عزت الله ضرغامی گفت: ملایر شهر جهانی منبت است و هنرمندان این حوزه هنرمندانی منحصر به فرد در حوزه هنری کاربردی هستند که در زندگی مردم نقش دارد.
کد خبر: ۱۰۸۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲ 30 December 2022

 ملایر شهر جهانی منبت است و هنرمندان این حوزه هنرمندانی منحصر به فرد در حوزه هنری کاربردی هستند که در زندگی مردم نقش دارد.

به گزارش تابناک همدان از ملایر :عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری روز پنج شنبه ۸ دی ماه در شورای اداری شهرستان ملایر ضمن اشاره به ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر خطاب به هنرمندان این صنعت گفت: بخش زیادی از ۲۹۹ رشته صنایع دستی ضمن همه ارزش های هنری، جنبه تزیینی دارند.

وی اظهار کرد : علت عدم رونق بسیاری از حوزه های صنایع دستی و به فراموشی سپرده شدن آنها، غیر کاربردی بودن این صنایع است، کاری که هنرمندان مبلمان منبت در ملایر انجام می دهند، بدلیل کاربردی بودن آن مورد توجه من است.

ضرغامی تصریح کرد : برخی از این هنرها جنبه ویترینی داشته و تنها حفظ هنر ارزشمند یک هنرمند است اما در زندگی مردم و دنیای مصرف مردم حضور ندارد.

وی با اشاره به احیای ۲۰ رشته هنری که به دلیل غیر کاربردی بودن به فراموشی سپرده شده  بود، گفت: مبلمان منبت ملایر کاربردی است و مردم به آن نیاز دارند ، هم زیبایی و هم هنر است و هم مبلمان به عنوان یک نیاز طبیعی مردم در همه جای کشور و دنیا اثر ارزشمند است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: حلقه تولید، فروش و مصرف کاملا در مبلمان منبت ملایر قابل مشاهده است، این کار بسیار ارزشمندی است و من به همه هنرمندان در حوزه میلان منبت و همه رشته های صنایع دستی در ملایر ادای احترام می کنم.

ضرغامی در ادامه مرواربافی را هنری بسیار ارزشمند و از زیباترین و کاربردی ترین صنایع دستی دانست و افزود : زمینه کار در این حوزه زمینه بسیار خوبی است و این هنر جز افتخارات ملایر است.

وی هماهنگی و کارآمدی بین مسئولان در ملایر را نعمتی خواند که ریشه در فرهنگ و گذشته تاریخی این منطقه دارد و اضافه کرد : این شهرستان زمینه و ظرفیت فراوانی دارد.

ضرغامی در ادامه مینی ورلد را یکی از ایده های مهم  وزارت خانه دانست که در ملایر عملیاتی شده است و خاطر نشان کرد : مینی ورلد کار ارزشمندی است که می تواند به تنهایی یک جاذبه خوب توریستی و گردشگری در این شهرستان ایجاد کند.

وی به جاذبه های گردشگری این شهرستان به دلیل وجود هنرهایی چون مبلمان منبت، مروار اشاره و ادامه داد : این توانمندی ها،  می تواند جاذبه های گردشگری بسیاری ایجاد کند.

ضرغامی اظهار امیدواری کرد و گفت : مینی ورلد یک جاذبه گردشگری است که در صورت تقویت و توسعه یکی از جاذبه های جدی کشور خواهد شد ، نمونه اینکار ها باید انجام شود ما نیز پشتیبانی می کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دعوت کرد تا در این شهرستان سرمایه گذار کنند و افزود: این شهرستان آینده و جایگاه ویژه ای دارد و می تواند قطب بزرگ گردشگری کشور باشد.

ضرغامی مطرح کرد : بی توجهی به شادی، سرگرمی و اوقات فراغت مردم یکی از کم کاری ها در این حوزه است ، عزاداری ها در سطح بالایی برگزار می شود اما مردم به شادی، تنوع و سرگرمی هم نیاز دارند.

وی با تاکید بر  توجه به نیازهای مردم گفت: در هئیت دولت مصوب شد که هنرمندان رشته های صنایع دستی از پیمان سپاری ارزی معاف شوند که در صورتیکه در مجلس رای بیاورد، می تواند در رونق صادرات و تولید موثر باشد.

ضرغامی با تاکید بر اهمیت کاربردی بودن صنایع دستی، به هنرمندان صنعت مبلمان منبت توصیه کرد تنوع طراحی ها را بالا ببرند و کاربری تر کار کنند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان نیاز به تحول داریم خواستار استفاده از طرح های جدید و نوآورانه، بسنده نکردن به طرح های قدیمی، حمایت از زوج‌های جوان و افراد کم بضاعت در بحث خرید مبلمان، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای طرح های جدید و سبک و قابل حمل بودن مبلمان شد.

وی ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت را یکی از برنامه های وزارت خانه برشمرد و اظهار کرد : این بازارچه ها زمینه برای معرفی و فروش ملی و جهانی صنایع دستی و مبلمان منبت ملایر را در آینده فراهم خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اعتبارات مرمت یخدان میرفتاح در سال ۱۴۰۱ حوزه میراث فرهنگی استان همدان دیده شده است که در صورت نیاز و پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی، این اعتبارات را افزایش می دهیم.

طی این مراسم از قالیچه جوزان که از سازمان یونسکو مهر اصالت و نشان ملی دریافت کرده است، رونمایی شد.

این قالیچه در کارگاه جوزان پیچ با پشم دست ریس و با رنگ کاملا گیاهی توسط اشرف چگینی جوزانی طی یکسال بافته شده است. رنگ رز این اثر هنری اسماعیلی حسینی و طراح آن محمد حسینی نصب است.

ضرغامی در حاشیه بازدید از افتتاح دستکند زیرزمینی سامن، این مجموعه را دستکندی ویژه، خارق العاده و منحصر به فرد در حد غار علیصدر همدان دانست و اظهار داشت : شهر سامن در آینده حتما یکی از جاذبه های گردشگری جدی در استان همدان خواهد بود.

وی در ادامه گفت : با مجموعه ای از برنامه های تکمیلی این دایره را کامل و از مناطق مختلف بهم وصل کنیم تا این دستکند یکی از جاذبه های مهم جهانی و پایگاه خوبی برای گردشگری و آشنایی مردم با میراث فرهنگی کشور شود.

وی با تاکید بر فراهم سازی امکانات کامل ایمنی برای بازدید عموم از این دستکند، گفت: ملایر شهر جهانی منبت است و هنرمندان این حوزه هنرمندانی منحصر به فرد در حوزه هنری کاربردی هستند که در زندگی مردم نقش دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تعیین تکلیف خانه منصوری، قول پیگیری داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار