معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار خوزستان گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی استان، حداقل ۱۰ برابر ظرفیت ایجاد اشتغال دارد چون صنایع بالادستی ظرفیت اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی چندانی ندارند.
کد خبر: ۱۱۲۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸ 27 August 2023

دکتر محمد راضی جلالی در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: خوزستان از پر صنعت‌ترین و پر ظرفیت‌ترین استان‌های کشور است که با وجود این ظرفیت‌ها رتبه دوم در تولید ناخالص ملی و دوم تا سوم در بیکاری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این نداشتن تناسب ناشی از این است که عمده صنایع ما در خوزستان بالادستی هستند و ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی ندارند، از دیرباز صنایع رشد یافته در استان به عنوان صنایع ملی و کشوری به صورت عمده با زیربنای نفت و صنایع وابسته به صورت عملی نتوانستند نقش خود را در اشتغال و ایجاد زنجیره ارزش محصولات مبنی بر خام فروشی نکردن محقق کنند.

راضی جلالی با اشاره به اینکه در خوزستان با داشتن تمام ظرفیت‌ها خام فروشی می‌شود گفت: با صرف انرژی زیاد و مصرف آب و سوخت محصولاتی تولید می کنیم که عمدتا صادر شده و خوراک صنایع پایین دست آن صنعت در خارج از کشور می‌شود درنتیجه با قیمت چندین برابر محصولات نهایی با خارج شدن ارز از کشور در شرایط تحریم خریداری خواهد شد.

تاکید بر زنجیره ارزش در همه محصولات

معاون استاندار خوزستان با تاکید بر اهمیت زنجیره ارزش درهمه محصولات که به ازای هر گرم محصول نهایی قیمت بالاتری داشته باشند اظهار کرد: صنایع پایین‌دستی بدون قابلیت صادرات و ارز آوری ارزشی ندارد بلکه تمرکز بر محصولاتی است که ما به ازای گرم ماده صادر شده ارز وارد شود.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در برخی از کشورها و حتی برخی شرکت‌های کشور ایران بر پایه محصولات پتروشیمی، داروهای شیمی‌درمانی تولید با قیمت بالا تولید می شود بنابراین باید به سمت محصولات با تکنولوژی بالا و تولید ثروت و ایجاد اشتغال حرکت کنیم.

راضی جلالی اضافه کرد: در محصولات کشاورزی به عنوان مثال خرما، درصد قابل توجهی از این محصول به روش‌های نادرست برداشت و با قیمت بسیار پایین به عنوان محصول درجه چند فروخته می‌شود؛ در مجموعه‌هایی به نام پالایشگاه‌های خرما، ترکیباتی از جمله شکلات و چیپس خرما و داروهای ماحصل از هسته خرما و قهوه خرما فراهم می‌شود که دانش بنیان‌ها این کار را انجام خواهند داد.

تکیه بر دانش بنیان‌ها رمز موفقیت اقتصاد کشور

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه رمز موفقیت اقتصاد کشور تکیه بردانش بنیان‌ها است گفت: قانون جهش تولید متشکل از ۲۰ ماده به گونه‌ای خردمندانه تنظیم شده و مدیران دستگاه‌ها و صنایع برای حمایت و اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان اختیار بیشتری دارند.

وی بیان کرد: بیش از ۱۳۱ شرکت دانش‌بنیان در خوزستان فعال است که نسبت به متوسط کشوری کم اما نسبت به یک سال و نیم گذشته رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد و ماندگاری، توسعه و اشتغال پایدار این شرکت‌ها منوط به این است که یک مدیر کارخود را باور داشته باشد و بر عقیده خود راسخ باشد.

راضی جلالی ادامه داد: شرکت دانش بنیان با فرآیندهای مهندسی معکوس یا با طراحی‌های خود توانسته نیازهای جدی کشور را مطرح و آنها را برطرف کند و موفقیت کشور در حوزه های نانو، سلول‌های بنیادی و صنایع دفاعی نتیجه عملکرد این شرکت ها بوده است.

صنایع پایین‌دستی خوزستان ۱۰ برابر ظرفیت اشتغال‌زایی دارند/ اولویت‌بندی احیای ۵۵۴ واحد راکد

برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اشتغال

معاون استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه عبوراز شرایط کنونی وضعیت اشتغال نیازمند برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت است تا خوزستان بستری برای ایجاد اشتغال حتی برای استان همجوار باشد گفت: درحوزه اشتغال کوتاه مدت، چهار محور در دستور کار قرار دارد به گونه‌ای که در محور اول ظرفیت موجود در واحدهای صنعتی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از شرکت ها از جمله شهرک های صنعتی که خوراک مواد پتروشیمی را دریافت کرده و به محصول می‌رسند و به واسطه اینکه توان رقابت با برخی شرکت‌های بزرگ در خرید محصولات خام از بورس را ندارند نمی‌تواند خوراک خود را به اندازه کافی تامین کنند در نتیجه به اجبار، این محصول پتروشیمی تولید شده در استان را از هزار کیلومتر آن طرف تر با قیمت چند برابر خریداری می‌کنند.

راضی جلالی اضافه کرد: لازم است تامین خوراک این واحدهای پایین دست یا در یک بورس استانی یا در قالب دیگری که سهمیه آنها را افزایش دهد تعریف شود که در حال پیگیری است.

احیای ۲۴۰ واحد راکد در دولت سیزدهم

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار خوزستان با تاکید بر اهمیت احیای واحدهای راکد بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۷۷۵ واحد راکد با مشکلات سرمایه در گردش، مالی و معوقات بانکی و یا حقوقی در استان وجود دارد که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با نگاه مثبت و در چارچوب مقررات حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۲۴۰ واحد در دولت سیزدهم احیا شده است افزود: احیای ۵۵۴ واحد تولیدی در دستور کار است و برای بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند بنابراین احیای یک واحد راکد یک راه میانبرنسبت به ایجاد یک واحد جدید است.

راضی جلالی به راهکار کوتاه مدت دیگر برای ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: واحدهای تملک شده بانکی که به هر دلیلی نتوانستند بدهی‌های خود را پرداخت کنند بهتر است با فرایند قانونی از تملک بانک خارج شده و دوباره به چرخه تولید برگردند.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: مسیر دیگراین است که واحدهای در حال احداث با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ تا ۹۰ درصد از نظر مالی تامین شوند که درحال حاضر ۲۵۶ واحد تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

خوزستان را با زیبایی‌ها معرفی کنیم

وی در خصوص راهکارهای جذب سرمایه در خوزستان گفت: خوزستان را باید با زیبایی‌ها، جاذبه‌ها و ظرفیت‌های آن معرفی کنیم و بازگو کردن نقاط منفی از جمله گرما، ریزگردها و یا ناامنی که قابل تایید نیست سرمایه گذاران را بی انگیزه می‌کند.

راضی جلالی گفت: پیچیده بودن فرآیند استعلام، بیشتر بودن تعداد مجوزها و زمان بر بودن آنها از جمله مواردی است که سرمایه گذار را جذب نمی‌کند؛ البته سرمایه‌گذاران زیادی در استان فعال هستند به گونه ای که در بین استان‌های کشور رتبه چهارم کسب شده است.

طرح بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام در مرحله مطالعه

معاون استاندار خوزستان در ادامه به آغاز مطالعه طرح بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام در استان اشاره کرد و افزود: تمام مجوزهای لازم را برای یک فرصت سرمایه گذاری تهیه می‌شود و باید ظرفیت‌های استان در تمام حوزه ها در اختیار فرد سرمایه گذار قرار گیرد که البته طرح آمایش سرزمینی نیز لحاظ شده است.

وی برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در آذرماه را عنوان کرد و گفت: این همایش با حضور سرمایه‌گذاران خارجی ۱۰ کشور و معرفی ۱۰۰ فرصت برگزار می شود که همان مسیر اشتغال بلند مدت است به گونه ای که مسیر مجوزها هوشمند شده است.

اقتصاد روستا از ظرفیت‌های خوب خوزستان

راضی جلالی به اقتصاد روستا به عنوان یکی از ظرفیت‌های خوب استان اشاره کرد و توضیح داد: از محل حق آلایندگی خوزستان برخی مشکلات روستاها به صورت مشهود حل شده است و در قالب خوشه‌های صنعتی روستایی، الگوی خوبی برای اشتغال و بازگرداندن مردم به روستا است.

طرح توسعه زراعت چوب زمان‌بر است

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار خوزستان به طرح توسعه زراعت چوب با دستور استاندار و طرح منابع طبیعی خوزستان اشاره کرد و افزود: این طرح در حال نهایی شدن است به گونه ای که ۲۹۰ هزار هکتار زمین از منابع طبیعی برای کشت درخت اکالیپتوس اختصاص یافته که نیاز استان به چوب را تامین می‌کند اما حداقل چهار سال طول برای به محصول رسیدن زمان می برد و زنجیره کاشت این درخت در قالب چوب، کاغذ و اسانس در دستور کار است.

وی در پایان جوانان را به مهارت‌آموزی تشویق کرد و گفت: هیچ فرد ماهری بیکار نمی‌ ماند و سازمان فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها بستر خوبی هستند تا نهضت مهارت آموزی راه اندازی شود.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار