پایانه فرودگاه بین المللی کیش با قابلیت پذیرش سالانه 6 میلیون مسافر و با زیربنای 49 هزار متر مربع به عنوان سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور 23 آبان با حضور وزیر راه و شهرسازی راه اندازی می شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲ 12 November 2023

به گزارش تابناک جزیره و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این پروژه ملی با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و بر اساس ضوابط و استاندارد‌های روز پایانه‌های فرودگاهی معتبر دنیا ساخته شده است و با پشت سر گذاشتن فرایند‌های آزمایشی پذیرش مسافر و نیز اخذ مجوزات لازم از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی سه شنبه ۲۳ آبان با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی گشایش می‌یابد.

این پروژه ملی حاصل زحمات و تلاش مهندسان، متخصصان، شرکت‌های تخصصی و دانش بنیان کشور است و وجه تمایز آن در قیاس با سایر پایانه‌های فرودگاهی کشور وسعت و ظرفیت پذیرش سالانه ۶ میلیون مسافر و نظام یکپارچه "پذیرش مسافر و انتقال بار" است.

حضور شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات پایانه مسافربری جدید فرودگاه کیش از جمله "سیستم انتقال بار مسافر، ۱۰ پل تلسکوپی، تاسیسات الکتریکی، مکانیکی و ناوبری از جمله شاخص‌های پایانه جدید فرودگاه کیش است.

این پایانه با زیربنای ۴۹ هزار متر مربع در ۴ طبقه و در ارتفاع بیش از ۳۱ متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده و دارای ۴۸ دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، ۱۰ دستگاه پله برقی، ۱۲ دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت ۵۲۰ خودرو است.

همچنین پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش دارای سیستم CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراکی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه اندازی "سیستم کنترل عزیمت مسافر" بدون توجه به نرم افزار پایه شرکت هواپیمایی بصورت عام مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تا ۳۰ درصد هزینه‌ها را در زیرساخت‌های ارتباطی برای فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی کم کند و معمولا توسط فرودگاه برای یکپارچگی امو چک ارائه می‌شود و کنتر‌های چک پروازی بصورت عام قابل استفاده برای تمامی شرکت‌ها شده و مدیریت میز‌های پذیرش را آسان‌تر می‌کند.

گفتنی است از آنجایی که ۵۱ درصد کاربری‌های جزیره کیش به امر سیاحت اختصاص یافته و رونق اقتصادی این منطقه وابسته به حضور گردشگر است؛ سازمان منطقه آزاد کیش در دوره دولت سیزدهم توانست ساخت پایانه جدید فرودگاه کیش را که از سال ۱۳۹۲ آغاز و در تابستان ۱۴۰۰ به حدود ۷۴ درصد پیشرفیت فیزیکی رسید؛ به پایان برساند.

برچسب ها: جزیره کیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار