توجه به رسانه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در نشست‌های مختلف از سوی استاندار یزد مورد بحث قرار گرفته و در این نوشتار به این موضوع پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ 04 September 2023

تابناک یزد - فاطمه شریفی - نقدی سازنده است که در قالب کارشناسی مبتنی بر آگاهی،اخلاق و اطلاعات صحیح صورت پذیرد و علاوه بر بیان نقاط قوت و ضعف، راهکارهایی برای بهبود شرایط آن هم مبتنی بر نگاهی چند بعدی و آینده‌نگر نیز به همراه داشته باشد.

نشست خبری استاندار یزد به مناسبت هفته دولت با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و اصحاب قلم و رسانه در یکی از مجموعه‌‌های گردشگری استان برگزار شد که با گفت و گویی دوسویه و پاسخ به سئوالاتی ازجنس کارشناسی، تبیینی و مقایسه‌ای همراه بود.

در این مطلب به بخشی از سخنان «مهران فاطمی» استاندار یزد در این نشست با موضوع " نقد و رسانه" و تبیین سایر دیدگاه‌های وی از آغاز فعالیت دولت سیزدهم در این عرصه پرداخته می‌شود:

رسانه‌ها در عصر حاضر تار و پود نمادین زندگی را تشکیل می‌دهند و نقش تسریع کننده‌ای در جامعه دارند. اگر در هر جامعه‌ای امید کمرنگ شود آن جامعه رو به زوال می‌رود و با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به رسانه‌ها مبنی بر امید آفرینی، برآیند کلی فعالیت‌های رسانه‌ای کشور با وجود طیف رنگین کمانی از سلایق، در حوزه‌های مختلف باید منجر به دو اصل اساسی «امید آفرینی» و «تقویت ایمان»  شود.

شهدا یک رسانه اند، با رسالت هدایت و روشنگری!

شهدا، پیش قراولان بی بدیل و بی‌مانند عشق‌ورزی به پروردگار خویشند که همچون ستاره‌ای درخشان، در جهان جهل و تاریکی می‌درخشند و از تلالو جانفشانی خویش، روشنایی را به پویندگان حقیقی راه راستی و درستی اعطا می‌کنند و این گونه است که این مردان الهی بر سفره رحمت و کرامت بی‌مانند و بی‌انتهای پروردگار خویش مهمان می‌شوند و به مقام عند ربهم یرزقون نائل می‌آیند.

شهدای والامقام رسانه،اما از جنس دیگرند، آن جان‌های پاکی که در دو جهاد هم‌زمان گام نهاده و در کنار جهاد در جنگ، جهاد در صحنه تبیین را نیز بر کارنامه درخشان خویش افزوده و فداکاری فروزان خویش را فروزان‌تر نموده اند؛ بی شک اجر عظیم‌شان نزد خداوند متعال افزون‌تر است.

از بعد دیگر لازم به توجه است که شهدا خود به تنهایی یک رسانه هستند و رسالت اصلی رسانه، روشنگری و هدایت است و همانطور که شهدا را شمع محفل بشریت می دانیم،مسیر روشن حقیقت را به ما نشان می‌دهند.

امید و ایمان کلیدواژه‌های اصلی/ بیانیه گام دوم، نقشه راه است

 در موضوع نقشه راه نیز بیانیه گام دوم انقلاب بهترین و کاملترین تحلیل از تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است و هر فرد منصف و با هر دیدگاه سیاسی که این بیانیه را بخواند قطعا این تحلیل را کامل‌ترین تحلیل خواهد دانست و جریان اطلاع رسانی نیز از این قاعده جدا نیست و باید مبتنی بر این مسیر تمدن‌ساز حرکت کند.

بر این مبنا همه ما نسبت به انقلاب و حفظ آن وظیفه سنگینی بر دوش داریم، چه مسئولان، چه رسانه‌ها و هر شخصی که مسئولیتی بر دوش دارد اگر کوتاهی کند باید پاسخگوی خون شهدا باشد.

در استان یزد و دولت سیزدهم برانیم تا تعامل خوبی با رسانه‌ها در سطوح مختلف برقرار شود و انتظار از اصحاب رسانه این است که یزد را در ترازی جهانی معرفی کنند و با رعایت اخلاق رسانه‌ای ناظران و همکاران صدیقی برای مدیران و همراهانی همگام با مردم در مسیر پیشرفت استان و کشور باشند.

رسانه‌ها می‌توانند مشکلات را بهنگام شناسایی و با شیوه‌های متنوع و اثرگذار در مسیری مناسب منتقل کنند و با توجه به اینکه وابستگی ندارند در بیان نظرات آزادانه تر عمل می‌کنند و البته این موضوع نیز شایان ذکر است که  فضای رسانه‌ای نباید به گونه‌ای باشد تا جرات ریسک کردن را از مدیران بگیرد.

نقد و رسانه از نگاه استاندار یزد

برای پروژه‌های استان شناسنامه خبری صادر شود

 بدون شک رسانه‌ها نامحرم نیستند و غیر از مواردی که جنبه محرمانه و خط قرمز دارد، می‌توانند به همه موضوعات بپردازند و دستگاه‌های اجرایی نیز باید از جایگاه‌های مختلف به ویژه روابط عمومی نسبت به رسانه پاسخگو و همراه باشند.

تاکنون اقدامات و تلاش‌های ارزشمندی در استان صورت گرفته است اما در حال حاضر زنجیره اطلاع‌رسانی دچار نقص است و گره‌های ذهنی زیادی به دلیل هجمه‌های رسانه‌ای و نقاط ضعف در ذهن مردم وجود دارد و تیترها و خبرهای منفی میزان امید و نشاط مردم را کاهش می‌دهد.

 اطلاع‌رسانی بر مبنای نظام مسائل استان و گره‌های باز شده یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در طول سال باید مد نظر باشد و ایجاد شناسنامه خبری برای تمامی پروژه‌های استان ضرورت دارد و این شناسنامه و خط خبری باید از قبل شروع عملیات اجرایی پروژه تا پس از افتتاح و تاثیر آن در جامعه تداوم داشته باشد.

دیپلماسی رسانه‌ای و تدوین سند توسعه رسانه / سند آمایش پیوست رسانه‌ای ندارد

در این مسیر تدوین سند توسعه رسانه در استان یزد یک ضرورت است تا در قالب این سند زیرساخت‌های لازم برای فعالیت بهتر رسانه‌ها تامین، وظایف مدیران و رسانه‌ها نسبت به یکدیگر و تاثیر عملکرد آن‌ها بر تصویر مخابره شده از استان تبیین و نقشه راهی برای اعتلای جایگاه رسانه‌ها و معرفی یزد و ظرفیت‌های آن در تراز ملی و بین المللی مشخص شود.

نمی‌شود سرعت حرکت مجموعه مدیریت استان با سرعت حرکت رسانه‌ها یکسان نباشد بلکه این دو باید همراه، در یک مسیر و  با هم حرکت کنند و این موضوع برای حل مسائل و پیشبرد اهداف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دیپلماسی رسانه‌ای در استان وجود ندارد و حتی در سند آمایش استان نیز هیچ بخشی به رسانه اختصاص نیافته و رسانه‌ها در این سند بالادستی دیده نشده‌اند و این در حالی است که همه پروژه‌ها و طرح‌ها باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد و همه دستگاه‌ها و مدیران باید با رسانه‌ها مرتبط باشند در غیر این صورت مدیریت موثری رقم نخواهد خورد.

برخورداری از دیپلماسی رسانه‌ای امروزه دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است اما خلاء آن به شدت در استان یزد احساس می شود.

توسعه بدون توجه به کارکردها و اثرات رسانه، اگر امری محال نباشد، قطعا بسیار دشوار و دور از دسترس است و در عصر رسانه‌ها نمی توان بدون پیوست رسانه‌ای، مدیریت جامعی را بر امور اجرا کرد لذا از همه رسانه‌های استان انتظار می‌رود به عنوان یک همکار در کنار مدیران اجرایی با نقدهای علمی و منصفانه، فضا را برای توسعه همه جانبه فراهم سازند.

مدیریت استان یزد در این دوره بر آن است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای، سطحی بالاتر از تعامل میان دولت و رسانه‌ها در استان رقم زده شود تا ظرفیت‌های ممتاز یزد در همه بخش‌ها در سطح ملی و بین المللی به بهترین نحو معرفی و از آن برای شتاب بخشی به توسعه استان استفاده شود.

نقد و رسانه از نگاه استاندار یزد

رسانه یعنی: اطلاع رسانی، پرسشگری و انتقاد/ نقد نباید بر خلاف روند توسعه باشد

ذات رسانه، پرسش و انتقاد است و رسانه بدون مخاطب، جایگاه خود را ندارد و لازمه داشتن مخاطب هم دیدن مشکلات و راهکار دادن و زبان گویای مردم بودن است و برآیند همه نقدها و تعریف‌ها باید این باشد که امید در جامعه زنده باشد زیرا اصل کارآمدی نظام و امیدوار بودن مردم به آینده، خط قرمز ماست و در این مرز باید انتقادات هم صورت گیرد.

نقد نباید برخلاف روند توسعه باشد و رسانه‌ها باید پیش از انتشار اخبار خود به تاثیر آن خبر بر توسعه استان، رونق سرمایه‌گذاری و اعتلای فرهنگ یزد بیندیشند و نسبت به ابعاد مختلف انتشار خبر تولیدی، آگاه باشند.

از نقد سازنده رسانه‌ها که به توسعه‌ی استان ضربه نزند استقبال می کنیم و خط قرمز ما توسعه و پیشرفت استان است لذا از منتقدترین رسانه هایی که نقدهای خود را با شناخت این خط قرمز مطرح کنند، بیشترین حمایت را خواهیم داشت.

اقتضای کار رسانه اطلاع‌رسانی، پرسشگری و انتقاد است حمایت ما از رسانه ها به این منظور نیست که روحیه انتقاد و پرسشگری را کنار بگذارند بلکه این حمایت‌ها جهت فراهم سازی زمینه فعالیت هر چه بهتر رسانه‌ها و بیان مطالب و نقدهای آن‌ها با رعایت انصاف و اخلاق است.

به عنوان نماینده دولت در استان از رسانه‌ها توقع تعریف و تمجید ندارم و از نقدهای سازنده بیش از هرچیز استقبال می‌کنم، اما رسانه‌ها نیز باید به ملاحظات خاصی که وجود دارد، دقت کنند زیرا گاهی یک خبر یا تحلیل غلط می‌تواند هزینه های زیادی را برای استان ایجاد کند و مانع از دستیابی به اهداف شود و گاهی نیز با نگفتن و نقد نکردن برخی از کاستی‌ها، حقوق استان ضایع می‌شود.

عده‌ای بواسطه داشتن ابزار رسانه‌ای فراگیرتر، از رسانه خود بعنوان اهرم فشار برای ماموریت‌هایی به دو از رسالت رسانه‌ای استفاده می‌کنند و مسائلی که برای مردم دست اول نیست را دستاویز قرار می دهند و فضای روانی جامعه تحت تاثیر موضوعات غلط قرار می‌گیرد.

اما در مقایسه با این موضوع نقد تخصصی و حرفه‌ای  رسانه‌ها به نفع نظام و مملکت است و ضمن جلوگیری از جولان رسانه‌های خارجی و سوء گیری‌ها، فرصت پیگیری و ارائه پاسخ مدیران و مسئولین مربوطه در آن مسئله را فراهم میکند و در نهایت از دغدغه‌های مردمی کاسته می‌شود.

رسانه‌ها منعکس کننده آسیب‌های مغفول/ مدیر غیررسانه‌ای نباید جایگاهی در دولت داشته باشد

رسانه‌ها دیده‌ بان‌های امین مدیران و منعکس کننده خلاء ها و آسیب‌های مغفول مانده از چشم مسئولین هستند و گزارش مسائل و مشکلات بخش‌ها و حوزه‌های مختلف توسط رسانه‌ها، سبب توجه بیش از پیش  مسئولین به این مسائل، پیگیری و در نهایت حل آن‌ها می‌شود.

نقد رسانه‌ها به نفع نظام و مملکت است و ضمن جلوگیری از جولان رسانه‌های خارجی و سوء گیری‌ها، فرصت پیگیری و ارائه پاسخ مدیران و مسئولین مربوطه در آن مسئله را فراهم می‌کند.

رسانه‌ها دیده بان‌های امین مدیران و منعکس کننده خلاء ها و آسیب‌های مغفول مانده از چشم مسئولین هستند و گزارش مسائل و مشکلات بخش‌ها و حوزه‌های مختلف توسط رسانه‌ها، سبب توجه بیش از پیش  مسئولین به این مسائل، پیگیری و در نهایت حل آن‌ها می‌شود.

البته ما برای همه آنها پاسخ داریم ولی نیاز است دیگر رسانه‌ها نیز این فضا را مدیریت کرده و تصویری درست و امیدبخش را در جامعه منتشر و آنچه که واقعا اتفاق افتاده را به مردم اطلاع‌رسانی و منعکس کنند.

 مسئله رسانه برای ما بسیار دارای اهمیت است و معتقدیم نقد باید وجود داشته باشد و همه دستگاه‌های اجرائی و مدیران نیز نسبت به مسائل مطرح شده پاسخگو باشند،به مدیران توصیه می‌کنیم تعامل با رسانه‌ها را در راس فعالیت‌های خود قرار دهند و لذا شیوه نامه‌ای نیز تدوین شده است و همه فعالیت‌ها باید به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد اما از سوی دیگر تنها پررنگ کردن نقاط ضعف به تنهایی درست نیست و باید خبرنگاران و فعالان تخصصی در عرصه‌های مختلف به ایفای نقش بپردازند تا مفاهیم غلط و با فاصله از اصول کارشناسی و آمار غیرواقعی در جامعه رخنه پیدا نکند.

مدیر غیر رسانه‌ای نباید جایگاهی در دولت داشته باشد و اگر کسی در این زمینه کوتاهی کند، برخورد می‌کنیم و یا اگر مدیری صحبتی خلاف واقع و دروغ گفته باشد حتما به هیئت تخلفات معرفی خواهد شد.

تقویت حلقه اتصال دستگاه‌های اجرایی با رسانه/ تولیدمحتوای تخصصی برون سپاری شود

از سوی دیگر جریان اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دستگاه‌ها نباید به خاطر نیروی ناکارآمد و یا توجیه نبودن مدیران، فرآیند و جریان معیوبی داشته باشد و از این رو بار تولید محتوا باید برحسب تخصص روابط عمومی‌ها بین دستگاه‌های اجرایی مختلف تقسیم شود و اگر در دستگاه‌های اجرایی تخصص و کارآمدی در عرصه روابط عمومی و اطلاع رسانی وجود ندارد، مدیران دستگاه‌ها باید این حوزه را برون‌سپاری کنند.

تقویت حلقه اتصال دستگاه‌های اجرایی با اصحاب رسانه از دیگر الزامات اجرایی است و مدیران نباید برای در اختیار گذاشتن محتوا و اطلاعات دستگاه ها تابعه خود کم کاری کنند چراکه دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و محتواهای رسانه‌ای استان یزد باید افزایش یابد تا خبرنگاران و اصحاب رسانه در چارچوب قانون حمایت حقوقی و معنوی شوند.

ارتقاء سواد رسانه‌ای از دیگر الزامات اجرایی استان است که باید مد نظر دست‌اندرکاران قرار گیرد، جریان رسانه یکی از موثرترین ابزارهای توسعه‌ای است که باید در استان یزد بروزرسانی شود.

تقسیم کار در مسائل کلان از جمله مهمترین مأموریت‌های جریان رسانه‌ای استان است و در این قالب هم افزایی عامل توسعه جریان رسانه‌ای به حساب می آید که باید در ردیف مسائل مهم همواره مورد توجه باشد.

برنامه تحولی یزد نوین مهمترین اولویت اجرایی و چراغ راه حرکت استان در بخش‌های مختلف است چراکه یزد نوین برنامه‌های عملیاتی و فنی است که هر جریان سیاسی باید برای توسعه همه جانبه استان یزد به آن تکیه کند.

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای تبیین دستاوردها و اقدامات در دستور کار  نیز مسیر توسعه را هموار می کند و و اصحاب رسانه  باید به شکل  تخصصی و با رویکرد تولید ، تبیین و تحلیل محتوا به این عرصه ورود پیدا کنند.

هیچ منعی برای حضور اصحاب رسانه در جلسات مختلف وجود ندارد و انتظار داریم خبرنگاران در جلسات به صورت منظم شرکت کنند و ساختار اداری نمی‌تواند مدیریت جهادی را حمایت و تقویت کند، به همین دلیل برآنیم رسانه را به نفع تفکر و جریان جهادی تقویت کنیم.

نقد و رسانه از نگاه استاندار یزد

رسانه در عشق به مردم، رعایت اخلاق ، و دغدغه حل مشکلات تعبیر می‌شود

نقش رسانه‌ها در  انعکاس مطالب و نقص‌ها به دستگاه‌های اجرایی در تغییر برخی از رویه‌ها و حل مشکلات غیر قابل انکار است و این موضوع باید برای همه مدیران دارای ارزش و در اولویت باشد. امام صادق (ع) نیز  در روایتی می فرمایند؛ محبوب ترین برادرانم نزد من کسی است که عیب های مرا به من به عنوان «هدیه» بازگوکند.

عشق به مردم، ، فعالیت حرفه ای و تخصصی، رعایت اخلاق رسانه‌ای و انعکاس مطالب واقعی؛ بدون سوءگیری و به قصد اصلاح مشکلات موجود از مولفه‌های فعالیت رسانه‌های حرفه‌ای و زمینه ساز ایجاد اعتبار برای هر رسانه است.

 اعتبار یک رسانه به میزان اثرگذاری آن بر اصلاح جامعه، رفتار و عملکرد مدیران و هدایت بیش از پیش مسئولین به صراط خدمت به مردم است و عشق به مردم، رعایت اخلاق رسانه‌ای و انعکاس مطالب واقعی؛ بدون سوءگیری و به قصد اصلاح مشکلات موجود از مولفه‌های فعالیت رسانه‌های حرفه ای و زمینه ساز ایجاد اعتبار برای هر رسانه است.

 اعتبار یک رسانه به میزان اثرگذاری آن بر اصلاح جامعه، رفتار و عملکرد مدیران و هدایت بیش از پیش مسئولین به صراط خدمت به مردم است لذا نقدِ دلسوزانه، منصفانه، دقیق و با رعایت امانت رسانه‌ها را، هدیه ای به خود و مدیران دولت سیزدهم میدانیم.

معرفی ظرفیت‌های استان یزد در ترازی ملی و بین المللی / رسانه‌ها مشاوران امین ما هستند

رسانه‌های استان باید ظرفیت‌های یزد را در تراز ملی و بین المللی معرفی کنند و نگاه اجمالی به تولیدات رسانه‌های استان موید نگاه خاص آن‌ها به مسائل درون استانی بوده اما ضرورت دارد در کنار نشر مسائل درون استانی، جهشی در حوزه انعکاس ظرفیت‌های استان در تراز ملی و بین المللی  نیز رقم بخورد.

رسانه‌ها مشاوران امین ما هستند زیرا در بین اقشار مختلف مردم حضور داشته و با اشراف خود بر موضوعات و مطالبات آن‌ها می توانند موضوعات را به شکلی روشن و شفاف منتقل کنند.انتظار است رسانه‌ها صرفا بر انتقاد متمرکز نباشند و در کنار آن به عنوان مشاوران ما به ارائه راهکارهای پیشنهادی خود بپردازند.

انتظار می‌رود رسانه‌ها در اولویت‌های اساسی استان مددکار و یاور مسئولین باشند، امروز مسئله‌ی آب، گردشگری، محیط زیست، علم و فناوری، کشاورزی، سرمایه گذاری، اشتغال، حل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در راس اولویت‌های استان هستند لذا یکی از توقعات ما، ارائه تحلیل‌های کارشناسی و دقیق رسانه‌ها از مجموعه‌های مختلف و استفاده مدیران از این تحلیل‌ها  برای سیاست گذاری و اجرای برنامه‌های گره گشا است.

پاسخ به مطالبات صنفی رسانه‌ها / از رسانه‌های باهویت،شناسنامه‌دار و اخلاق‌مدار  حمایت می‌کنیم

عزم جدی استان حمایت و تقویت رسانه‌های با هویت، شناسنامه‌دار و اخلاق‎مدار است و حمایت از رسانه‌ها به معنای تسهیل‌گری و رفع موانع موجود در مسیر فعالیت‌ها است و این موضوع نافی موضوع استقلال فکری رسانه‌ها و عدم وابستگی آن‌ها نیست.

بار دیگر لازم به تاکید است که از نقدهای سازنده رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و نسبت به حمایت از رسانه‌های منتقد و تجلیل از نقدهای موثر اعلام آمادگی می‌شود.

امیدوارم یک بار برای همیشه با تعامل اهل رسانه و مجموعه مدیریت استان مطالبات صنفی رسانه‌ها در قالبی مدون مورد پیگیری قرار گیرد که در این زمینه برای هر کمکی از ناحیه استانداری آمادگی وجود دارد، همچنین روابط عمومی استانداری از طریق تعامل با صنایع استان و در راستای مسئولیت اجتماعی این بخش از ظرفیت‌های موجود برای کاهش مشکلات قشر فعال در رسانه استفاده کند.

از دیگر سو تمام تلاش خود را جهت فعالسازی ظرفیت‌های قانونی و فرصت‌های قابل ارائه به رسانه ها بکار خواهیم گرفت و امید است یزد؛ استانی زنده، پویا، موثر و جریان‌ساز در حوزه فرهنگ،رسانه و مطبوعات باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار