نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، نقره و ساعت کرج گفت: بازار خرید و فروش طلا راکد شده و این امر متاثر از شرایط معیشتی، سردرگمی صنوف و مردم درباره شایعه‌های اخیر پیرامون طرح‌ مالیاتی است.
کد خبر: ۱۱۴۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ 04 January 2024

ایران یکی از پنج کشور پرمصرف طلا در جهان/ خرید و فروش کاهش یافته است

به گزارش «تابناک البرز» رضا توکل گفت: کشور ما پنجمین کشور مصرف کننده طلا در دنیا محسوب می‌شود و خرید و فروش طلا در اقتصاد ما جایگاه مهم و تاثیرگذاری دارد. با شرایط حال حاضر بازار، مردم نسبت به خرید و فروش طلا بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. چون اتفاق‌ها را رصد کرده، آگاه هستند و صبر می‌کنند که ببینید شرایط حاضر بازار به چه سمتی حرکت می‌کند.

وی درباره قیمت طلا بیان کرد: در حال حاضر طلا گرمی در حوالی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان می‌کند. بهای روز و نوسانات‌ قیمت‌ها، رفتارهای اقتصادی مردم، شرایط مالیاتی، رخدادها و حوادث، میزان اجرت‌ها و درآمدها و ‌نیز ضرورت تامین مایحتاج خانوار بر رونق یا رکود بازار طلا تاثیر گذاشته و باعث می‌شود که صنف طلافروشی کم کم به فراموشی سپرده شود. در حال حاضر صنف طلافروشان شرایط سختی دارند. بازار هم در رکود خود به سر می برد.

وی ادامه داد: با این شرایط، اگرچه قیمت طلا بالاست و حداقل برای فروش زمینه مناسبی دارد، اما خرید و فروش هم خیلی ضعیف‌تر از قبل شده ‌به طوری که بحث‌های موجود باعث سردرگمی مردم و صنف شده است. بهای طلا افزایش یافته و بسیاری از مردم پولی ندارند که برای خرید طلا اختصاص دهند. اگر طلا را عنوان کالای لوکس و تزئینی حساب کنیم، با توجه به ضرورت‌های معیشتی امروز، خرید طلا در اولویت‌های خانواده قرار نمی‌گیرد.

توکل در مورد مصارف طلا ادامه داد: وقتی خانواده از لحاظ تامین معاش مشکل نداشته باشند، خرید طلا توسط مردم به دو منظور حفظ سرمایه و یا یک کالای لوکس تزئینی و هدیه انجام می‌شود. اما با وجود افزایش قیمت‌ها و سردرگمی های موجود خرید طلا در سبد خانوار یا در اولویت‌های آخر است و یا جایی ندارد،‌ برای همین در شرایط حاضر بازار رکود زیادی را تجربه می‌کند.

نایب رئیس اول اتحادیه در ادامه در خصوص وضعیت این روزهای بازار گفت: اونس جهانی که تقریبا در شرایط سخت خود به سر می‌برد و در جهان تقریبا در این لحظه روی دو هزار ۷۰ دلار نوسان دارد و در بازه زمانی به سقف جهانی خودش نزدیک می‌شود. چون اتفاقات سوق الجیشی اونس جهانی  را هم افزایش داشته است.

وی درباره شایعه وضع مالیات برای خریداران طلا گفت: برخلاف گفته‌ها و شایعات، مالیات بر طلا و جواهرسازی‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه مقرر شده طلافروش‌ها در این طرح از دی‌ماه به این سامانه متصل شده و عملکرد مالی و درآمدی آنها شفاف شود. مالیات طرح فعلا مشمول خریدار نمی‌شود و نیازی به ثبت مشخصات و کد ملی خریدار ندارد.

توکل درخصوص طرح سامانه مودیان اظهار کرد: در خصوص ثبت در سامانه مودیان به منظور شفاف سازی گردش مالی و مالیاتی مشاغل خاص، در بند چهار بدون محدودیت فروش، صنف طلا در فاز اجرایی این کار قرار گرفته است. هدف از این کار هم شفاف سازی گردش مالی خرید و فروش صنف طلا برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. اما این عدم شفافیت و مشکلات مربوط به تکالیف مالیاتی در خصوص واحدهای صنفی که در سطح شهر فعالیت می‌کنند، نیست‌. بلکه مشکل اصلی بنکدار و تولید کننده‌ها عنوان می‌شود که گردش مالی نامشخصی دارند.

وی افزود: اصنافی که مالیات پرداخت می‌کردند و جریان مالی آنها شفاف است، قطعا نسبت به این امر تمکین دارند. اما در خصوص فرارهای مالیاتی که بعضی از مشاغل ممکن است به صورت ناآگاهانه مرتکب شده باشند، اجرای این طرح قطعا نگرانی‌هایی را برای این دسته ایجاد کرده است. اما صرف نظر از مخالفان و موافقان صنفی این طرح، مشکلات اساسی پیش روی طرح مالیات بر درآمدها و همچنین ارزش افزوده طلا فروشان وجود دارد که نارضایتی‌هایی را در پی داشته است و تا حدودی هم اصناف برای این نارضایتی‌ها حق دارند.

توکل در ادامه بیان کرد: یکی اینکه واحدهای صنفی بر این باورند اگرچه هدف از طرح شفاف سازی تکالیف مالیاتی مشاغل خاص است، اما ایجاد چنین راهکارهایی دوباره شرایط و راه حل های مخفی برای یکسری از افراد فراهم می‌کند که فرارهای مالیاتی داشته باشند، مثل زمانی که مالیات بر ارزش افزوده استارت خورد؛ به دنبال آن یکسری از افراد برای فرار مالیاتی طلای بدون اجرت می‌خریدند و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کردند.

وی در مورد ایراد اصلی وارد بر فاز جدید سامانه مودیان اظهار کرد: موضوع دوم این است که اطلاع رسانی ناقصی در خصوص اجرای طرح انجام شد و بخشی از شرایط حاضر در بازار هم تحت پوشش این موضوع است. از منظر فنی و کارشناسی اجرای طرح نیاز به یک نرم افزار در واحدهای صنفی فروش طلا دارد که به سامانه مودیان همواره متصل شده و آنلاین باشد. این در حالی است که خیلی از واحدهای صنفی به صورت سنتی کار می‌کنند و اصلا سیستم حسابرسی، حتی یک سیستم و نرم افزار در واحد صنفی خود در اختیار ندارند. . حساب کنید تهیه یک نرم افزار و یک سیستم برای این موضوع احتیاج به یک اپراتور، هزینه و آموزش و زمان نیاز دارد.

نایب رئیس اول اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، نقره و ساعت کرج بیان کرد: با توجه به شرایطی که به وجود آمده و مسائل و مشکلاتی که در این خصوص در جامعه مطرح شده، با اداره کل امور مالیاتی استان طی جلساتی صحبت و این موضوع مطرح شده که طرح قبل از اینکه به اجرا در بیاید نیاز به شفاف سازی دارد. اینکه باید زیر ساخت‌های سیستمی و نرم افزاری طوری طراحی شده باشد که چنانچه در حین اجرا و ثبت عملکرد در سامانه، اختلالی ایجاد شود و یا اینکه سامانه به دلایل قطعی و مشکلات فنی در دسترس نباشد، راهکاری در اختیار صنف وجود داشته باشد و بداند که در این صورت چه کاری باید انجام دهد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ثبت در سامانه مودیان، دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که سامانه جامع تجارت تا پیش از این انجام می‌داد. بنابراین این سوال مطرح شده که چرا این دوسامانه به صورت متحدالشکل و در قالب یک سامانه واحد فعالیت نمی‌کنند و از این بابت اصناف هم دچار سردرگمی نباشند.

وی ادامه داد: در کل کسی مخالف پرداخت مالیات نیست، اما اینکه به چه صورت و چه کیفیتی این شفاف سازی و دریافت آن قرار است که اتفاق بیافتد، باید پیش از اجرا در اولویت بوده و مورد بررسی قرار بگیرد و مسوولین هم پاسخ روشنی برای اصناف و مودیان داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار