گذرگاهی برای شکوفایی اقتصاد گیلان؛
کد خبر: ۱۱۴۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲ 01 January 2024

به گزارش تابناک گیلان

تقریبا دو هفته ای از سفر چند روزه هیات اقتصادی گیلان به سرپرستی استاندار به روسیه از جمله مسکو، آستراخان و جمهوری داغستان می گذرد که دستاوردهای آن در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری مورد واکاوی قرار گرفت؛ اما حالا بعد از این سفر پربار اقتصادی و تجاری و پیرو پیگیری های مجدانه نماینده عالی دولت در گیلان در راستای احصاء ظرفیت های اقتصادی و تجاری گیلان با کشورهای همسایه، روگذر پایانه مرزی آستارا با حضور مقامات دو کشور ایران و آذربایجان مورد بهره برداری قرار گرفت.
قابل ذکر است که پل قدیمی پایانه مرزی آستارا که ایران و گیلان را از طریق زمینی و جاده ای به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه خزری پیوند می داد با ظرفیت بسیار پایین خدمات دهی می کرد و قادر به پاسخگویی حجم قابل توجهی از مراودات تجاری و گمرکی نبود و گره های ترافیکی شدیدی را در گمرک مرزی آستارا ایجاد می کرد
احداث پل جدید پایانه مرزی آستارا که بعد از چند دهه اتفاق می افتد ضمن تسهیل بخشی از امورات گمرکی و حمل بار، منجر به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در منطقه می شود.
افتتاح روگذر مرزی آستارا معروف به «پل آستاراچای» در حالی با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور ایران وآذربایجان به بهره برداری رسید که این پروژه با پیگیری «اسدالله عباسی» استاندار گیلان در راستای سرعت بخشی به فعالیت های گمرکی، روابط تجاری و اقتصادی و حمل و نقل جاده ای ایران و ا محوریت گیلان با کشورهای هم مرز و همسایه خزری در چارچوب برنامه های سفر هیات اقتصادی گیلان به روسیه اجرا شده است.

مرز مشترک ایران و آذربایجان فرصت طلایی برای توسعه تجارت

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان با اشاره به بهره برداری سایت موقت پایانه مرزی آستارا و پل جدید آستارا، اظهار کرد: چالش عمده ای که در ترانزیت کالا بویژه در صادرات و تقاضایی که از سوی کشور روسیه، آذربایجان و سایر کشورهای منطقه قفقاز وجود داشت موجب ترافیک شدیدی در این مرز و نیز شهرستان آستارا شده بود، که با احداث این پل بخشی از مشکلات رفع می شود.
به گفته وی، یکی از گره‌های اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به دوش می کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت.

استاندار گیلان با اشاره به مزایای روگذر جدید مرزی آستارا بیان کرد: احداث پل مرزی آستارا در راستای تسهیل بخشی امورات حمل بار و فعالیت های گمرکی از سوی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم انجام شده است.
عباسی با بیان اینکه عملیات اجرایی پل مرزی آستارا در طول یک سال و نیم انجام شد، گفت: احداث این پل یکی از وعده های مهم دولت در حوزه تسهیل بخشی امورات ترانزیتی بود که انجام شده است.
به گفته وی، هم اینک این پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساخت ها برای عبور سهل تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار