بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و بسیاری از مقامات و مسئولان بر تکمیل و توسعه زنجیره ارزش در تمامی صنایع و محصولات به منظور تحول و جهش اقتصادی تاکید شده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ 28 June 2023

زنجیره ارزش (Value Chain) مجموعه فرآیندها و فعالیت‌هایی است که یک کسب و کار متعهد به انجام آن‌ها می‌شود تا به محصولات یا خدمات خود ارزش اضافه کند.

این فعالیت‌ها، از ابتدایی‌ترین مراحل یعنی تامین مواد اولیه از تامین‌کنندگان تا مراحل انتهایی که همان ارائه خدمت و تحویل کالا و خدمات پس از فروش است، در جهت ایجاد ارزش پیش می‌روند، این افزایش ارزش در بهای نهایی محصول، میزان سودآوری آن و رضایت مشتری خود را نشان می‌دهد.

راهبرد نوین وزارت کشور در خصوص توسعه زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها قدم گذاشتن در مسیر مردمی کردن اقتصاد و دادن اختیارات لازم به استانداران برای پیشرفت و آبادانی منطقه تحت مدیریت است.

بر اساس اعلام معاون اقتصادی وزیر کشور، شناسایی، مطالعه و توسعه بیش از پیش زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها از اولویت‌های وزارت کشور در حوزه اقتصادی است.

به گفته محسن کوشش تبار زنجیره ارزش رقابت‌پذیر در۳۱ استان کشور شناسایی شده و امید است با تلاش معاونان اقتصادی استانداران، به نتایج مطلوبی دست یابیم.

استاندار خوزستان گفت: لازم است یک نقشه راه برای زنجیره ارزش تدوین شود و وظایف هر بخش و دستگاه از جمله گمرک، کشاورزی، کمیته امداد و دیگر دستگاه‌ها مشخص شود و بخش خصوصی نیز در کنار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد.

علی اکبر حسینی محراب چهارشنبه در کارگروه اقتصاد با محوریت توسعه زنجیره ارزش در سالن جلسات حوزه استانداری خوزستان بیان کرد: تکمیل و توسعه زنجیره ارزش نیاز به مطالعه و نیازسنجی دارد و زیرمجموعه‌های سنتی نیز باید از روش‌های نوین بهره بگیرند و در برنامه‌های خود بازنگری کنند.

وی افزود: تمامی مدیران دستگاه‌ها باید یک الگوی واحد را برای توسعه زنجیره ارزش تعریف کرده و نقشه راه را بر این اساس تعیین کنند.

حسینی محراب ادامه داد: در نتیجه با مشخص کردن نقش دستگاه‌ها و یافتن نقص‌های محصولات در استان، می‌توان به جهش اقتصادی و ثروت آفرینی در خوزستان دست یافت به گونه‌ای که تا سال آینده حداقل نتایج و بازخورد این زنجیره ارزش را در تولید محصولاتی داشته باشیم که حرف اول را برای گفتن دارند.

جهش اقتصادی با تدوین نقشه راه زنجیره ارزش/ هدفگذاری خوزستان در تولید محصولات ثروت آفرین

استاندار خوزستان گفت: بازرگانان و کارخانه‌ها باید در یک مسیر واحد بر مبنای خوشه صنعتی حرکت کنند و ماموریت دستگاه‌ها به صورت مشترک باشد.

وی با تاکید بر فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت تکمیل زنجیره ارزش توضیح داد: دستگاه‌های اجرایی باید با جمع‌آوری تجربه ها براساس یک برنامه مشخص، محصولات با ثروت آفرینی بیشتر را در اولویت قرار دهند.

حسینی محراب اظهار کرد: باید تجربیات نهادهای اجرایی در کشاورزی، کشت گلخانه ای، صنعت و غیره را به سمت سطوح عالی پیش برده و در مقیاس نانو تکنولوژی حرکت کنیم.

استاندار خوزستان از معاون اقتصادی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست تا همه دستگاهها مکلف شوند که ظرف مدت ۴۵ روز نقشه راه زنجیره ارزش را مشخص کنند.

مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تاکید کرد: نباید بر روی بهره وری زنجیره‌های ارزش موجود تمرکز شود بلکه آینده نگری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دبیر کارگروه توسعه زنجیره ارزش نیز گفت: در این زنجیره در گام نخست، اشتغال‌زایی اولویت نیست و باید بسترهای لازم به شکل مناسبی فراهم شود.

حسین معاونی افزود: در هر نقطه که تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش صورت نگرفت منابع به هدررفت و یا در یک نقطه تمرکز نکردیم.

وی در خصوص فرآیند اجرای توسعه مبتنی بر زنجیره ارزش گفت: این زنجیره شامل شناسایی و اولویت‌بندی زنجیره‌های استان، تشکیل کمیته نخبگی زنجیره‌های ارزش انتخابی، مطالعه و تحلیل زنجیره ارزش‌های منتخب (بسته سیاستگذاری، نیازهای فناورانه، بسته آموزش عالی، بسته قوانین و مقررات و نقش آفرینی نهادی و ...)، تدوین برنامه عملی و تعیین نقش دستگاه‌ها، نهادها و مردم و نظارت و کنترل پروژه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار خوزستان نیز بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید ظرف هفته آینده تجربیات خود در حوزه توسعه زنجیره ارزش را به صورت تخصصی ارائه دهند.

محمد راضی جلالی اضافه کرد: گزارش عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه به صورت تخصصی برگزار می‌شود که در قالب یک نقشه راه، وظیفه هر ارگان در حوزه‌های مختلف مشخص خواهد شد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار