به‌بهانه پربازدید شدن یادداشت جالب یک مادر از ضرورت و راهکارهای جلب مشارکت اعضای‌خانواده در کارهای خانه گفتیم.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 09 November 2023

 به‌بهانه پربازدید شدن یادداشت جالب یک مادر از ضرورت و راهکارهای جلب مشارکت اعضای‌خانواده در کارهای خانه گفتیم.

همکاری اعضای یک خانواده اعم از زوجین و فرزندان برای تمیز و مرتب نگه‌داشتن محل زندگی‌شان، ضرورتی امکان‌ناپذیر است. به‌تازگی یادداشت یک مادر برای بقیه اعضای خانواده که به «بیانیه مامان» معروف شده در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است.

 در بخشی از این یادداشت که با زبان طنز هم نوشته شده، می خوانیم:

«عزیزانم؛ استکان‌ها و ظرف‌هایی که داخل سینک می‌گذارید، مثل ما خودشان را نمی‌توانند بشورند، لطفا آن‌ها را بشویید... لباس‌ها هم دوست دارند در محل زندگی‌شان استراحت کنند، آن‌ها را داخل کمد بگذارید، شاید آن‌ها نخواهند روی دسته مبل با شما تلویزیون تماشا کنند... سوختگی درد بدی است، کتری را هر از گاهی آب کنید... همان موقع که شیر آب را می‌بندید، می‌توانید در خمیر دندان را هم ببندید. ژیلا»

 استفاده بجا از طنز به جای تهدید

یادداشت مادری در فضای‌ مجازی منتشر شده که در آن با جملات طنز، فرزندانش را به انجام یک سری از کارهای خانه و وظایف‌شان، دعوت و تشویق کرده و خواسته تا یک سری کارها را انجام دهند.

استفاده از جملات طنز به جای تهدید و تنبیه، با واکنش بهتری از سمت اطرافیان مواجه خواهد شد و اعضای خانواده نمی‌توانند در برابر آن گارد بگیرند. البته که اصل حرف هم گفته شده و آن‌ها متوجه منظور مادرشان شده اند.

بیانیه طنز اما درس‌آموز یک مادر برای فرزندش

لزوم و مزایای همکاری اعضای خانواده

آیا همکاری کردن بچه‌ها در خانواده خوب است یا نه و چطور باید اعضای خانواده را به این کار تشویق کنیم؟ می‌توانیم خانواده را شبیه یک سازمان در نظر بگیریم و هرکدام از اعضای خانواده را شبیه اعضای این سازمان. همانند هر سازمانی که روسای سازمان هستند که با قوانین و رفتارشان تعیین می‌کنند که اعضای آن جا چطور برخورد کنند، در خانواده هم والدین هستند که با رفتار و اعمال‌شان مشخص می‌کنند، فرزندان و بقیه اعضای خانواده چطور برخورد کنند.

همکاری در خانه و کمک کردن به یکدیگر بیشتر در خانواده‌هایی وجود دارد که به اصطلاح روان‌شناسی بین والدین و فرزندانشان روابط خشکی وجود ندارد، وارد مرزهای یکدیگر می‌شوند و با یکدیگر احساس راحتی و صمیمیت دارند و این شیوه و سبک‌زندگی نقش موثری در رشد یافتگی و تثبیت شخصیت و احساس بزرگی در فرزندان دارد.

در این گونه خانواده‌ها فرزند می‌تواند در نبود والدین بخشی از نقش آن‌ها را بر عهده بگیرد و در زمان‌ها و لحظات بحرانی به خانواده یاری برساند. در نتیجه همدلی بین اعضای خانواده بیشتر شده و افراد بهتر و بیشتر می‌توانند یکدیگر را درک کنند و به یکدیگر یاری برسانند.

 ۹ توصیه برای جلب مشارکت

 برای این که بتوانیم اعضای خانواده را به مشارکت در امور خانه دعوت کنیم چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

  1. به عنوان یک مادر از انجام امور مربوط به خانه احساس بیزاری و انزجار نداشته و هنگام انجام امور خانه لبخند به لب داشته باشیم. در این صورت فرزند ما هم به این امور علاقه‌مند و به سمت آن جذب می شود.
  2. فرزندتان را همانند نوشته این مادر، به‌نحوی به انجام امور خانه دعوت کنید که از انجام این امور لذت ببرد و با آن‌ها ارتباط مثبتی برقرار کند نه این که احساس منفی و تلخ وظیفه‌بودن داشته باشد.
  3. سعی کنیم یک سری از کارها را به‌طور روزمره انجام دهیم. در این صورت فرزند ما هم یاد می گیرد و متوجه می‌شود که باید یک سری وظایف قطعا در خانه انجام شود.
  4. اگر در نظر داریم وظیفه یا مسئولیتی را به فرزندمان بسپاریم، سعی کنیم این مسئولیت را مطابق سنش تعیین و در انجام آن به او کمک کنیم.
  5. درباره وظایفی که تعیین می‌کنیم، نحوه انجام آن‌را به طور کامل و جزء به جزء و شبیه نامه مادر به زبان طنز و دلنشین   برای فرزندمان توضیح دهیم.
  6. ایده‌آل گرا نباشیم و اگر مسئولیتی را برعهده فرزندمان گذاشتیم و او نتوانست به نحو صحیح آن را انجام دهد، او را سرزنش نکنیم و سرکوفت نزنیم. بلکه بسیار آرام و دوستانه نحوه صحیح انجام آن را به فرزندمان آموزش دهیم.
  7.  هنگام تقسیم وظایف در نظر داشته باشیم که بچه‌ها فراموشکار هستند. پس بهتر است وظایف هرکدام را روی برگه‌ای نوشته و نحوه انجام آن را هم بنویسیم.
  8.  در ابتدا کارهایی را به فرزندمان واگذار کنیم که انجام آن‌ها را دوست دارد و برایش لذتبخش است و به خوبی از عهده آن بر می‌آید.
  9. علایق و نیازهای فرزندمان را بشناسیم و سعی کنیم با توجه به آن‌ها برای فرزندمان، پاداش‌هایی برای انجام مسئولیت‌ها یا وظایفش در خانه تعیین کنیم./ح

 

خراسان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار