خالی ماندن صندلی‌های دانشگاهی به دلیل توسعه ناهمگون کمی دانشگاه‌ها موجب شده است مراکز آموزش عالی استان اردبیل خواسته یا ناخواسته برنامه‌های آموزشی خود را تغییر دهند.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 11 October 2015

به گزارش خبرنگار مهر،بررسی وضعیت مراکز آموزشی علمی کاربردی استان اردبیل در نشست خبری رئیس این دانشگاه با اصحاب رسانه تغییر وزنه های فکری و سیاست گذاری مراکز آموزش عالی در استان را برای بار دیگر تاکید کرد.

بطوریکه چندی پیش سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی نیز در نشست خبری خود در هفته دولت تغییر برنامه های آموزشی را به دلیل مشکلات پیش آمده دانشگاه ها ضروری عنوان کرده بود. تاکیداتی که خبرگزاری مهردر گزارشی تحت عنوان «نفوذ مدرک‌گرایی به خواص جامعه/دانشگاه ماموریت‌گرا باشد» به تحلیل و بررسی دیدگاه های جدید مدیران مراکز آموزش عالی پرداخت.

در این میان دانشگاه علمی کاربردی با ۲۰ مرکز آموزشی در چهار شهرستان استان، هفت هزار دانشجو، ۱۵ هزار فارغ التحصیل، ۱۴ هزار مدرس، ۱۳۰ رشته و ۲۰۰ رشته- محل بخش مهمی از آموزش عالی استان را برعهده گرفته است و هر چند سال تاسیس آن به ۱۳۸۲ بر می گردد در مدت کوتاهی رشد دفعتی مراکز آموزش عالی علمی کاربردی موجب شده است مشکلات سایر مراکز آموزش عالی گریبانگیر این مرکز نیز شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اردبیل معتقد است این دانشگاه تنها دانشگاه نسل سوم کشور است و برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل چهارم که دانشگاه ارزشی است تلاش می کند.

حسین علی پور با بیان اینکه این دانشگاه مولود انقلاب اسلامی است و تنها دانشگاه مهارتی کشور محسوب می شود، اضافه کرد: در واقع هدف این دانشگاه ارتقا مهارتی شاغلان حوزه های مختلف است و در مقاطع کاردانی و کارشناسی تمرکز دارد.

با وجود اینکه به عقیده این رئیس دانشگاه، علمی کاربری کار آفرین بوده و به دنبال تامین نیاز بازار است، فعالیت آموزشی این دانشگاه با سوالاتی از سوی خبرنگاران همراه شد که از جمله اعتبار مدرک این دانشگاه بود.

این سوال که به دلیل بی توجهی برخی ادارات به ارزش علمی مدارک این دانشگاه تاکیدا مطرح شد این طور پاسخ گرفت که مدرک علمی کاربردی اعتبار دارد و اینکه برخی ادارات مدرک ما را قبول نمی کنند، دانشگاه های دیگری نیز هستند که مدرکشان گاها پذیرفته نمی شود.

علی پور با بیان اینکه سازمان های نیازمند نیروی ماهر حتما علمی کاربردی را می پذیرند، تصریح کرد: برای مابقی سازمان ها نیز ما رایزنی می کنیم تا مدرک ما را که تائید شده توسط وزارت علوم است پذیرا باشند.

غفلت های بازار کار اردبیل جبران شود

سوال دیگر طرح شده در خصوص برنامه افزایش رشته های دانشگاهی بود. یکی از خبرنگاران با بیان اینکه افزایش رشته با خالی ماندن صندلی های دانشگاهی در تعارض است خواستار اعلام سیاست دانشگاه علمی کاربردی در این خصوص شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان تصریح کرد: ما در دنیا ۱۲ هزار شغل داریم که در کشور برای دو سوم از آن آموزش تعریف نشده است؛ این به این معنی است که ما با تعریف رشته های آموزشی جدید می توانیم خالی ماندن صندلی ها را جبران کنیم.

وی افزود: در وضعیتی که رابطه بین دانشگاه و بازار مطلوب نیست دانشگاه علمی کاربردی از دل صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر بر آمده تا به نیازها پاسخ دهد.

علی پور به هدف گذاری این دانشگاه در رفع غفلت های آموزشی استان تاکید کرد و بیان داشت: از جمله اینکه به دنبال راه اندازی مرکز بین المللی در منطقه آزاد تجاری استان هستیم.

اشتغال شاغلان یا فارغ التحصیلان

تاکیدات علی پور در خصوص آموزش متناسب با نیاز بازار کار که چندین بار در طول جلسه مطرح شد، موجب نشد یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه، اظهارات مدیر را کافی بداند.

اظهارات قابل توجه علی پور در این خصوص به این شکل مطرح شد که به طور میانگین ۶۵ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند؛ اما از این تعداد ۳۰ درصد از قبل شاغل بوده اند و از دستگاه دولتی یا بخش خصوصی آمده اند تا مهارتی یاد بگیرند و در کار و حرفه خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ما خود اشتغال فارغ التحصیلان را رصد می کنیم و این دانشگاه توانسته در عرصه مهارت آموزشی پیشتاز باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان متذکر شد: حتی به منظور ایجاد رقابت بین مراکز، تمامی مراکز در ۹ معیار کلی در ۲۶۰ شاخص رتبه بندی می شوند.

مدرسانی که تدریس نمی کنند

دیگر موضوع مورد تاکید خبرنگاران در این جلسه وضعیت مدرسین و نقد و انتقادهایی در خصوص فعالیت آموزشی مدرسین بود.

بطوریکه یکی از خبرنگاران که دانشجوی این دانشگاه است با بیان اینکه اساتید از کد استادی یکدیگر استفاده می کنند و یا چند درس در یک ترم به یک استاد ارائه می شود، افزود: ما حتی درسی داشتیم که استاد نیمه ترم کلاس را رها کرده و استاد دیگر به جای وی ادامه داد.

علاوه بر این خبرنگار دیگری وجود هفت هزار دانشجو و ۱۴ هزار مدرس را به مانند این دانست که برای هر دانشجو دو استاد در این دانشگاه وجود دارد و خواستار ارائه توضیحات رئیس دانشگاه شد.

علی پور در این خصوص تاکید کرد: ۱۴ هزار مدرس، مدرسان کد دار هستند و ممکن است تدریس نداشته باشند اما کد استادی دریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان با بیان اینکه ساماندهی مدرسین در دستور کار است، ادامه داد: هیچ استادی حق استفاده از کد استاد دیگر را ندارد و این موضوع بر خلاف قوانین است.

وی با یادآوری اینکه در گذشته فرایند جذب مدرس با آزمون نبوده و تعدادی از مدرسین بدون سپری کردن فرایند جذب وارد چرخه شده اند، متذکر شد: در آینده نزدیک وضعیت تمام مدرسین بررسی می شود تا کد این گروه ابطال شده و بعد از طی دوره های آموزشی مجددا کد دریافت کنند.

به گفته علی پور محوریت این دانشگاه خبرگی و مهارت استاد است و با توجه به افزایش مراکز آموزش عالی کیفیت بخشی به تدریس سیاست اولویت دار ما است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار