بوی بد کارخانه "خمیرمایه" اسلام آبادغرب از سال گذشته به یکی از دغدغه‌های اساسی محیط زیستی این شهرستان تبدیل و موضوع تا جایی پیش رفت که پرونده‌ای برای این واحد در دستگاه قضا تشکیل شد، اما حالا آنطور که مدیران کارخانه می‌گویند تا چند ماه دیگر و با تکمیل تصفیه‌خانه در حال احداث، بوی بد این واحد برای همیشه از بین می‌رود.
کد خبر: ۱۱۰۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴ 18 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کارخانه خمیرمایه اسلام آبادغرب بعد از حدود ۱۰ سال رکود، سال ۱۴۰۰ کار خود را با تیم جدید از سر گرفت، اما از همان اوایل مردم منطقه از بوی بد ناشی از پساب آن گلایه داشتند تا جایی که کار به محیط زیست و دستگاه قضا رسید.

با برگزاری جلسات مختلف، در نهایت موعدی برای این کارخانه تعیین شد تا نسبت به راه‌اندازی تصفیه‌خانه اقدام کند و حالا اگرچه کار ساخت تصفیه‌خانه این واحد با سرعت در حال اجراست، اما این نگرانی وجود دارد که با وجود باز بودن پرونده این واحد در دستگاه قضا - به دلیل شکایت از بوی بد ناشی از فعالیت این کارخانه- این کارخانه و مهمتر از آن ۱۷۰ نیروی کاری که دارد، دچار چالش شوند.

به گفته مدیرکارخانه "خمیرمایه برتر" کار ساخت تصفیه خانه این مجموعه که اکنون پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد، قرار است تا پایان خرداد ماه به اتمام برسد و بوی بد پساب این کارخانه برای همیشه مرتفع شود.

زمان خسروی در نشستی خبری با بیان اینکه برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه کارخانه خمیرمایه در سال‌های گذشته و با تایید مدیران وقت استان سه سال زمان گرفتیم، گفت: بر اساس این مهلت  تا سال ۱۴۰۳ برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه زمان داریم، اما ما کار را بسیار زودتر آغاز کردیم و اکنون بخش عمده تصفیه خانه اجرا شده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان خرداد ماه روند احداث تصفیه خانه به پایان برسد و تاکید کرد: با تلاشی که صورت گرفت زودتر از موعد تعیین شده(سال ۱۴۰۳) تصفیه خانه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر کارخانه خمیرمایه برتر یکی از عواملی که باعث شد روند اجرای تصفیه خانه کمی کند پیش برود را عدم تعیین تکلیف تسهیلات بانکی عنوان کرد که قرار بود برای احداث تصفیه خانه پرداخت شود و این کار صورت نگرفت.

خسروی اضافه کرد: با این وجود با تلاشی که صورت گرفته اکنون بخش عمده تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه خریداری و نصب شده و مابقی تجهیزات نیز به زودی نصب خواهد شد.

وی همچنین از در نظر گرفتن یک استخر بزرگ جنب محوطه تصفیه خانه خبر داد که تا زمان بهره‌برداری از تصفیه خانه، پساب این کارخانه در استخر دپو شده و دیگر بیرون نخواهد رفت.

مدیرکارخانه خمیرمایه برتر این نکته را هم یادآور شدکه پساب کارخانه خمیرمایه بر خلاف بسیاری از صنایع دیگر به هیچ عنوان خطرناک، سمی یا  شیمیایی نبوده و پساب بیولوژیک است.

خسروی گفت: بارها به شیوه‌های مختلف به دلیل این مشکل از مردم عذرخواهی کرده و در تلاشیم مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

راه‌اندازی مجدد بعد از ۱۰ سال رکود

 خسروی سپس به تاریخچه کارخانه خمیرمایه کرمانشاه هم اشاره کرد که از سال ۱۳۸۲ و با عنوان "پاک مایه" و با بهترین تجهیزات روز دنیا راه‌اندازی شد، اما بنا به دلایل مختلف بعد از مدتی فعالیت آن متوقف شد و در شهریور سال ۱۴۰۰ و بعد از حدود ۱۰ سال رکود مجددا راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی برای راه‌اندازی این واحد که بسیاری از تجهیزات و حتی مکان آن دچار تخریب و استهلاک شده بود پای کار آمد و نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برای اینکه این واحد دوباره وارد چرخه تولید شود، هزینه شده است.

مدیرکارخانه خمیرمایه برتر ظرفیت اسمی این واحد را ۱۰ تن در روز و ۳۰۰ تن در ماه اعلام کرد که اکنون تولید آن به بیش از ۳۶۰ تن در ماه نیز رسیده است.

خسروی محصول تولیدی این واحد را نیز خمیرمایه اعلام کرد که در صنعت پخت و پز نان کاربرد دارد و برای سلامت افراد، پیشگیری از بیماری‌های گوارشی، کم خونی، پوکی استخوان و ... بسیار مفید است. به علاوه به ارتقاء کیفیت و طعم نان نیز بسیار کمک می‌کند.

وی اولویت اصلی تولیدات این کارخانه را تامین نیاز داخل کشور اعلام کرد و گفت: اکنون در ۳۱ استان نمایندگی فروش داریم و مازاد تولید نیز به بازارهای اروپا، آسیا، آمریکای شمالی، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای همسایه و... صادر می‌شود.

مدیرکارخانه خمیرمایه برتر معتقد است، کیفیت تولیدات این واحد آنقدر زیاد است که توانسته به بازارهای صادراتی راه پیدا کند.

خسروی تعداد کل شرکت‌هایی که در ایران در زمینه تولید خمیرمایه فعالیت دارند را نیز هشت واحد اعلام کرد.

پیش‌بینی طرح توسعه با افزایش دو تا سه برابری تولید

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح توسعه در بخش‌های مختلف این واحد یاد کرد و افزود: اکنون تمرکز اصلی ما بر تکمیل تصفیه خانه است و بلافاصله بعد از تصفیه خانه سراغ طرح توسعه خواهیم رفت.

به گفته مدیرکارخانه خمیرمایه برتر، با اجرای طرح توسعه ظرفیت تولید این واحد به ۲۰ و حتی ۳۰ تن در روز افزایش خواهد یافت و امکان افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اشتغال واحد نیز فراهم می‌شود.

خسروی اظهار کرد: این واحد این ظرفیت را نیز دارد که در زمینه تولید آب مقطر نیز فعالیت داشته باشد.

۹۱ درصد نیروها بومی‌اند

وی اشتغال کنونی کارخانه خمیرمایه برتر را در سه شیفت ۱۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: تمرکز اصلی ما بر استخدام نیروهای بومی و خصوصا بیکاران شهرستان اسلام آبادغرب بوده است.

مدیرکارخانه خمیرمایه برتر اضافه کرد: در حال حاضر ۹۱.۳ درصد نیروهای این واحد بومی استان و ۶۳ درصد بومی اسلام آبادغرب هستند. حتی ۷۵ درصد مدیران این کارخانه نیز از نیروهای بومی انتخاب شده اند.

وی تاکید کرد: برای رفاه و معیشت کارگران این واحد بسیار تلاش کردیم و هدف ما حفظ و افزایش نیروی کار است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار