مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از تفاهم با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برای ساماندهی بناهای تاریخی وقفی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 05 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی با اشاره به تعدد آثار و ابنیه تاریخی استان و کمبود اعتبارات دولتی برای مرمت و ساماندهی آنها، افزود: بسیاری از این بناها در معرض آسیب قرار داشته و نیازمند سامان‌دهی و مرمت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: تعداد زیادی از این بناها وقفی بوده و در اختیار اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قرار دارند.

وی با اشاره به برگزاری نشستی با حضور نمایندگان صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی کشور در محل اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برای سامان‌دهی بناهای تاریخی اوقافی استان، اظهار کرد: در این نشست مقرر شد با همکاری مجموعه اوقاف این بناها به صورت اجاره چند ساله در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و سرمایه‌گذاران ضمن مرمت این بناها، در بازه زمانی قرارداد به اداره اوقاف اجاره پرداخت کنند.

فرمانی با اعلام اینکه با همکاری صندوق احیاء و اداره‌کل میراث فرهنگی کاربری‌های لازم برای این بناها تعریف می‌شود، افزود: این اقدام نه تنها به احیاء این آثار تاریخی کمک می‌کند، بلکه با جاری شدن جریان زندگی در آن‌ها شاهد حفاظت و ماندگاری هر چه بیشتر و بهتر این بناها خواهیم بود.

وی ادامه داد: سامان‌دهی کاروانسراهای بیستون، ماهیدشت و قصرشیرین که ماهیت اوقافی دارند نیز از جمله توافقات انجام شده در این نشست بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: همچنین مرمت و امکان واگذاری حمام‌های تاریخی و خانه ساری اصلانی کنگاور، حمام حاج شهبازخان و... نیز از جمله مواردی بود که مورد بررسی و توافق قرار گرفت.

وی گفت: با توجه با مذاکراتی که با مسئولین صندوق احیاء کشور انجام شد، این آمادگی وجود دارد که در صورت موافقت مالک بیمارستان تاریخی مسیح(مرادیان) تسهیلاتی برای بازسازی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به این بنا تخصیص یابد.

فرمانی تصریح کرد: استفاده از تسهیلات صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی فرصت ویژه‌ای است که مالکین خانه‌ها و ابنیه تاریخی می‌توانند از این ظرفیت برای سامان‌دهی مجموعه تحت مالکیت خود و تغییر کاربری آن برای سرمایه‌گذاری‌های متناسب با شان بنا همچون مراکز اقامتی، پذیرایی و فرهنگی اقدام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار