مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان با برخورداری از سواحل و مرز دریایی گسترده می‌تواند نقش به‌سزایی در رونق اقتصادی و اشتغالزایی ایجاد کند گفت: این مهم به توجه ویژه از سوی دستگاه‌های متولی محلی و ملی نیاز دارد.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸ 18 December 2023

تابناک خوزستان: ابوطالب گرایلو اظهارکرد: اقتصاد دریامحور، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی است.

وی با بیان اینکه حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است بیان کرد: تحقق شاخصه های حوزه اقتصاد دریامحور مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا از جمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدن کاری دریایی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

سواحل استان خوزستان در یک نگاه

گرایلو با تاکید بر اینکه استان خوزستان دارای یک‌هزار و ۱۸۶ کیلومتر طول ساحلی است که از اروندرود در بندر چوئبده آبادان تا منتهی‌الیه شهرستان هندیجان ادامه دارد بیان کرد: به طور کلی خوزستان ۲۰ درصد سواحل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: استان خوزستان همچنین دارای ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۷۴۶ کیلومتر آبراه‌های قابل کشتیرانی و ۳۴ کیلومتر اسکله تجاری و صیادی است که ۱۶ هزار نفر در بخش دولتی و خصوصی در کل بنادر استان مشغول به کار هستند. علاوه بر این نیز جمعیت شهرهای ساحلی استان به ۹۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بنادر استان را بندرامام خمینی(ره)، بندر شادگان، بندر آبادان، بندر چوئبده، بندر خرمشهر، بندر اروند کنار و بندر سجافی عنوان کرد و گفت: بندر امام خمینی(ره) با ظرفیت اسمی ۶۰ میلیون تن از بیشترین ظرفیت تجاری و حمل و نقلی در استان برخوردار است.

مزیت‌ها و قابلیت‌های بندر امام خمینی(ره)

گرایلو برخورداری تصریح کرد: از مزیت‌های منطقه ویژه جهت تولید ارزش افزوده، همجواری با بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید ۲۶ میلیون تن در سال، نزدیکی به دومین قطب صنایع فولاد کشور، برخورداری از بیشترین ظرفیت تخلیه و نگهداری کالاهای اساسی، بهره‌بندی از قابلیت‌های ترانزیتی و ترانشیپی (کالاهای نفتی و غیر نفتی) به کشورهای عراق، ترکیه و حوزه قفقاز، مطلوب‌ترین بندر در کاهش زمان هزینه انتقال کالا به مراکز مصرفی کشور، بهره‌مندی از شبکه گسترده ریلی و ایستگاه‌های تخلیه و بارگیری انواع کالا از جمله مزایا بندر امام خمینی(ره) به شمار می‌رود.

به گفته وی، این بندر با برخورداری از ۴۰ پست اسکله به طول هفت کیلومتر دارای ظرفیت درجای انبارش و نگهداری کالا به میزان چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت سالیانه آن ۳۰ میلیون تن است.

بندر خرمشهر

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ظرفیت های بندر خرمشهر اشاره کرد و گفت: از جمله مزایا و قابلیت‌های این بندر، می‌توان به واقع شدن در منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، همجواری با کشورهای عراق و کویت، بهره‌گیری از کلیه مدهای حمل و نقلی، دسترسی به شبکه ریلی سراسری، داشتن پایانه‌ی کانتینری استاندارد، مجاورت با گذرگاه مرزی شلمچه، برخورداری از ترمینال مسافری با ظرفیت ۲ هزار جابجایی مسافر اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خاطرنشان کرد: در این بندر با مساحت ۲۳۰ هکتار و ۲۰ پست اسکله، به شکل عمده کالای کانتینری، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کالاهای متفرقه و غیره جابجا می‌شود.

بندر آبادان

گرایلو همچنین نزدیکی به بنادر دوحه و شویخ کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر عراق را از مزایای بندر آبادان عنوان کرد و افزود: این بندر از زیرساخت های خاصی در حوزه مسافر دریایی به کشورهای عراق و کویت، واقع شدن در منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، دارای قابلیت تجارت منطقه‌ای و محلی از طریق کالای ته‌لنجی و همراه ملوان، زیرساخت مناسب برای صادرات آبزیان، محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی، بهره‌مندی از فرصت‌های صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی با توجه به همجواری با پالایشگاه و پتروشیمی آبادان، بهره‌مندی از قابلیت احداث کارگاه‌های ساخت و تعمیرات کشتی و لنج برخوردار است.

وی یادآورشد: در این بندر که دارای هفت اسکله است لوازم یدکی مثل پارچه، لاستیک و غیره جابجا می‌شود.

بندرسجافی

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: بندر سجافی در هندیجان نیز از قابلیت راه‌اندازی تجارت محلی از طریق کالای ته‌لنجی و همراه ملوان، قابلیت تجارت ساحلی با استان بوشهر، زیرساخت‌های مناسب جهت صادرات آبزیان، محصولات کشاورزی و احشام، زیرساخت‌های مناسب برای تعمیرات شناورها برخوردار است.

گرایلو اضافه کرد: در این بندر که عمدتا لوازم خانگی، پارچه لاستیک جابجا می‌شود، سه پست اسکله به طول ۱۰۵ متر وجود دارد.

بندر شادگان

گرایلو همچنین بندر شادگان را دارای قابلیت راه‌اندازی تجارت محلی از طریق کالای ته لنجی و همراه ملوان عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های مناسب این در حوزه صادرات آبزیان، محصولات کشاورزی و احشام، زیرساخت‌های مناسب صادرات مصالح ساختمانی و برخورداری از فعالیت‌های گردشگری محلی کاربرد دارد.

وی یادآورشد: سنگ زینتی، پارچه، قطعات یدکی و احشام زنده از عمده کالاهای صادراتی در این بندر هستند.

بندر چوئبده

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بندر چوئبده را نیز به عنوان یکی از بنادر تابعه در شهرستان آبادان عنوان کرد و گفت: این بندر، از فعال‌ترین بنادر در صادرات آبزیان و احشام است که به بندر دوحه کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر کشور عراق نزدیک است.

وی ادامه داد: از جمله مزیت های این بندر، در حوزه جابجایی مسافر دریایی به کشورهای عراق و کویت، قابلیت راه اندازی تجارت منطقه‌ای و محلی از طریق کالای ته لنجی و همراه ملوان و بهره‌مندی از زیر ساخت مناسب برای صادرات مصالح ساختمانی است.

گرایلو خاطرنشان کرد: صادرات و واردات لوازم خانگی، احشام، آبزیان، صیفی جات در این بندر رونق دارد.

بندر اروند کنار

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: همچنین بندر اروند کنار نزدیکترین فاصله با کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر عراق را دارد و مطلوب‌ترین بندر جهت صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: همچنین این بندر دارای مزیت غالب در حوزه جابجایی مسافر دریایی به کشور عراق و کویت، قابلیت راه‌اندازی تجارت منطقه‌ای و محلی از طریق کالای ته‌لنجی و همراه ملوان است و زیرساخت مناسبی برای صادرات مصالح ساختمانی دارد. از این بندر نیز عمدتا کالاهایی نظیر لوازم خانگی و احشام جابجا می‌شود.

اقدامات شاخص در زمینه اقتصاد دریاپایه

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان به بخشی از جمله اقدامات شاخص در راستای اقتصاد دریا پایه اشاره کرد و گفت: احداث پایانه مسافربری دریایی خلیج فارس بندر خرمشهر به عنوان بزرگترین پایانه مسافربری دریایی بین المللی کشور را می توان یکی از این اقدامات دانست.

گرایلو گفت: این پایانه با مساحت ۶ هزار متر مربع زیربنا و سه هزار و ۶۰۰ متر پارکینگ دارای ۲ پست اسکله مسافربری و سه سالن بزرگ است که از این اسکله، کشتی‌ها به سمت عراق و کویت در رفت و آمد هستند.

وی ادامه داد: در این پایانه که از یک کشتی مسافربری با ظرفیت ۲۳۵ نفر برخوردار است و از آنجا به کشور کویت تردد برقرار می باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان یادآورشد: برنامه توسعه مساحت بندر سجافی به میزان ۹.۲ هکتار و توسعه مساحت بندر شادگان به میزان ۳۰ هکتار از دیگر برنامه‌های در حال اجرا در راستای توسعه دریا محور است.

برنامه‌های پیشنهادی در حوزه اقتصاد دریاپایه

به گفته گرایلو، استقرار صنایع آب بر و انرژی بر در سواحل استان با محوریت شهرستان های هندیجان و ماهشهر، استقرار صنایع تولید فلزات اساسی (فولاد) در قلمروهای ساحلی استان، تولید آب شیرین از دریا در شهرهای ساحلی استان، تأمین انرژی مورد نیاز در قلمروهای ساحلی با تأکید بر تأمین برق از پتانسیل امواج دریا در سواحل استان، ایجاد زیرساخت های لازم در شهرهای ساحلی جهت سوق دهی و استقرار جمعیت به سمت سواحل تهیه نقشه پهنه‌بندی مناطق ساحلی، دریایی و جزایر استان خوزستان ضمن تعیین کاربری‌های مناسب برای استقرار جمعیت و آغاز فعالیت‌های مرتبط با کاربری های در نظر گرفته شده ،افزایش ظرفیت بنادر تجاری استان مطابق با نتایج حاصله از مطالعات مربوط به ساخت بندر بزرگ خلیج فارس، ارتقاء و بهبود توان عملیاتی و هوشمند سازی بنادر استان و توسعه خدمات الکترونیکی دریایی و بندری، بومی سازی و تکمیل زنجیره تأمین صنعت کشتی سازی با توسعه زیرساخت های مورد نیاز در سواحل استان، ایجاد و ارتقاء زیرساخت های گردشگری و مسافری ساحلی و دریایی مطابق با طرح‌های مادر مربوط به گردشگری دریایی استان خوزستان، ایجاد شناگاه های ایمن ساحلی در استان از جمله برنامه‌های پیشنهادی در حوزه اقتصاد دریاپایه به شمار می‌رود.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار