معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به پایش شبانه شرکت فولاد خوزستان، کربن بلک و نوین چوب و مشهود بودن آلودگی این سه شرکت، گفت: از قبل این صنایع به مراجع قضایی معرفی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است اما گزارش این بازدید و انجام نشدن اقدامات کنترلی از سوی آن‌ها نیز به مراجع قضایی ارائه خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷ 26 December 2023

تابناک خوزستان: فرهاد قلی‌نژادبا اشاره به تداوم آلودگی هوای اهواز اظهار کرد: در پی شرایط اضطرار آلودگی هوا که در چند ماه اخیر در اهواز و سایر نقاط خوزستان رخ داده است، یکی از کارهایی که در کارگروه هوای پاک خوزستان برنامه‌ریزی شد، گشت‌ها و پایش‌های شبانه صنایع در اطراف اهواز و سایر شهرها بوده است که این کار در اهواز و دیگر نقاط استان در حال انجام است.

پایش شبانه صنایع آلاینده اهواز

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر صنایع، شب‌ها فعالیت بیشتری دارند و شب‌ها نیز سکون هوا بیشتر رخ می‌دهد، ضروری است که کاهش آلودگی هوا بیشتر رعایت شود. از سوی دیگر یکی از مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا این است که در شرایط اضطرار آلودگی هوا، صنایعی که از قبل اخطاریه گرفته‌اند نباید در شرایط سکون هوا فعالیت داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به برقراری گشت‌های شبانه محیط زیست از صنایع به صورت هفتگی، گفت: شب گذشته (۴ دی‌ماه) با همراهی دیگر مسئولان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از کارخانه کربن بلک، نوین چوب و فولاد خوزستان بازدید شد و این صنایع مورد پایش قرار گرفتند.

آلایندگی سه شرکت در اهواز محرز است

قلی‌نژاد بیان کرد: آلودگی شرکت فولاد خوزستان همیشگی است و مشهوده بوده است. در شرکت کربن بلک نیز هر چند شب گذشته به دلیل اینکه یک خط در حال تعمیر بود، موارد خاصی مشاهده نشد اما بر اساس تحقیقاتی که در اطراف شرکت انجام شده است و بنا بر صحبتی که با شهروندان ساکن طراف این کارخانه داشته‌ایم، رسوب آلودگی کربن بلک در منازل و سطح خیابان‌ها مشهوده بوده است.

وی افزود: شرکت نوین چوب نیز موجب آلودگی شدید هوا شده است و فاضلاب این کارخانه نیز در اطراف این کارخانه در حال تخلیه است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه همه این موارد برای استحضار مقام قضایی صورت‌جلسه و ثبت و ضبط شده است، گفت: برای اقدامات قضایی بیشتر امروز این موارد را به سمع و نظر مقام قضایی خوزستان می‌رسانیم.

وی بیان کرد: از قبل این صنایع به مراجع قضایی معرفی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است اما گزارش این بازدید و انجام نشدن اقدامات کنترلی از سوی آن‌ها نیز به مراجع قضایی ارائه خواهد شد.  

سیستم‌های کنترل آلاینده‌های نوین چوب فعال نیستند

قلی‌نژاد با اشاره به اینکه فیلتراسیون سه شرکت کربن بلک، فولاد خوزستان و نوین چوب فعال و برقرار نیست، گفت: با وجود اخطاریه‌های صادر شده و اقدامات قضایی برای شرکت نوین چوب، متاسفانه این شرکت هنوز نتوانسته است سیستم‌های کنترلی را به صورت کامل و جامع فعال کند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه جهت باد غالب به سمت اهواز است در حال حاضر یکی از منابع اصلی آلودگی هوای اهواز، خروجی شرکت نوین چوب است.

سیستم فیلتراسیون فولاد خوزستان کامل نیست

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آلایندگی شرکت فولاد خوزستان نیز گفت: با وجود نصب غبارگیرهای متعدد در شرکت فولاد خوزستان به دلیل کامل نبودن غبارگیرها، هنوز آلودگی غبار در اطراف کارخانه وجود دارد. سیستم فیلتراسیون این شرکت نیز کامل نیست و باید سیستم‌های کنترلی آن کامل شود.

وی بیان کرد: شرکت کربن بلک در حال تعمیرات، نصب و راه‌اندازی فیلتراسیون‌ها و کیسه‌های غبارگیر و کیسه‌های کنترل‌کننده ذرات است اما با توجه به اینکه این شرکت در بافت منطقه مسکونی در شهر اهواز واقع شده است، همیشه آلودگی خواهد داشت.

قلی‌نژاد گفت: در این شرایط تنها راه رفع آلودگی شرکت کربن بلک، انتقال این صنعت از شهر اهواز به یک محل استاندارد است.

زمان‌بندی انتقال شرکت کربن بلک به خارج از اهواز تعیین می‌شود

وی با اشاره به اقدامات قضایی علیه شرکت کربن بلک، افزود: اقدامات خوبی برای جابه‌جایی این شرکت در حال انجام است و به این منظور زمینی در یکی از شهرک‌های صنعتی اهواز معین شده و مراحل واگذاری زمین به شرکت در حال انجام است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: این شرکت برنامه زمان‌بندی جابه‌جایی سه ساله را درخواست کرده اما محیط زیست این مدت را تایید نکرده است.

لزوم جابه‌جایی فوری شرکت کربن بلک

وی با تاکید بر لزوم جابه‌جایی این شرکت با فوریت، تصریح کرد: مقرر شده است در یک جلسه کارشناسی مدت زمان جابه‌جایی کربن بلک تعیین و مهلت قانونی به آن‌ها ابلاغ شود. البته فعلا باید آلایندگی آن تا زمان انتقال به خارج از شهر، کنترل شود.

جرایم مالی سنگین در انتظار صنایع آلاینده

قلی‌نژاد گفت: بسیاری از صنایع در خصوص ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و کاهش آلودگی هوا همکاری دارند اما تعدادی از صنایع این موارد را رعایت نمی‌کنند و ما این صنایع را به مقام قضایی معرفی می‌کنیم و به جز پیگیری کیفری، جرایم مالی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: به زودی جرایم مالی مربوط به آلودگی هوا به صنایع آلاینده اعلام می‌شود. از سوی دیگر این صنایع در فهرست صنایع آلاینده خوزستان قرار می‌گیرند.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه این جریم بازدارنده خواهند بود، گفت: جرایم صنایع آلاینده، مبالغ بسیار بالایی خواهند بود و شرکت ها ملزم به پرداخت این جرایم هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر، فولاد خوزستان و کربن بلک پیگیر راهکارهایی هستند اما باید اقدامات خود را تسریع کنند تا منابع آلاینده اطراف اهواز به حداقل برسد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار