طی مراسمی:
عبدالعظیم پویا محقق و نویسنده و کارشناس خبره میراث فرهنگی در حالی در آستانه هفتاد سالگی است که بیش از هر محقق و پژوهشگر فرهنگی در احیاء تاریخ و میراث فرهنگی استان یزد بخصوص شهرستان میبد طی نیم قرن گذشته کوشیده است. چه بسیارند آثار تاریخی و فرهنگی این خطه باستانی که به همت مجدانه آن کوششگر عرصه تاریخ و فرهنگ این سرزمین به احیاء و مرمت و معرفی گردیده اند.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ 17 October 2015

به گزارش تابناک یزد،حسین مسرت از فعالان فرهنگی استان در گفتگو با تابناک یزد با اشاره به سابقه بلند مدت استاد عبدالعظیم پویا در خدمات فرهنگی و بویژه میراث فرهنگی استان، پاسداشت مقام علمی و فرهنگی این فرهنگ یار کهن کار عرصه میراث فرهنگی را حرمت نهادن بر تاریخ و فرهنگ این سرزمین دانست و اشاره داشت که عبدالعظیم پویا با انتشار بیش از دهها جلد کتاب و صدها مقاله و یادداشت نقش کم نظیری در معرفی داشته های فرهنگی دیارمان ایفا نموده و در روزگاری که کمتر کسی در فکر پاسداری و نگهداری میراث فرهنگی بوده وی به تنهایی بار سنگین مسئولیت نگاهبانی از میراث ارزشمند فرهنگی را بعهده گرفته است و با ثبت و ضبط و تدوین میراث ماندگار تاریخی این سرزمین و مقاومت در برابر تخریب و نابودی آنها ، حق بزرگی به گردن فرهنگ و تاریخ این دیار کویری دارند .

از این رو به اهتمام جمعی از اهالی فرهنگ استان و با مشارکت بیش از 20 نهاد و مؤسسه فرهنگی از جمله میراث فرهنگی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جهاد دانشگاهی و دانشگاه میبد و در آذر ماه سال جاری در میبد و یزد مراسم نکوداشتی در ذکر پاسداشت خدمات بی شائبه استاد عبدالعظیم پویا برپا می شود و از وی تجلیل بعمل خواهد آمد.
مسرت در ادامه افزود به همین مناسبت کتابی تحت عنوان « پویای فرهنگ» توسط اینجانب در حال تدوین است که در بردارنده مجموعه مقالات تقدیمی صاحبنظران و دوستداران استاد پویا به ایشان می باشد و علاوه بر آن به همین مناسبت فیلم مستندی نیز از زندگی و آثار ایشان نیز در حال تهیه می باشد.
باز چاپ برخی از آثار برجسته استاد پویا نظیر کتاب « سیمای باستانی شهر میبد» و همچنین آثار جدیدی از ایشان درباره فرهنگ پوشاک و تغذیه در میبد و ... از جمله برنامه های دیگر این مراسم خواهد بود.
حسین مسرت، حضور اساتید و بزرگان فرهنگی نظیر دکتر اسلامی ندوشن ، دکتر شیرین بیانی ، موسوی گرمارودی ، محمد بهشتی و ... در این مراسم را نیز یادآور شد و از علاقمندان و آشنایان استاد عبدالعظیم پویا خواست خاطرات و یا یادداشتهای خود در مورد ایشان و یا فرهنگ و تاریخ میبد را جهت انتشار به آدرس hmasarrat@yahoo.com بفرستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار