شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها و آقایان تقریبا یکسان بوده و هر دو گروه خانم‌ها و آقایان می‌توانند در فرصت‌های شغلی مختلف رشته تجربی پذیرفته شده و مشغول کار شوند.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 18 August 2023

انتحاب رشته در مدرسه و دانشگاه از مراحل مهمی است که معمولا مسیر شغلی آینده را هم مشخص می کند. البته هستند افراد بسیاری که رشته و شغلشان متفاوت است. داشتن مهارت و علاقه در انتخاب شغل نهایی اهمیت دارد. ما قبلا به شغل های رشته ریاضی، انسانی و هنر پرداختیم. حالا پاسخ سوال رشته تجربی چه شغل‌هایی دارد؟ را می دهیم.

آیا رشته تجربی انتخاب کنیم؟

دانش آموزان سال نهم باید به این نکته توجه زیادی داشته باشند که نباید مثل دانش آموزان سابق تنها به اسم رشته تجربی و کلاس گذاشتن توجه کنند. افراد بسیاری با این اهداف وارد این رشته شده اند و پشیمان اند. یعنی به این فکر کنید که اگر در رشته پزشکی با آن همه رقابت قبول نشوید، تکلیف چیست؟ آیا به سایر رشته‌ها علاقه دارید؟ درباره تمامی این موضوعات فکر کنید و صرفا به خاطر پزشکی وارد رشته تجربی نشوید.

لیست مشاغل رشته تجربی موجود در هر یک از زیر گروه‌های پزشکی

رشته تجربی چه شغل‌هایی دارد؟ رشته های تجربی که در دانشگاه می توانید بخوانید.

زیر گروه یک:

پزشکی-بیوتکنولوژی-دامپزشکی- دندانپزشکی-اتاق عمل-بینایی سنجی- دبیری زیست شناسی- علوم آژمایشگاهی- علوم تغذیه-علوم تربیتی- فیزیوتراپی و رشته‌های دیگر

زیر گروه دو:

داروسازی- دبیری شیمی- مهندسی بهداشت حرفه ای- مهندسی بهداشت محیط- شیمی- کارشناسی بهداشت عمومی- کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای- کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت-کارشناسی بهداشت عمومی.

زیرگروه سه:

اقیانوس شناسی و زمین شناسی.

زیر گروه چهار:

الهیات و معارف اسلامی و ارشاد- علوم قضایی- اقتصاد اسلامی- حسابداری- زبان و ادبیات عربی- فناوری اطلاعات و ارتباطات-علوم اقتصادی- علوم انتظامی-مدیریت مالی- مدیریت صنعتی- مدیریت کسب و کار‌های کوچک- مدیریت فرهنگی هنری- مدیریت و بازرگانی دریایی و رشته‌های دیگر.

زیر گروه پنج:

اقتصاد کشاورزی- امنیت اطلاعات-آموزش تربیت بدنی-تربیت مربی عقیدتی سیاسی- کتابداری در شاخه پزشکی- مهندسی صنایع مبلمان-مددکاری اجتماعی و رشته‌های دیگر.

شغل­‌های علوم پزشکی رشته تجربی

رشته تجربی چه شغل‌هایی دارد؟ هدف بسیاری از داوطلبان از ورود به رشته تجربی، قبولی در رشته ­های پزشکی، دندان­پزشکی، داروسازی و دامپزشکی است. طول دوره تحصیل این رشته‌ها زیاد و بین ۵ تا ۷ سال است. اما پس از فارغ ­التحصیلی به سرعت جذب بازار کار می­شوید و بیکار نخواهید ماند. اما فراموش نکنید که تمامی این رشته­‌ها تعهد خدمت دارند و باید چند سال در مناطقی گفته شده خدمت کنید.

پزشکی

قبولی در این رشته به رتبه خوب و تلاش زیادی نیاز دارد و هیچ دانشگاهی بدون کنکور دانشجو پذیرش نمی­کند. با ادامه تحصیل در رشته پزشکی و کسب تخصص ­هایی مانند چشم پزشکی، مغز و اعصاب، قلب و عروق، پوست مو و زیبایی، رادیولوژی، ارتوپدی و ... می­توانید مطب شخصی دایر کرده و درآمد بیشتری را کسب کنید.

دندانپزشکی

این شغل درآمد زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت، اما سختی­های خاص خود را دارد. دوره تحصیل آن ۶ سال است و سروکار داشتن با ناهنجاری­ های دهان و دندان نباید موجب آزار شما شود.

داروسازی

داروسازی از محبوب­ترین شغل­‌های رشته تجربی است. دوره تحصیلی آن ۶ سال و شامل دروس پایه، دروس تخصصی و کارآموزی است. پس از فارغ­ التحصیلی حتی می­توانید داروخانه خود را دایر کنید.

دامپزشکی

شما برای ورود به شغل دامپزشکی باید یک دوره تحصیل ۶ ساله را سپری کنید و در مجموع، ۲۲۴ واحد را بگذرانید. این شغل از بازار کار و درآمد خوبی برخودار است. با افزایش تمایل مردم به نگهداری حیوانات خانگی، رشته دامپزشکی نیز جایگاه بهتری کسب می­کند.

شغل­‌های پیراپزشکی رشته تجربی

رشته تجربی چه شغل‌هایی دارد؟ پس از آشنایی با مشاغل رشته‌های پزشکی حالا نوبت آن است که به سراغ رشته‌های پیراپزشکی برویم. در ادامه این رشته‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

پرستاری

فارغ التحصیلان این رشته پس از گذراندن دوره ۴ ساله و ۱۳۰ واحد درسی، به سرعت جذب بازار کار می­شوند. شغل پرستاری از جایگاه اجتماعی و درآمد خوبی برخودار است.

مامایی

مامایی یکی از بهترین شغل­‌ رشته تجربی است که شغلی مناسب برای خانم­هاست. افراد شاغل در این رشته وظایفی همچون به دنیا آوردن نوزاد، تنظیم خانواده، مراقبت ­های دوران بارداری و بهداشت مادر و کودک را بر عهده دارند.

اتاق عمل

این شغل به اتاق عمل و تکنولوژی­های موجود در آن مرتبط است. فرد متخصص در عمل­های جراحی، با آماده کردن اتاق عمل و ابزار آن به تیم جراحی کمک می­کند. افرد باید دوره ۴ ساله تحصیل را بگذرانند.

هوشبری

فارغ­ التحصیلان این رشته با استفاده از ابزار و تجهیزات مختلف، اقدام به بیهوشی بیماران قبل از عمل جراحی می­کنند و مسئولیت بیمار تا زمانی که مجددا به هوش بیاید بر عهده آن­هاست. برای ورود به رشته هوشبری، به عنوان یکی از شغل‌های خوب رشته تجربی باید ۴ سال تحصیل کنید.

فیزیوتراپی

متخصصین این رشته به درمان بیماری­های مرتبط با ماهیچه و استخوان­ها می­پردازند و بدون استفاده از دارو و تنها با روش­‌های فیزیکی سعی در درمان اختلالات عصبی و فیزیکی بدن دارند. دوره تحصیلی این شغل ۴ سال است.

رادیولوژی

رادیولوژی یکی از مشاغل رشته تجربی است که افراد پس از دوره­ای ۴ ساله فارغ­التحصیل می­شوند. وظیفه این افراد گرفتن تصاویری با استفاده از اشعه ایکس است و با تحلیل و تفسیر تصاویر رادیولوژی، به بررسی اختلالات استخوان و بافت­ها می­پردازند.

کاردرمانی

یکی از شغل‌های رشته تجربی کاردرمانی است. این رشته توانبخشی، به بازیابی توانایی­های جسمی، ذهنی و روانی افراد مشغول است. این رشته در یک دوره ۴ ساله و با ۱۲۸ واحد درسی در اختیار داوطلبان قرار می­گیرد.

گفتار درمانی

این رشته یکی از شغل‌های خوب رشته تجربی است که به دوره­ای ۴ ساله نیاز دارد. گفتار درمانی به حل اختلالات زبانی و گفتاری می­پردازد.

بینایی‌­سنجی

افراد متخصص این رشته پزشک نیستند، اما اختلالات چشم را بررسی می­کنند و به تجویز عینک و لنز می­پردازند. در این رشته امکان دایر کردن مطب بینایی­سنجی فراهم است.

شنوایی‌­سنجی

ادیومتری یا همان شنوایی­سنجی توانایی شنوایی افراد را مورد آزمون قرار می­دهد و مشکلات احتمالی را مطالعه می­کند. دروه تحصیل در این رشته ۴ سال است.

شغل­‌های علوم پایه رشته تجربی

رشته تجربی چه شغل‌هایی دارد؟ درصد زیادی از مشاغل رشته تجربی در دسته علوم پایه قرار دارند که کمتر شناخته شده­اند. دوره تحصیل آن­ها ۴ سال است و دانشگاه­های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی اقدام به پذیرش بدون کنکور دانشجو در این رشته­ها می­کنند.
برخی از این رشته­ ها شامل میکروبیولوژی، زیست­شناسی سلولی و مولکولی، زیست­شناسی جانوری، زیست­شناسی گیاهی، علوم تغذیه، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مهندسی بهداشت محیط، بهداشت حرفه­ای، گیاه پزشکی، شیمی محض، شیمی کاربردی، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی، روانشناسی، کتابداری در شاخه پزشکی، مهندسی فضای سبز، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی دامداری، علوم و مهندسی محیط­زیست، حسابداری، مدیریت بازرگانی و ... می­باشد.
فارع­التحصیلان در این قبیل رشته­­ها می­توانند به عنوان کارشناس در آزمایشگاه­ها و کارخانه­های صنعتی مثل صنایع مواد غذایی و صنعت دارو مشغول به کار شوند.

شغل‌­های دبیری رشته تجربی

در سال­های گذشته شغل دبیری به یکی از شغل‌های خوب رشته تجربی برای داوطلبان تبدیل شده است. برای ورود به این مشاغل باید به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بپردازید که مزایای زیادی دارد. استخدام رسمی پس از فارغ ­التحصیلی، دریافت حقوق در زمان تحصیل، احتساب دوران تحصیل به عنوان سابقه شغلی و بهره ­مندی از امکانات دانشجویی مانند خوابگاه و ... از جمله مزایای دانشگاه فرهنگیان است.
رشته­ های این گروه شامل آموزش زیست ­شناسی، آموزش شیمی، آموزش ابتدایی و آموزش کودکان استثنایی است.

شغل‌های رشته تجربی برای اقایان

شاید بپرسید، رشته تجربی چه شغل‌هایی برای مردان دارد؟ در مورد شغل‌های رشته تجربی برای آقایان باید گفت که شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها و آقایان تقریبا یکسان بوده و هر دو گروه خانم‌ها و آقایان می‌توانند در فرصت‌های شغلی مختلف رشته تجربی پذیرفته شده و مشغول کار شوند. برخی از شغل‌های رشته تجربی برای آقایان مناسب‌تر بوده و با توجه به حقوق بالایی نیز که دارند بسیار پرطرفدار می‌باشند.
شغل‌های رشته تجربی برای آقایان معمولا شامل شغل‌های داروسازی، پزشکی عمومی و تخصصی، دندان پزشکی، دامپزشکی و فوریت‌های پزشکی می‌شود که هر ساله آقایان زیادی در دانشگاه‌های سراسر کشور به تحصیل در این رشته می پردازند.

رشته تجربی چه شغل‌هایی برای زنان دارد؟ به طور کلی باید گفت شغل‌های رشته تجربی برای آقایان و خانم‌ها نیز مناسب بوده و زنان و مردان بر اساس تمایل‌ها و سلیقه خود می‌توانند در هر یک از رشته‌های شغلی رشته تجربی مشغول کار شوند. اما برخی از شغل‌های رشته تجربی بیشتر برای خانم‌ها مناسب هستند و در بین خانم‌ها طرفدار بیشتری دارند.

برای مثال رشته‌های شغلی مامایی، متخصص زنان و زایمان و رشته پرستاری از شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها می‌باشند که خانم‌های زیادی در حال حاضر در این فرصت‌های شغلی مشغول به کار هستند. اگر چه آقایان نیز امکان تحصیل در رشته‌هایی مانند متخصص زنان و زایمان را دارند، اما این رشته شغلی برای خانم‌ها مورد توجه بیشتری قرار  رشته‌ها مشغول می‌شوند. همچنین برخی دیگر از شغل‌های رشته تجربی مانند مدیر مالی، مدیر بازرگانی، مدیر صنعتی و مدیر بیمه نیز می‌تواند برای آقایان مناسب و قابل اهمیت باشد.
رشته‌هایی مانند مهندس فضای سبز، جنگل و باغبانی نیز برای آقایان مشغول تحصیل در رشته تجربی مناسب بوده و آقایان با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند در مراکز مختلف استخدام شوند. یکی دیگر از شغل‌های رشته تجربی برای آقایان، شغل دبیری است که امکان استخدام به عنوان دبیر شیمی، دبیر زیست، دبیر ریاضی و دبیر فیزیک برای افراد واجد شرایط وجود خواهد داشت.
آقایان همچنین می‌توانند در صورت تمایل در رشته‌های هوشبری یا علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده و در این دسته از رشته‌های شغلی مشغول کار شوند. فیزیوتراپی، کارشناس تغذیه و مددکاری نیز می‌تواند برای آقایان شغل مناسبی به حساب بیاید.

شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها

گرفته و در بین خانم‌ها طرفدار بیشتری دارد.

یکی دیگر از شغل‌های رشته تجربی برای خانم ها، شغل دبیری است که از لحاظ ساعت کاری و حقوق دریافتی بسیار مناسب می‌باشد. خانم‌ها همچنین می‌توانند در رشته‌های شغلی کارشناس بهداشت، کتابدار، هتلدار و حسابدار مشغول کار شده و درآمد خوبی را کسب نمایند.
در مورد شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها باید گفت که خانم‌ها بهتر است ابتدا علاقه خود را در نظر گرفته و سپس بازار کار را برای انتخاب بهترین رشته شغلی مورد بررسی قرار دهند. انواع رشته‌های شغلی مدیر بازرگانی، مدیر مالی، مدیر بیمه و مدیر فرهنگی هنری نیز از شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها به حساب می‌آیند.

پردرآمدترین شغل‌های رشته تجربی

پردرآمدترین شغل‌های رشته تجربی امروزه برای تمامی افراد آشنا بوده و همه می‌دانند که رشته‌های شغلی پزشکی و پیراپزشکی از پردرآمدترین شغل‌های رشته تجربی هستند. اما لازم به ذکر است که تنها شغل‌های پردرآمد رشته تجربی، پزشکی و دندان پزشکی یا پرستاری نبوده و شغل‌های پردرآمد دیگری نیز برای کسانی که در رشته تجربی تحصیل کرده اند قابل دسترس می‌باشد.
از پردرآمدترین شغل‌های رشته تجربی می‌توان به شغل‌های مدیریتی مانند مدیر مالی، مدیریت بازرگانی و مدیر صنعتی اشاره کرد و گفت که امکان ورود به رشته‌های شغلی مدیریتی نیز برای محصلان در رشته تجربی وجود خواهد داشت. علاوه بر موارد ذکر شده شغل‌های دیگری مانند روانشناس، دبیر و کارشناس بهداشت نیز حقوق‌های خوبی خواهند داشت. افراد در صورتی که وارد رشته تحصیلی دبیری در دانشگاه شده و در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند، از حقوق ثابت برخوردار می‌شوند که این مورد بسیار دارای اهمیت است.
پردرآمدترین شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها و آقایان معمولا برای رشته برتر تجربی است. شغل‌های پزشک عمومی، پزشک متخصص، دندان پزشک، تکنسین اتاق عمل، پرستار، ماما و فیزیوتراپی می‌باشد. کسانی که به کار در حوزه‌های پزشکی تمایل ندارند نیز می‌توانند در رشته‌های دیگر مانند مدیریت، هتلداری، زیست شناسی و شیمی تحصیل کرده و مشغول کار گردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار