امروز ۸۱ درصد از فضای سبز قم با آب خام و تصفیه شده آب یاری می شود و تنها استفاده ما از آب شرب ۱۹ درصد می باشد
کد خبر: ۱۱۳۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲ 10 October 2023

 به گزارش تابناک قم، پیام جوادیان مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری قم عنوان کرد:امروز ۸۱ درصد از فضای سبز قم با آب خام و تصفیه شده آب یاری می شود و تنها استفاده ما از آب شرب ۱۹ درصد می باشد که در تلاشیم با دریافت آب چاه ها از آب منطقه ای و سایر روش ها این 19 درصد نیز مصرف نشود.

همایش «راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر» در قم برگزار می‌شود

جوادیان با بیان اینکه بحث توسعه فضای سبز و افزایش این سرانه، از برنامه‌های راهبردی در شهرداری قم و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری است، افزود: در این خصوص اقدامات گوناگونی همچون ایجاد تنوع در گونه‌ها و درختان سایه‌دار و بازدانه و پرداختن به امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگردی صورت گرفته است که در حال حاضر شامل ۴۰۰ بوستان شهری می‌شود.

جوادیان تصریح کرد: قم دومین شهری است که بعد از اصفهان تخصیص پساب ۴/۵ میلیون متر مکعب را از وزارت نیرو گرفته و در حال حاضر خط انتقال پساب به طول ۵ هزار متر از تصفیه ‌خانه جامع تا بوستان رضوان در شمال شهر قم انتقال پیدا کرده است.

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم اظهار کرد: عمده فضای سبز جنگلی با آب پساب آبیاری می‌شود و ما‌بقی از آب چاه‌هایی تامین می‌شود که قابل شرب نیست و جدیدا از آبفا تحویل گرفته شده در حالیکه کیفیت پساب حتی از آب چاه‌ها بالاتر است چون بار انگلی آن گرفته می‌شود و آب کر برای فضای سبز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز قم علمی است، گفت تا رسیدن به سرانه استاندارد تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد‌ و در این راستا با مرکز تحقیقات کشاورزی شهر قم در خصوص شناسه‌های گونه‌های سازگار با اقلیم قم، استفاده از انواع کودهای ارگانیک و زیستی، قراداد داشته‌ایم.

جوادیان عنوان کرد: اولین همایش ملی «راهبردهای توسعه و نگهداری فضای سبز در حاشیه شهرهای کویر» به عنوان همایش اجرایی با همکاری و مشارکت مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی منابع طبیعی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه قم در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مهرماه با حضور متخصصین این حوزه و مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر و فضای سبز شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور در قم برگزار می‌شود.

وی راهبردها و موارد همایش مذبور را ده مورد معرفی کرد و افزود: معرفی‌ گونه‌های سازگار و مقاوم با شرایط خشک و نیمه کویر، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند سازی، استفاده از آب‌های نامتعارف، مدیریت و حکمرانی در فضای سبز، راهکارهای اصلاح خاک‌های شور و قلیایی و خاک نامناسب، توسعه فضای سبز به روش دیم، طراحی منظر و المان‌های متناسب با اقلیم، مدیریت و کنترل بیماری‌های گیاهی، کاربرد ماَشین‌آلات و مکانیزاسیون و تامین انتقال و بهره‌وری آب در فضای سبز شهری از جمله مهمترین موضوعاتی است که در این همایش به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم خاطر نشان کرد: در کنار برگزاری این همایش نمایشگاهی از دستاوردهای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیز برقرار می‌شود.

در ادامه «مسعود ترابی» رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم، با اشاره به اینکه جمعیت شهر‌نشینی در سه‌ چهار دهه اخیر رو به افزایش بوده گفت: ما با پدیده زیست شهری مواجه‌ایم که برای این مقوله باید به ایجاد فضای سبز توجه ویژه کرد چون در روحیه، نوع تعامل و احساس شادی و رضایت مردم تاثیر بسزایی دارد.

وی بزرگترین چالش پیش‌رو را در این مسیر، کم آبی عنوان کرد و گفت: همت جمعی لازم است تا همه حوزه‌های مصرف کننده آب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب به میزان مصرف و کاهش خود توجه کنند تا بهره‌وری درستی صورت پذیرد.  

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم تاکید کرد: رفع مشکل کم آبی در توسعه فضای سبز شهری باید بر مبنای توان اکولوژیک اقلیم خودمان باشد و الگو‌گیری از گونه‌های هندی و هلندی ره به اشتباه رفتن است. چون متوسط باران در این کشورها با اقلیم ایران بسیار متفاوت است. 

وی در پایان یکی از اهداف بزرگ این همایش را  عدم استفاده از گونه‌های گیاهی مختلفی خواند که با توان اکولوژیک و میزان مصرف آب کشور مغایرت دارد و راهکار آن را، استفاده از گیاهان بومی و گونه‌های مرتعی معرفی کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار