مدیرکل استاندارد ایلام ؛
مدیرکل استاندارد ایلام گفت: معضل استاندارد نبودن وسایل شهربازی‌های این استان همچنان پابرجاست و شهرداری‌ها به وظایف خود در این خصوص عمل نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۰۹۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸ 21 February 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛ مهناز همتی  اظهار داشت: مشکل اصلی این سازمان در زمینه وسایل و تجهیزات شهربازی با شهرداری‌ها به دلیل عمل نکردن به وظایف قانونی خود است.

وی افزود: مساله تجهیزات شهربازی‌ها در دوران شیوع کرونا با توجه به تعطیلی این مراکز به حاشیه رفت ولی با بازگشایی آنها این موضوع بطور جدی از سوی سازمان استاندارد دنبال می‌شود چرا که با سلامت کودکان و نوجوانان سر و کار دارد.

مدیرکل استاندارد ایلام یادآور شد: وسایلی که توسط بخش خصوصی در شهربازی‌ها ایجاد می‌شود تا حدود ۹۵ درصد استاندارد است ولی شهربازی‌ها در بیشتر شهرهای استان متعلق به شهرداری‌هاست که با وجود تذکرات مستمر، اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهند.

همتی گفت: برخوردی نیز با وجود معرفی این مراکز به مراجع قضایی تاکنون صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: تمامی فعالیت‌های تولیدی و خدماتی صورت گرفته اگر از محدوده‌های قانونی مورد تایید سازمان استاندارد خارج شوند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد ایلام افزود: واحدهای صنفی متخلف بر اساس قانون به تعزیرات حکومتی و واحدهای تولیدی نیز به دادگستری‌ها برای بررسی تخلف صورت گرفته، ارجاع می‌شوند.

همتی یادآور شد: محصولاتی که مشمول استاندارد اجباری هستند در دایره شمول نظارت سازمان استاندارد قرار می‌گیرند و محصولاتی نیز که در این محدوده قرار ندارند، تعیین ماهیت در خصوص آنها صورت گرفته و برای تعیین تعرفه گمرکی به استاندارد ارجاع می‌شوند.

وی در خصوص نظارت این سازمان بر صنایع بزرگ استان همچون پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تاکید کرد: تولیدات این مراکز مشمول استاندارد اجباری نیست ولی از نظر بهینه‌سازی مصرف انرژی بر آنها نظارت می‌کنیم، ضمن اینکه این سازمان بر نحوه تولید محصول بنزین پیرولیز که مشمول استاندارد اجباری است، نظارت مستمری دارد.

مدیرکل استاندارد ایلام اضافه کرد: تمامی استانداردهای ملی هر پنج سال یکبار مورد بازنگری قرار گرفته و بروزرسانی می‌شوند و اعتبار پروانه‌های استاندارد قبلا یکساله بود که اکنون به سه سال افزایش یافته است.

همتی گفت: کارشناسان این سازمان در طول مدت اعتبار یک پروانه سالانه حدود پنج یا ۶ بار بر نحوه تولید آن محصول نظارت و نمونه‌گیری می‌کنند و حتی در برخی محصولات حساس این نظارت ماهانه و هفتگی نیز صورت می‌گیرد.

وی در خصوص بروزرسانی تجهیزات کنترل کیفیت اظهار داشت: اعتبار خاصی برای این منظور در نظر گرفته نشده است ولی تا زمانیکه استاندارد ملی در زمینه‌ای خاص برقرار باشد از آن تجهیزات استفاده می‌کنیم و هرجا امکان آزمون و بررسی وجود نداشت به آزمایشگاه‌های همکار در استان یا سایر استان‌ها ارسال می‌شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار