تابناک هرمزگان_ زنان با کار افرینی می توانند توانایی های خود را آشکار سازند و موانعی که در بروز استعداد های خود دارند رفع نموده و هر روز بیشتر و بیشتر به جسارت های خود بیفزایند.   
کد خبر: ۱۱۲۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ 21 August 2023

زنان با کار افرینی می توانند توانایی های خود را آشکار سازند

به گزارش تابناک هرمزگان، زنان در کشورهای در حال توسعه ،امیدی برای ارتقاء خانواده ها و رشد و توسعه کشور های خود هستند موفقیت زنان کار آفرین در این جوامع نه تنها سبب سود اقتصادی می شود بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می نماید .                 

 تعریف زنان کارآفرین 

زنانی که به تنهایی ، یا با مشارکت و یا از طریق سرمایه ای کسب وکاری را ایجاد کرده و با قبول خطرات مالی ،اخلاقی ،روانی و مسولیت های اجتماعی در اداره امور شرکت کنند و با خلاقیت و نوآوری محصولات جدیدی را ایجاد و گسترش دهند.

با ورود زنان به بازار کار و عهده دار شدن نقش های مهمی ،آن ها با نقش های متعددی روبه رو می شوند که گاه ممکن است تعارض ها و تنش هایی برای آن ها بوجود اورد و در نتیجه ،سلامت روانی آن ها را نیز تهدید کند و گاه برعکس ،ممکن است به خاطر ورود به جامعه و افزایش تعاملات اجتماعی اثر هایی مثبت برای آن ها داشته باشد و در واقع ، کیفیت زندگی آن ها را بالا ببرد .

امروزه نقش زنان در ایجاد کسب و کارهای جدید مورد توجه قرار گرفته و سهم وسیعی از زنان از همین طریق وارد بازار کار شده اند. در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه زنان را به عنوان امیدی برای ارتقاء خانواده ها و رشد و توسعه کشورهای خود به حساب می آیند . در این میان زنان کارآفرین با بهره گیری از خلاقیت و ریسک پذیری خود می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و از این طریق با بازار کسب وکار ارتباط برقرار کنند .

شخص کار افرین معمولا خصوصیات ویژای مانند خلاقیت، خطر پذیری ،توفیق و استقلال طلبی دارد که این ویژگی های رفتاری از تربیت کودکی و تجربه های زیستی او نشات می گیرد . این خصوصیات باعث به وجود آمدن مهارت هایی مانند تصمیم گیری ، حل مسئله مدیریت ریسک و شبکه سازی خواهد شد.

کارآفرینان و زنان موفق ویژگی های بارزی دارند که مهم ترین ویژگی های این گره از زنان عبارتند از : 

اعتماد بنفس بالا: اعتماد به نفس و قدرت به معنای سازندگی و حرکت در مسیر صحیح است . هنگامی که فرد تصویر ذهنی درست و مثبتی از خود دارد و مسئولیت پذیر است که روحیه کارافرینی او قوی است 

هدفمندی : اهداف همان رویاها هستند که با برنامع عملی و شفاف تجهیز شده اند . اگر اهداف نوشته نشوند در حد رویا و ارزو باقی می مانند . 

حس کمک به دیگران : طبق تحقیقات انجام شده نشان میدهد که زنان بیش از مردان با کمک به دیگران در ان نفوذ می کنند . اشتیاق به ایجاد تغییری مثبت در زندگی دیگران از مهم ترین ویژگی های زنان کار افرین موفق است .

اموزش : اغلب زنان کار افرین شیوه های کاری خود را به جانشین هایشان آموزش میدهند و نوعی انتقال تجربه در شرکت هایی که آن ها تاسیس میکند مشاهده می شود .

برخی پشنهادات که در زمینه اشتغال و کارآفرینی میتواند موثر باشد: زمینه های لازم را جهت ارتقاء زنان به سطوح بالای شغلی فراهم کرد                                                                                                              

زنان خانه دار را با هدف تامین آتیه انان در دوران ازکار افتادگی ، کهولت وبی سرپرستی بیمه نمود 

باید حداقل در برهه ای کوتاه از زمان به عنوان عامل انگیزش ،مدیریت و هدایت برنامه ها و پروژه های رشد وتوسعه به زنان شایسته و متخصص و کارامد واگذار شود 

 با افزایش مشارکت زنان در اشتغال ، دسترسی مادران به فرصت های آموزشی بیشتر شده و موجب تقویت حس استقلال و تاثیر ان در افزایش تصمیم گیری های زن در خانواده میشود . 

در سطح روستاها هر چه اموزش بیشتر باشد و تجزیه شغلی افزایش یابد و زنان همراه با مردان در استفاده از تکنولوژی های جدید مربوط به کشاورزی و صنایع دستی ، اموزش های لازم را ببینند ، باعث رشد اقتصادی میشود.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار