یکی از فعالان سازمان‌های مردم نهاد ایلام ضمن تبریک روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی بر فعالان این حوزه ،گفت:نباید از طریق سمن‌ها به فکر پول دارآوردن بود چون با این نگاه ماهیت سمن زیر سوال می‌رود و از طرف دیگر باید توجه داشت که سمن نباید سربار دولت شود.
کد خبر: ۱۱۲۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵ 13 August 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر وحید ملکشاهی اظهار کرد: مطالبه‌گری و دغدغه‌مندی برای حل مشکلات جامعه و مردم فصل مشترک رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد است و توجه به سمن‌ها و نقش آنها در اصلاح جامعه در دولت‌های گوناگون متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه سمن‌ها از مردم و برای مردم فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: معضلات زیادی در جامعه داریم که گاها دولت‌ها فرصت ورود و امکانات لازم برای ورود ریزبینانه به آنها را ندارند اما سمن‌ها با توجه به ساختاری که دارند به راحتی اعتماد مردم را جلب می‌کنند و تاثیرگذاری بیشتری می‌توانند داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد باور ادامه داد: ایده‌آل سازمان‌های مردم نهاد این است که نه سمن‌ها دولتی شوند و نه دولتی‌های که فقط برای پرستیژ مجوز سمن بگیرند بلکه به هم کمک کنند تا امور در مسیر خود انجام شود اما این مهم به طور کامل رعایت نمی‌شود و برخی از مدیران سمن دارند فعالیت چندانی ندارند که البته برخی هم از مدیران انصافا خوب فعالیت می‌کنند.

دکتر ملکشاهی نژاد به نقش دانشگاه‌ها در تولید محتوا و ارائه راهکار برای حل مشکلات جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها در این زمینه آن گونه که باید فعال نیستند که مدیران دانشگاه ها باید برای این امور برنامه داشته باشند و نقش دانشگاه ها در جامعه و بخصوص سمن ها پر رنگ تر شود تا بتوان در همه امور جامعه راهکار علمی و عملیاتی داشت .

وی به وجود تقریبا ۵۰۰ سازمان مردم نهاد در استان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه برخی سمن ها در حد کشوری حرف برای گفتن دارند و شناخته شده هستند اما برخی سمن‌ها آن گونه که باید توانمند نیستند و از طرفی موازی کاری نیز در فعالیت‌ها زیاد است در حالی که این قدر موضوع وجود دارد که هر سمن می‌تواند در حوزه خود عالمانه کار کند و نتیجه کار خود را ببیند.

دکتر ملکشاهی نژاد، نگاه مالی و شغلی به سمن‌ها را مشکلی جدی عنوان کرد و گفت: نباید از طریق سمن‌ها به فکر پول دارآوردن بود چون با این نگاه ماهیت سمن زیر سوال می‌رود و از طرف دیگر باید توجه داشت که سمن نباید سربار دولت شود.

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها کارهای زیادی از جمله رسیدگی به کودکان کار، کار در حوزه آسیب های اجتماعی، سفرهای خیرخواهانه و پویش مهر مهربانی در مناطق کم برخوردار، برنامه های محله محور، جنگ شادی و تشکیل مجمع خیرین کشور - شعبه ایلام، توجه به سلامت در همه ابعاد ان، انجام شده است، تاکید کرد: سمن‌ها باید در ورود به فعالیت‌های جدید جسور باشند و بدانند که آمده‌اند تا باری را از روی دوش دولت بردارند نه اینکه همواره گله‌مند باشند که دولت کم توجه است، سمن ها باید توانمندی خود را به همه نشان دهند و البته انتقادات و مطالبه گری برای مردم و البته ارائه راهکار هم داشته باشند به عنوان مثال وقتی نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی با سمن‌ها فعالیت مشترکی را در یک محله انجام می‌دهند می‌توان امیدواری را در نگاه مردم دید، بنابراین مردم تشنه برخی فعالیت‌های سمن‌ها هستند.

وی پیشنهاد کرد تا شهرداری ایلام المان سازمان‌های مردم نهاد را در یکی از معابر شهر ایلام نصب کند و همچنین بین خانه مطبوعات و نمایندگان سمن‌ها نشست مشترکی برگزار شود تا بتوان بین این دو نهاد مهم ارتباط بیشتر و موثرتری برای حل مشکلات جامعه فراهم شود. در پایان روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی را بر همه فعالان این عرصه تبریک عرض می کنم و امید دارم که همیشه ایام سربلند وموفق و عاقبت بخیر باشید./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار