معاون‌ تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: ۱۲۲ محصول توسط شرکت‌های فناور دانشگاه علوم پزشکی استان تولید می‌شود که ۵۴ مورد به مرحله تجاری سازی رسیده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 04 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم سیروس جلیلی ‌اظهار داشت: یکی از شاخص‌های رتبه بندی علمی و آکادمیک دانشگاه‌های کشور بررسی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه‌هاست و دانشگاه علوم پزشکی در راستای لبیک به بیانات مقام معظم رهبری که هدف پژوهش را دو موضوع رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری و رفع مسائل کنونی و آینده کشور موفقیت‌هایی را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر تولید پژوهش و فناوری نسبت به سال گذشته یک رتبه ارتقا پیدا کرده و رتبه ششم کشور را کسب کرده است عنوان کرد: علوم پزشکی کرمانشاه در تولید و فناوری رتبه دوم کشور را دارد و از نظر داشتن آزمایشگاه جامع جایگاه نخست کشور را کسب کرده است.

جلیلی با اشاره به اینکه تعداد مقالات منتشر شده محققان کرمانشاه نسبت به کل کشور بیشترین ارجاع را در جهان داشته است گفت: 78 شرکت فناور زیرمجموعه معاونت فناوری سلامت در حال فعالیت هستند که 20 مورد دانش‌بنیان هستند و تعداد محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان 36 مورد و شرکت‌های فناور نیز 67 مورد است.

وی افزود: در مجموع 122 محصول توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود که 54 مورد آن تجاری‌سازی شده و به مرحله صادرات رسیده است.

جلیلی با بیان اینکه پنج دارو به طور انحصاری توسط این شرکت‌ها در استان کرمانشاه تولید می‌شود که واردات مشابه خارجی آن ممنوع شده است افزود: این پنج دارو شامل پرامی پکسول، دنپزیل، دلوکستین، ایمیکوییمود و الانزاپین است.

وی با اشاره به کمبود دارو در کشور عنوان کرد: باید وابستگی خود را به واردات دارو کاهش دهیم و دانشگاه علوم پزشکی در این راستا تلاش می‌کند.

مهدی تقدسی مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروزه چاقی به عنوان یک التهاب شناخته می‌شود اظهار داشت: براساس تحقیقات انجام شده هر یک دلار سرمایه‌گذاری برای چاقی پنج دلار صرفه‌جویی دارد.

وی با بیان اینکه عامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر چاقی است عنوان کرد: موضوع چاقی در استان باید بسیار مورد توجه باشد زیرا بر رشد ناخالص ملی و نیروی کار بسیار اثرگذار است و به نظر می‌رسد باید سیاست‌های تعریف شود و در اختیار مسئولان استان قرار گیرد.

تقدسی با اشاره به اینکه طرح‌های اثرگذاری از طرف دانشگاه علوم پزشکی به کشور ارسال شده و استان کرمانشاه در حوزه فناوری و تحقیق رتبه پنجم کشور را کسب کرده است گفت: امسال 40 طرح در حوزه فناوری به وزارتخانه ارسال شد.

وی افزود: نشستی با حضور دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه‌ها برگزار می‌شود که تبلیغات محیطی و رسانه‌ای در زمینه مبارزه با چاقی افزایش یابد.

تقدسی با اشاره به ضرورت ارتقای فرهنگ ورزش و تحرک در استان بیان کرد: امید داریم با اقدامات و برنامه‌ریزی انجام شده استان کرمانشاه به عنوان هاب و مرکز مبارزه با چاقی در کشور معرفی شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار