در پی انتشار اخباری مبنی بر ریزش تزئینات سقف عمارت باغ زرشک، مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری اصفهان توضیحاتی در این باره ارائه داد.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱ 30 November 2023

محمدعلی ایزدخواستی با اشاره به ریزش بخشی از تزئینات سقف عمارت باغ زرشک گفت: در بازدیدی که حدود سه سال قبل از این عمارت تاریخی داشتیم متوجه شدیم سقف عمارت خیز برداشته که این موضوع نشان‌دهنده آن بود سازه مشکلی پیدا کرده است.
وی افزود: در بازدید‌ها متوجه شدیم شاه تیر‌ها آسیب دیده و سقف در وضعیت ناپایدار است برهمین اساس بررسی طرح سازه‌ای در دستورکار قرار گرفت و موضوع مقاوم‌سازی زیر نظر استادان برجسته مقاوم‌سازی سازه‌های سنتی به طرح رسید.
مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ۴ ماه قبل مقاوم‌سازی سازه‌ای سقف به‌وسیله سازه‌های فلزی آغاز شد، گفت: تزئینات سقف ریزش کرده، زیرا چسبندگی خود را از دست داد و از سه سال قبل امکان ریزش تزئینات وجود داشت، از طرفی اگر ریخته هم نمی‌شد در پایان مرمت به‌دلیل ناپایداری باید قسمت‌هایی که بیشترین خیز را برداشته بود از سقف جدا می‌کردیم، زیرا خطر ریزش گچ‌بری‌ها در زمان بهره‌برداری وجود داشت.
ایزدخواستی یادآور شد: تزئینات حدود ۱٠ سال قبل نیز ریزش داشته و مرمت شده بود، اما در آن زمان فقط مرمت تزئینات انجام شده بود و تزئیناتی که ریخته شده نیز همان‌ها است و مربوط به دوره تاریخی نیست.
وی در خصوص شرایط فعلی عمارت باغ زرشک گفت: در حال حاضر عمارت در دست مرمت است و مقداری از بهسازی بام باقی مانده و پس از آن تزئینات مرمت می‌شود؛ کار‌های سازه‌ای تا حدود یک ماه آینده به اتمام می‌رسد، اما تزئینات کاری زمان‌بر است.
باغ زرشک از باغ‌های شاه عباس صفوی در خیابان چهارباغ بالای اصفهان واقع شده و امروزه از آن باغ‌ها فقط نامش مانده است.
عمارت موجود در آن نیز عمارتی متعلق به دوره‌ی پهلوی است که از آثار معماری با ارزش شهر اصفهان است.
مساحت این باغ حدود هشتاد هزار متر مربع است.
باغ زرشک باغی بسیار بزرگ در دوره‌ی صفویه بود که سردر آن از سی و سه پل به سمت چهار باغ بالا ادامه داشت و ایده تأسیس و طرح چهارباغ توسط شاه عباس صفوی در سال ۱۰۱۶ هجری قمری مطرح شده است.
باغ زرشک نیز یکی از چهار باغ‌های صفوی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار