عوامل زیادی باعث ترک خوردگی و شکاف لب‌ها می‌شود و نیاز است اقداماتی برای محافظت از لب‌ها انجام شود.
کد خبر: ۱۰۸۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 22 December 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: دکتر مژده سپاس خواه عضو هیأت علمی گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: ترک لب یکی از مشکلات شایع در بزرگسالان و کودکان است، اما این عارضه در نوزادان به دلیل ماهیت حساس پوست و همچنین نوع تغذیه که از طریق مکیدن است، می‌تواند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد.

او ادامه داد: پوست لب با سایر نقاط صورت متفاوت است. اگرچه ساختار زیرین پوست یکسان است، اما سطح پوست لب بسیار نازکتر و ظریفتر از پوست دیگر قسمت‌های صورت است. پوست لب بر خلاف پوست بدن بدون غدد چربی است، در نتیجه نمی‌تواند چربی ایجاد کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: عوامل زیادی مانند تغییر در سطح دما، رطوبت و تغییرات گسترده آب و هوایی ممکن است باعث ترک خوردگی و شکاف لب‌ها شود. ترک خوردگی لب‌ها می‌تواند ناشی از دلیل مهم دیگری مانند کمبود آب بدن باشد.

او با بیان اینکه پیدا کردن علت ترک‌خوردگی لب‌ها اهمیت زیادی برای درمان دارد، تصریح کرد: گاهی ترک‌خوردگی در اثر تماس مداوم زبان با لب‌ها ایجاد شود که در این صورت فرد باید این عادت را ترک کند. در صورتی که علت هوای سرد و خشک است، باید به طور مرتب از بالم لب استفاده کرده و لب‌ها را محافظت کنیم.

ترک خوردگی و خشکی لب

سپاس خواه اضافه کرد: همچنین استفاده از وازلین (petroleum jelly) نیز برای برطرف کردن ترک لب و حفظ رطوبت آن بسیار مؤثر است و باعث حفظ رطوبت پوست لب‌ها می‌شود. وازلین مانند یک سد محافظتی باعث حفظ رطوبت درون سلول‌های پوستی می‌شود.

او گفت: برای پیشگیری از ترک لب‌ها توصیه می‌شود از مصرف غذا‌های چرب و شور و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: آب کافی بنوشیم، نوشیدن میزان کافی آب نیز راه حلی کمک کننده برای برطرف کردن ترک لب هاست، زیرا از خشک شدن سلول‌های پوست جلوگیری می‌کند.

 

او افزود: تا حد امکان در معرض هوای خشک قرار نگیریم و کمبود ویتامین‌ها و عفونت‌های قارچی را بررسی کنیم.

سپاس خواه بیان کرد: اگر ترک لب ظرف مدت ۳ هفته درمان شد، نیاز به اقدام بیشتری نیست؛ اما اگر بعد از ۳ هفته درمان نشد یا در صورت تداوم این مشکل، باید حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه شود.

 

برچسب ها: خشکی لب ، ترک لب ، شکاف لب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار