علائم بر روی ظروف ،نشانگر بایدها و نبایدهای استفاده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ 07 August 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: علائمی که بر روی ظروف مختلف حک شده‌اند بی معنا نیست و هر کدام نشانگر بایدها و نبایدهای استفاده است.
به عنوان مثال برخی از این علامت ‌ها بیانگر این است که آیا می ‌توان این نوع ظروف را در ماشین ظرفشویی یا مایکروویو قرار داد یا خیر؟ پس بهتر است با مفهوم علائم روی ظروف آشنا باشیم تا بتوانیم به شکل صحیحی از آن ها نگهداری و استفاده کنیم.

علامت PET یا PETE

این علامت بیشتر بر روی ظروف یک بار مصرف ساخته شده در کارخانه ‌ها همچون ظرف سس ‌ها، بطری‌ های آب معدنی، بطری انواع نوشیدنی ‌ها، ظرف مواد دهان شویه و مواردی از این دست مشاهده می‌ شود. این ظروف از مواد مختلف و متخلخلی ساخته شده‌ است و همین امر باعث می‌شود تا باکتری ‌ها و میکروب ‌ها به سرعت جذب آن ها شود. توصیه می شود هیچ ‌گاه این ظروف را درون فریزر یا یخچال قرار ندهیم و بعد از استفاده آن‌ ها را دور بیاندازیم. همچنین به هیچ عنوان درون این ظروف مایع داغ نریزیم؛ زیرا ظرف‌ های یک بار مصرف دارای علامت PTE رادیکال ‌هایی را هنگام برخورد با یک مایع و جسم داغ آزاد می‌کند که باعث ایجاد اختلال در غدد درونی انسان می‌شود.

علامت HDPE

این علائم روی ظروف یک بار مصرف مات مانند بطری شیر، روغن‌ها، مواد ضد عفونی کننده و انواع شوینده‌ها، شامپوها، کیسه زباله، بسته بندی لبنیات و موارد مشابه حک می‌شود. این علامت نشان دهنده بی خطر بودن آن‌ هاست، زیرا این نوع ظروف از مواد «پلی اتیلن» متراکم تولید شده‌ که ضرری برای سلامت انسان‌ ها ندارد و به طور کامل قابل بازیافت است.

علامت PVC بر روی ظروف یک بار مصرف

اگر چنین علامتی را بر روی هر کدام از ظروف یک بار مصرف مشاهده کردید باید در استفاده از آن‌ ها دقت بسیاری به خرج دهید. زیرا ظروفی که علامت PVC را به همراه دارد، حاوی «کلرین» بوده و بسیار خطرناک است. این نوع ظروف به هیچ عنوان نباید در معرض حرارت قرار گیرد. این ظروف قابل استفاده در مایکروویو نیست، زیرا گرما سبب می‌شود تا مواد شیمیایی موجود در PVC آزاد شده و به مواد غذایی درون آن نفوذ کند.



علامت LDPE

این علامت را بیشتر بر روی بطری های انعطاف پذیر، کیسه نان، بسته بندی مواد غذایی منجمد شده، کاور لباس‌ها، کاور مبلمان، کیسه جارو برقی، فرش‌های ماشینی و موارد مشابه مشاهده می کنیم. این نوع از ظرف ‌های پلاستیکی با علامت LDPE به دلیل اینکه از «پلی اتیلن» با تراکم کم ساخته می‌شود، بی‌ خطر بوده و بیشتر از پلاستیک ‌های دیگر قابل دسترس است. البته نکته قابل توجه اینجاست که اگرچه این نوع پلاستیک برای سلامتی انسان خطری ندارد، اما اغلب غیر قابل بازیافت بوده و برای طبیعت مضر است.

علامت PP روی ظروف پلاستیکی

علامت PP روی ظروف پلاستیکی نشان‌ دهنده بی‌خطر بودن این نوع ظروف است. ظروف پلاستیکی دارای این علامت، از «پلی پروپیل» ساخته شده که یک ماده بی خطر است. به همین دلیل برای اکثر مواد غذایی از ظروفی استفاده می‌شود که دارای علامت PP هستند. همچنین از این ظروف PP برای مواد غذایی داغی مانند آش، حلیم و موارد مشابه نیز استفاده می ‌شود. زیرا این ظروف فاقد مواد شیمیایی بوده و رسیدن حرارت بالا به آن نیز موجب بروز بیماری و مسموم شدن غذا نمی شود. البته باید بدانیم که این ظروف به طور کامل قابل بازیافت نیست و فرآیند بازیافت شدن آن‌ ها بسیار زمان بر است.

علامت PS روی ظروف یک بار مصرف

این علامت را بیشتر بر روی شانه‌ های تخم مرغ، بطری‌ ها و ظروف حاوی قرص و کپسول، بسته بندی مرغ و گوشت مشاهده می‌ کنیم. این ظروف از مواد سمی ساخته شده‌ است و به هیچ عنوان نباید در معرض دمای بالا قرار گیرد. از این نوع ظروف نمی‌ توان برای نگهداری مایعات داغ و خوراکی ‌های چرب استفاده کرد. این ظروف در صورت مجاورت با غذا و مایعات داغ، به طور کامل سمی شده و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. باید دقت کنیم که این ظروف پلاستیکی PS قابل استفاده در مایکروویو و فر نیست.

علامت OTHER بر روی ظروف و قطعات پلاستیکی

این علامت را می‌ توان بر روی بطری ‌های آب بزرگ و نایلون ‌ها مشاهده کرد. ظروف پلاستیکی دارای علامت OTHER، برای سیستم ایمنی بدن مضر بوده و باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها می‌شود. بنابراین سعی کنیم برای خوردن و آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی‌ ها از ظروف دارای این علامت استفاده نکنیم یا بعد از یک بار استفاده، آن‌ ها را دور بیاندازیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار