معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در این استان، گفت: دیابت و پرفشاری خون از مهمترین عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر با مرگ و میر بالا هستند.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 13 November 2023

به گزارش تابناک ایلام؛  علی نیکونهاد روز یکشنبه در نشست طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای ارتقای برنامه سلامت خانواده اظهار کرد: این طرح از بیستم آبان ماه در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی آغاز شده و اواسط دی‌ماه به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: هدف از این طرح افزایش بیماریابی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا در افراد ۱۸ سال و بالاتر و زنان باردار در همه گروه‌های سنی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با بیان اینکه این دو بیماری به صورت خاموش در جامعه گسترش یافته و زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم است، گفت: این دو به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ابتدای این نشست، اظهار داشت: یکی از مهمترین نمادهای پیشرفت هر کشور بهبود شاخص‌های مربوط به سلامت است و یکی از بهترین و منطقی‌ترین راه‌های ارتقای سطح سلامت، پیشگیری از بیماری است.

هدایت حیدری‌زاده افزود: با رواج سبک زندگی ناسالم از جمله کم تحرکی، استفاده از مواد غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و تنش ناشی از پیچیدگی‌های زندگی در دنیای امروز، شاهد افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر همچون دیابت و پرفشاری خون هستیم.

وی دیابت و پرفشاری خون را مهمترین عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر با مرگ و میر بالا دانست که با اصلاح روش‌های سبک زندگی تا حد زیادی می‌توان از بروز آن‌ها پیشگیری کرد./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار