شهرستان آبدانان از معدود مناطقی است که با وجود قدمت زیاد و پتانسیل های مهم اما ردی از صنعت و صنایع بزرگ تولیدی در آن دیده نمی شود و همواره از بیکاری رنج برده و موضوع اشتغال حلقه گمشده این سامان می باشد .
کد خبر: ۱۱۳۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸ 05 November 2023

تابناک ایلام ، بهروز مردانی ::موضوع «صنعت» شعاری بوده که همواره در ادوار مختلف مطرح و ایجاد اشتغال دغدغه مردم این سرزمین بوده است ولیکن تا کنون اتفاقی رخ نداده تا این منطقه بکر مانده و خبری از صنعتی شدن نباشد .

اینک پس از مدتها زمزمه هایی مبنی بر ورود صنعت به این خطه به گوش می رسد و حکایت کارخانه سیمانی که قرار بود 12 سال پیش نجات بخش آبدانان شود سر زبانها افتاده و خبر از احیای این کارخانه توسط سرمایه گذاری که مصمم به اجرای آن می باشد مبحث محافل شده است.

در گفتگو با قائم مقام مدیرعامل پروژه احداث کارخانه سیمان آبدانان زاگرس از راه اندازی مجدد این کارخانه خبر داد و گفت: 12 سال پیش بنابر مصوبه هیات دولت وقت قرار شد کارخانه سیمان در منطقه آب انار آبدانان احداث گردد اما بنا به عدم همکاری بانک های عامل در خصوص تامین تسهیلات مورد نیاز جهت راه اندازی کارخانه این پروژه پس دو سال عملیات اجرایی در سال 1392 متوقف گردید.

محمد حسین همتی افزود:  اینک پس از دو سال و نیم تلاش بی وقفه از سال 1400 تا کنون تیم جدید با ایده های نو درصدد راه اندازی این کارخانه می باشد و حتی بخش اعظمی از کارهای زیرساختی آن نیز انجام گرفته است.

وی با اشاره به بروزرسانی مجوزها در خصوص زیرساخت ها اظهار کرد: تامین آب شرب و همچنین آب صنعتی، برق کارگاه و نیز برق ایستگاه پمپاژ، راه های دسترسی و....اقداماتی انجام گرفته و یا در حال انجام می باشد .

 همتی در رابطه با راه اندازی کامل پروژه بیان داشت: از آنجا که پروژه سنگین و پر هزینه ( بیش از 4500 میلیارد تومان اعتبار ریالی و ارزی)می باشد لذا رایزنی های لازم در خصوص تامین بخشی از تجهیزات آن از کمپانی های اروپایی انجام و با توجه اکید به سخنان رهبر فرزانه انقلاب مذاکرات لازم در خصوص مابقی تجهیزات که امکان ساخت و تولید آن در داخل کشور فراهم است با شرکت های داخلی صورت گرفته و با توکل به خداوند متعال طی مراحل مختلف و با مشاوره کارشناسان خبره این پروژه مهم عملیاتی خواهد شد که امید است مردم خونگرم حوزه جنوبی بالاخص شهرستان آبدانان از مزایای آن برخوردار شوند.

وی در ادامه به استقرار کارگروه تخصصی در دفتر مرکزی این شرکت واقع در تهران و همچنین به دایر بودن دفاتر کارخانه در ایلام و آب انار اشاره و افزود:  هم اینک حدود 40 نفر در دفاتر این شرکت و سایت کارخانه مشغول به کار بوده و پیش بینی می شود طی روزهای آتی این تعداد به چند برابر افزایش یابد و همچنین با بهره برداری از پروژه به صورت مستقیم 658 نفر و غیر مستقیم 2000 نفر اشتغال ایجاد می کند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا بلاخره صنعت به آبدانان خواهد آمد یا نه؟

یشتر بخوانید::

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار