مرور روزنامه‌های شنبه ۱۶ دی ماه
فهرست خبرسازصلاحیت ها، پشت پرده جدید از تراز تجاری منفی ۱۲ میلیارد دلاری، دلالان در کمین بازار ارز و طلا، از ترور در لبنان تا عملیات انتحاری در کرمان، وعده سیدحسن برای انتقام «العاروری»، برانکو در راه بازگشت، چرا خودکشی در میان کارگران؟، کدام «ت» مهم‌ترین عامل مشارکت می‌شود؟! و گلایه‌های مردم و پزشکان و لزوم برخورد با دریافت‌های زیرمیزی از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروزشده است. بسته ویدیویی «تابناک»
کد خبر: ۱۱۴۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹ 06 January 2024
 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۱۶ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیتر‌هایی درباره روند کلی بررسی صلاحیت‌ها، گزارش‌های از واکنش‌ها به انفجار تروریستی کرمان و خاکسپاری شهدای حادثه، شتاب تغییر اقلیم، بی برنامگی ما و ۷ ماه حاشیه در اتاق بازرگانی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 


مـردم را چـرا می ‎کشنـد؟


 کورش شجاعی - طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان مـردم را چـرا می ‎کشنـد؟ نوشت: مردم، اصلی‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه کشور هستند، این مردم هستند که با حضور موثر خود در عرصه‌های گوناگون، استقلال.
عزت، امنیت، تمامیت ارضی و ... وطن خود را تضمین می‌کنند. تجربه سال‌های پرافتخار دفاع مقدس، ایستادگی و مقاومت و سرخم نکردن در مقابل زورگویی‌های «نظام سلطه»، تحمل تحریم‌های ظالمانه و درعین حال دستیابی به بسیاری از پیشرفت‌های علمی، صنعتی، دفاعی و همچنین قرار گرفتن در مسیر قدرت و اقتدار منطقه‌ای و بین المللی، مرهون حضور مردم در میدان و امید به تحقق آرمان‌های انقلاب است؛ بنابراین هدف قرار دادن مردم و تلاش همه جانبه برای ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه و درنتیجه خالی شدن عرصه‌های گوناگون از حضور آگاهانه و موثر اقشار و آحاد مردم، اصلی‌ترین پروژه پیگیرانه و مستمر بدخواهان و دشمنان ملت است. فاجعه تروریستی چهارشنبه هفته گذشته در چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها و در نزدیکی مزار این اسوه اخلاص و رشادت و تقوا، نمونه بارز دیگری از تداوم دشمنی بدخواهان مُلک و ملت و سبوعیت و خونخواری مباشران و آمران این حادثه دهشتناک است؛ حادثه و فاجعه‌ای که به شهادت ۸۹ انسان بی گناه و مجروح شدن ۲۸۴ نفر از هموطنان عزیزمان منجر شد وایران را داغدار کرد.


یادآوری چند نکته درباره به خاک و خون کشاندن تعدادی از عزیزانمان در چهارمین سالگرد سپهبد شهید که خود را «سرباز» می‌دانست، ضروری به نظر می‌رسد:


۱-داغ سنگینی که در این حادثه تروریستی بردل مردم ایران گذاشته شد، بر این واقعیت غیر قابل انکار تاکید می‌کند که «امنیت» و حفظ و پایداری آن همچنان اولویت اصلی کشور است. 


امنیتی که ضریب بسیار بالای آن در کشور ما، آن هم در این منطقه‌ای که ناامنی‌های فراوانی وجود دارد، از نقاط قوت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود؛ نقطه قوتی که گروه‌های شیطانی تروریستی گوناگون و همچنین سرویس‌های اطلاعاتی جاسوسی بیگانگان خصوصا موساد وسیا و ام آی سیکس، تمام تلاش خود برای خدشه وارد کردن به آن را به کار می‌بندند.


۲-انتخاب مسیر زائران مزار شهید سلیمانی و دیگر شهدا در گلزار شهدای کرمان، نشان می‌دهد که ضربه بسیار بزرگ سلیمانی و همرزمانش بر بدنه اصلی گروه تروریستی داعش و حامیان فکری و تجهیزاتی آنان و کوتاه کردن دست این جنایتکاران از کشور‌های عراق و سوریه و بلکه منطقه آن قدر سنگین بوده که حالا پس از چند سال، انتقام از زائران مزار شهید سلیمانی را برای جلوگیری ازگسترش هرچه بیشتر «مکتب سلیمانی» در دستور کار خود قرار داده اند. انتقامی کور و از سر استیصال که نه تنها عاملی برای جلوگیری از تکثر قاسم سلیمانی‌ها و گسترش مکتب سلیمانی نمی‌شود بلکه همچنان که امروز جهان شاهد تشییع پر شکوه شهیدان مزار سردار دل‌ها و محبوب قلوب ملت بود، درآینده نیز شاهد گسترش و تعمیق هرچه بیشتر «مکتب سلیمانی» در جهان خصوصا در بین مردم عزت طلب و آزادی خواه و تحت ستم ظالمان خواهیم بود. مقاومت مردم مظلوم غزه در این ۹۰ روزه نبرد طوفان الاقصی می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد، مقاومت جانانه در مقابل رژیم غاصب و سفاکی که تا این لحظه ۲۲ هزار انسان که بیشتر آنان زن وکودک بوده اند را قتل عام کرده، آن هم قتل عام در مقابل چشم سازمان‌های مدعی حقوق بشر و دولتمردانی که ادعای دموکراسی و دفاع از حقوق بشرشان گوش عالم را کر می‌کند.


۳- این فاجعه آفرینی و به خاک و خون کشیدن تعدادی از هموطنان در کرمان که گروه تروریستی و خونخوار داعش مدعی انجام آن شده (البته با تاخیر مشکوک ۳۰ ساعته) علاوه بر نشان دادن ضعف و زبونی و شکست دشمنان ایران در مقابل اراده ملت بزرگ ما، از دست وپا زدن آنان برای «خود نشان دادن» نیز حکایت می‌کند؛ خود نشان دادنی در عین خفت و خواری و جنایتکاری که قطعا حاصلی جز رسوایی هر چه بیشتر برای مباشران وآمران و پرداخت هزینه سنگین چنین جنایت‌هایی در قالب انتقام و «پاسخ سخت» برایشان نخواهد داشت.


۴- به خود مشغول کردن کشورمان و کوتاه آمدن از حمایت‌های معنوی وسیاسی از مردم مظلوم غزه می‌تواند از جمله اهداف به وجودآوردن حادثه تلخ و تاسف بار کرمان توسط دشمنان باشد.
۵-کمترین انتظار مردم از دستگاه‌های مرتبط خصوصا نیرو‌های انتظامی و امنیتی کشور اولا شناسایی و اعلام تمامی مباشران و آمران این جنایت دهشتناک است. ثانیا دادن «پاسخ سخت» و متناسب و به هنگام و البته هرچه سریع‌تر به آمران و مجموعه مزدوران تروریست و خونخوار ایجاد کننده این فاجعه بزرگ است.

 

رشد حس خدمتگزاری یا منافع مادی


محمد‌صادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان رشد حس خدمتگزاری یا منافع مادی نوشت: آدام اسمیت که اصولا اقتصاددان نبود و بیشتر درباره اخلاق می‌نوشت در کتاب مشهور خود به نام ثروت ملل می‌نویسد‌: اگر نانوا نان خوب می‌پزد و قصاب گوشت خوب می‌دهد دلیلش این نیست که دیگران را دوست دارد. نانوا و قصاب دنبال منافع خود هستند و بیم دارند اگر نان بد بپزند یا گوشت خوب به مشتری ندهند آن‌ها از دیگر فروشنده‌ها خرید کنند. بعد‌ها این داوری عمیق آدام اسمیت در دیگر رخداد‌های اجتماعی و سیاسی کاربرد پیدا کرد و به سیاست نیز راه یافت. به این ترتیب می‌توان رفتار سیاست‌ورزان را نیز ارزیابی کرد و پرسید فردی که می‌خواهد نماینده مجلس قانونگذاری شود انگیزه‌اش خدمتگزاری به شهروندان است یا دنبال منافع خود است؟ نوشته حاضر بر این پایه است که انگیزه دوم به ویژه در ایران بسیار نقش و سهم پررنگ و بالایی دارد. در نظام سیاسی ایران ورود به جریان مبارزه انتخاباتی به ویژه برای سیاست‌ورزان نامدار از یک جناح سیاسی سخت است، اما وقتی به مجلس راه می‌یابند کار بسیار آسان است و بیشتر فایده و سود مادی است تا احساس خدمتگزاری. در نظام سیاسی ایران به ویژه در مجلس شرایط گونه‌ای است که یک فرد عضو مجلس اگر از روز شروع کار یک دوره مجلس تا پایان دوره هیچ حرفی نزند و در رای‌گیری‌ها اثری از خود بر جای نگذارد کسی با او کاری ندارد. تنها اتفاق احتمالی این است که شاید در انتخابات بعدی رای نیاورد، اما همین عضو مجلس از روزی که نامش در نهاد یادشده به عنوان نماینده ثبت شد قدرت فوق‌العاده‌ای به دست می‌آورد. او می‌تواند به عنوان سخنران پیش از دستور هرچه دلش می‌خواهد بگوید. عضو مجلس می‌تواند از هر وزیری پرسش کند و با دوستان خود یک وزیر را به استیضاح بکشاند. میزان درآمد یک عضو مجلس با امتیاز‌هایی که می‌گیرد نسبت به دیگر شاغلان بالا است و امکانات قابل اعتنایی نیز به دست می‌آورند. اعضای مجلس در طول فعالیت خود این امکان را دارند که با عضویت در کمیسیون‌های تخصصی اطلاعات گرانبهایی به دست آورند و از آن اطلاعات استفاده کنند. تجربه نشان داده است اعضای مجلس به ندرت به شغل قبلی برمی‌گردند و در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی شاغل می‌شوند.
به همین دلیل است که با وجود سخت‌گیری نهاد‌های نظارتی در هر دوره شمار بیشتری از شهروندان تمایل دارند عضو مجلس شوند و اکثریت اعضای هر دوره می‌خواهند بار دیگر عضو شوند.

 


شتاب واشنگتن برای کنترل بحران خودساخته


زهره صفاری طی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و نگرانی واشنگتن از گسترش جنگ رژیم صهیونیستی و حماس به بیرون مرز‌های فلسطین، برنامه تعویق‌یافته تور خاورمیانه آنتونی بلینکن را دستخوش تغییر کرد تا ضرورت حضور در تل‌آویو، وزیر خارجه امریکا را برای چهارمین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی از ۷ اکتبر تاکنون، به دستور کار قبلی بازگردانده و به فوریت راهی منطقه کند.
بنا بر گزارش سایت المانیتور، وزیر خارجه امریکا در رأس هیأتی عالیرتبه عصر پنجشنبه واشنگتن را برای این تور یک‌هفته‌ای به مقصد ترکیه ترک کرد و قرار است توقف‌های کوتاهی نیز در تل‌آویو، کرانه باختری، یونان، اردن، قطر، امارات، عربستان سعودی و مصر داشته باشد.
اما آن‌طور که تحلیلگران سیاسی معتقدند، تعجیل بلینکن برای انجام این تور خاورمیانه‌ای آن هم درست پس از ترور معاون سیاسی دفتر حماس در بیروت، تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و همچنین انفجار‌های تروریستی در ایران در شرایطی که اختلاف نظر‌ها میان تل‌آویو و واشنگتن درباره طرح پساجنگ غزه بالا گرفته است، ثابت می‌کند که امریکایی‌ها در این سفر یک هفته‌ای کار آسانی پیش رو نخواهند داشت.
این تأکید واشنگتن بر نقش میانجیگری امریکا در خاورمیانه در حالی است که بلینکن، سفر قبلی خود را برای تضمین گسترش نیافتن جنگ به خارج از مرز‌های سرزمین‌های اشغالی تدارک دیده بود، اما در عمل این جنگ فرسایشی رژیم صهیونیستی با حمایت‌های واشنگتن؛ لبنان، عراق، یمن، سوریه و حتی ایران را نیز درگیر کرده که تداوم این شرایط می‌تواند منطقه را به بحرانی بکشاند که بدون شک برای امریکایی‌ها و غربی‌ها نیز سودآور نخواهد بود.
 
لجاجت بنیامین نتانیاهو برای کشدار کردن جنگ و اذعان صریح او به کشاندن جنگ به ۶ جبهه دیگر، در حالی نگرانی کاخ سفید را برانگیخته که آن‌ها حتی برای حمایت از تل‌آویو، کنگره را نیز دور زدند و از هیچ تلاشی برای پر کردن زرادخانه رژیم صهیونیستی دریغ نکردند. اما به نظر می‌رسد آن‌ها این‌بار خطر را بیش از پیش احساس کرده‌اند چراکه به نوشته الجزیره، آنتونی بلینکن در مسیر متقاعد کردن سران تل‌آویو برای کشیدن ترمز جنایاتش، آموس هاچ استین، نماینده دیپلماتیک امریکا را نیز با خود همراه کرده است تا او حداقل بتواند پس از ترور العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس، شعله بالا گرفته درگیری‌ها در مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی را کاهش دهد و مانع از ورود رژیم صهیونیستی و لبنان به جنگی مستقیم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار