رئیس ستاد بحران کشور در نشستی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، مهمترین بخش مدیریت بحران را پیشگیری و مشارکت مردمی و عاملی موثر در ساماندهی بحران عنوان کرد.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳ 10 August 2023

به گزارش تابناک جزیره و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد حسن نامی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد بحران کشور در این نشست که صبح چهارشنبه ۱۸ مرداد در سالن رازی مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد؛ ضمن قدردانی از تلاش و همکاری تمامی دست اندرکاران این منطقه برای مدیریت بحران در زمان وقوع زلزله‌های پی در پی کیش بیان داشت: این منطقه آزاد، سهم ناچیزی از مساحت ۱ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۵۹ کیلومتری کشورمان را دارد، اما اهمیت این جزیره به وسعت کل ایران است، چرا که در موقعیت استراتژیک آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

وی افزود:خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین مناطق ژئوپلتیک جهان که هر اقدام مثبت و منفی در آن می‌تواند کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد، مورد توجه منطقه می‌باشد و به همین دلیل جزیره کیش نیز برای کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رئیس ستاد بحران کشور در ادامه به نگاه ویژه و خردمندانه دکتر عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به مسائل و توسعه این مناطق آزاد اشاره کرد.

محمد حسن نامی در تشریح موضوعات مرتبط با خلیج فارس گفت: ۵۸.۳ درصد از این پهنه آبی ارزشمند متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و جزایری، چون تنب بزرگ و کوچک همچنین ابوموسی و جزیره هرمز مهمترین جزایر استراتژیک خلیج فارس هستند.

رییس ستاد بحران کشور خاطرنشان کرد: در خلیج فارس به عنوان یک آکواریوم جهانی، ۱۲۸ جزیره وجود دارد که ۲۲ جزیره متعلق به جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، بنابراین ما باید در جلوگیری و ممانعت از اقداماتی مانند ورود شناور‌ها «با رانش اتمی» و دیگر موارد اینچنینی که می‌تواند این آکواریوم جهانی و به نوعی اکوسیستم آبزیان را از بین ببرد تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت بحران و قوانین تصویب شده در این خصوص اشاره داشت و افزود: بر اساس قانونی که سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، بحران از چندین بخش پیشگیری، آمادگی و بازسازی و بازتوانی تشکیل می‌شود.

نامی تصریح کرد: این قانون بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، با تاکید بر پیشگیری به عنوان مهمترین بخش بحران ابلاغ شد تا تدابیر لازم صورت پذیرد.

محمد حسن نامی رئیس ستاد بحران کشور عنوان کرد: از ۶۴ مورد مخاطرات طبیعی که در جهان رخ داده ۴۴ مورد در ایران به وقوع پیوسته است که سیلاب، زلزله، آتش سوزی، فرونشست زمین، موج سرما و گرما، زمین لرزه، خشکسالی و ... را شامل می‌شود که مهمترین آن‌ها برای ما سیلاب و زلزله است.

رئیس ستاد بحران کشور بیان داشت: ۶۶ تا ۶۸ درصد سطح کشور از لحاظ جغرافیایی روی خط گسل یا در نزدیکی آن است بنابراین ما باید توان و قدرت خود را در مدیریت بحران ارزیابی کنیم و تدابیر لازم برای ایجاد ایمنی را در نظر بگیریم.

نامی گفت: طبق مطالعه ۲۲۰ سال گذشته، در مجموع ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر در کشور رخ داده است و در همین راستا باید برای ارتقا کیفیت و تقویت سازه ها، مصالح ساختمانی را به گونه‌ای انتخاب و تقویت کنیم که برای زمین لرزه‌هایی تا ۸ ریشتر مقاومت داشته باشد.

وی انرژی آزاد شده از یک زلزله ۴ ریشتری به لحاظ قدرتی را برابر با یک بمب هیروشیما و یا هزار تن "تی ان تی" برشمرد و اظهار داشت: با مقاوم سازی ساختمان‌ها و سازه‌ها در برابر زمین لرزه، انرژی قدرتمند آزاد شده از این پدیده طبیعی می‌تواند برای موارد مثبت در اختیار بشر قرار گیرد و به صورت بهینه استفاده شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، مشارکت مردم در امور را عاملی موثر بر مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: آموزش در این زمینه تاثیر بسزایی برای سازماندهی و مدیریت بحران دارد.

نامی از تشکیل سازمان مدیریت بحران هوشمند در کشور خبر داد و افزود: هوشمند سازی و تکمیل تجهیزات مورد نیاز می‌تواند کمک شایانی در پیشگیری از مخاطرات بلایای طبیعی داشته باشد.

نامی رئیس ستاد بحران کشور در پایان از مسئولان خواست تا برای هماهنگی، آمادگی و مقابله با بحران بر اساس قوانین، بیش از پیش تلاش و در کنار ایجاد ایمنی بیشتر آموزش‌های لازم برای تاب آوری را نیز منظور کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار