شمار تعلق می‌گیرد و برای سود 20.5 درصدی بانک پول حتما باید یکسال در بانک سرمایه‌گذاری شود و برداشت پیش از یکسال مشمول جریمه می‌شود.

در مورد صندوق‌های درآمد ثابت بورسی اما این محدودیت وجود ندارد چراکه این صندوق‌های به صورت روزانه در بورس فعالیت‌ دارند و هر روز میزان مشخصی سود کسب می‌کنند، به نوعی می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها با سود روزشمار همراه است. 

نقدشوندگی سپرده‌های بانکی در مقایسه با صندوق‌های درآمد ثابت بورسی

سرمایه‌گذاری در بانک‌ها عموما به دو صورت انجام می‌شود: یکی از طریق سپرده بانکی و دیگری از طریق اوراق گواهی سپرده. معمولا فرآیند نقدشوندگی اوراق گواهی سپرده بانکی چند روزی زمان می‌برد ولی سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت متصل به حساب‌‌های بانکی نقدشونده تر است.

نقد‌شوندگی صندوق‌های درآمد ثابت بسته به نوع صندوق متفاوت است، برای مثال نقدشوندگی صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله یا به اصطلاح ETF مانند صندوق افران بسیار بالاست و سرمایه‌گذاران در عرض چند دقیقه می‌توانند سرمایه خود را نقد کنند و سپس درخواست واریز به حساب بانکی را داشته باشند.

مقایسه سهولت سرمایه‌گذاری در بانک با صندوق درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در بانک مستلزم حضور در شعب بانکی و طی کردن مراحل افتتاح حساب است، در مورد گواهی سپرده نیز افراد حتی در صورت دارا بودن حساب بانکی ملزم به حضور مجدد در شعب و انعقاد قرارداد‌های مرتبط گواهی سپرده هستند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت بسته به نوع این صندوق‌ها متفاوت است، صندوق‌های ETF یا قابل معامله که در تابلوی بورس درج نماد شدند مانند «افران» را به راحتی می‌توان از طریق سامانه‌های معاملاتی تمامی کارگزاری بورسی جستجو و سپس سرمایه‌گذاری را شروع کرد(همچنین ثبت نام و دریافت کدبورسی از سوی بسیاری از کارگزاری‌ها غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود).

در یک جمع‌بندی باید گفت صندوق‌های درآمد ثابت از ابزارهای نوین مالی در جهان هستند که در سال‌های اخیر در بازارسرمایه ایران نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند. این صندوق‌ها از حیث سود یا بازدهی سالانه، عدم محدودیت زمانی در سرمایه‌گذاری و امکان دریافت سود روزشمار و سهولت سرمایه‌گذاری و نقدشوندگی بالا، نسبت به سپرده‌های بانکی مزیت‌ دارند و می‌تواند مقصد جدیدی برای سپرده‌های افراد باشد.

چگونه می‌توان در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرد؟

افرادی که کدبورسی دارند:

ورود به پنل کارگزاری از ساعت 9 صبح الی 15

رفتن به قسمت جستجو و وارد کردن عنوان «افران»

خرید واحدهای سرمایه‌گذاری «افران» به میزان دلخواه

افرادی که کدبورسی ندارند:

تماس با شماره پشتیبانی 02179326

دریافت کدبورسی از طریق کارگزاری بانک پاسارگاد

ادامه مراحل خرید و سرمایه‌گذاری

 *این مطلب توسط کارشناسان ارشد سرمایه‌گذاری تهیه شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به صفحه صندوق درآمدثابت افران مراجعه کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار