بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب کننده اعصاب (نورودژنراتیو) در جهان است .
کد خبر: ۱۱۱۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ 02 August 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب کننده اعصاب (نورودژنراتیو) در جهان است که با توجه به روند پیر شدن جامعه، به نظر می‌رسد با افزایش چشمگیری از آن در جهان مواجه می‌شویم.

به دلیل نبود درمان قطعی برای آلزایمر، پیشگیری از آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه راهکار‌های پیشگیری از تین بیماری را دنبال می‌کنیم:

مغز سالم در بدن سالم

این عبارت نشان دهنده ارتباط مغز با سایر قسمت‌های بدن است. چرا که ۱۵ تا ۲۰ درصد خون بدن را مغز دریافت می‌کند. این مورد شامل کنترل بیماری‌های قلبی عروقی، کنترل فشار خون، چاقی، قطع مصرف سیگار و پیشگیری از ابتلا به چربی خون است.

ورزش

دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته می‌تواند مفید باشد. برای این مورد ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی سریع، شرکت در گروه‌های کوهنوردی، یوگا و هر ورزشی که به آن علاقه داریم، توصیه می‌شود.

افسردگی

دو مشکل افسردگی و آلزایمر ارتباط فراوانی با همدیگر دارد، بنابراین تشخیص و درمان به موقع آن توصیه می‌شود.

تلاش برای فعال بودن ذهن

در این زمینه کار‌هایی مانند مطالعه، حفظ کردن، یادگیری زبان خارجی، آموزش موسیقی، انجام کار‌های هنری به ویژه به صورت گروهی، حل پازل، شطرنج، بازی‌های فکری و نوشتن خاطرات روزانه به فعال ماندن ذهن می‌کند.

مطالعاتی وجود دارد که دیده شده استفاده از بازی‌های رایانه‌ای ممکن است در تقویت حافظه کمک کند. همچنین تلاش برای فعال ماندن در کار‌های اجتماعی و شرکت در کار‌های گروهی نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

رعایت رژیم غذایی مناسب از جمله رژیم غذایی مدیترانه‌ای

این رژیم غذایی شامل استفاده از مواد مغذی در رژیم غذایی است که شامل دست کم ۶ بار در هفته استفاده از سبزی‌های پربرگ و استفاده روزانه از سایر سبزی ها، سه بار در روز حبوبات، یک بار در هفته ماهی، مرغ و سایر ماکیان دو بار در هفته، سه بار در هفته لوبیا، پنج بار در هفته دانه‌ها و استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی است. در این رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز، شیرین کننده ها، پنیر و کره به صورت محدود توصیه می‌شود.

همچنین دیده شده مواد غذایی حاوی امگا ۳ در پیشگیری از آلزایمر کمک کننده است. امگا ۳ در مواد غذایی شامل ماهی به ویژه ماهی قزل آال و سالمون، میگو، سبزی ها، دانه چیا، دانه کتان، گردو، لوبیا و روغن سویا دیده می‌شود.

برچسب ها: پیری ، آلزایمر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار