معاون تحقیقات و برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از ساخت موفقیت‌آمیز مقره پلیمری مقاوم در شرایط آب و هوایی خوزستان در پروژه تحقیقاتی این شرکت خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 17 December 2022

کیومرث زمانی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش غلظت و فراوانی رخداد پدیده ریزگرد در خوزستان و ترکیب آن با رطوبت بالا در سال‌های اخیر، شبکه برق خوزستان را با چالش جدی مواجه کرده که همین امر به تعریف پروژه تحقیقاتی "تدوین دانش فنی و ساخت نیمه صنعتی مقره پلیمری بر اساس شرایط آب و هوایی خوزستان" در شرکت برق منطقه‌ای خوزستان منجر شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این پروژه با طی مراحل اولیه در کمیته تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان به تیم تحقیقاتی دانشگاه شهید بهشتی واگذار شد، افزود: در مرحله اول در این پروژه، وضعیت آب و هوایی خوزستان از نظر شدت آلودگی و نوع مواد آلاینده‌ای که بر روی تجهیزات برق بخصوص مقره‌ها رسوب می‌کند، بررسی و گزارش مفصلی در خصوص کانون‌های ریزگرد و خصوصیات شیمیایی و میزان چسبندگی این آلاینده‌ها تدوین شد.

معاون تحقیقات و برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: سپس علل شکست عایقی در زمان بروز پدیده رطوبت بر روی مقره‌های آلوده مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که در دماهای مشخص در خوزستان که در اوایل صبح و بامداد و در فصول خاصی رخ می‌دهد، بخار آب بر روی چترک مقره‌ها میعان (ایجاد شبنم) می‌کند. در ادامه با افزایش تعداد قطرات شبنم و جذب آن در آلودگی روی چترک و تشکیل یک لایه رسانا منجر به شکست عایقی مقره می‌شود.

زمانی ادامه داد: با توجه به این موارد یکی از ایده‌های اصلی ساخت مقره مقاوم، جلوگیری از کاهش دمای مقره به کمتر از نقطه شبنم (DEW POINT) بود. پس از تست راه‌حل‌های متنوع با ترکیب مواد مختلف نانو از جمله نانو کربن در خمیر سیلیکون مقره با مقادیر متفاوت، سرانجام ترکیبی از خمیر سیلیکون حاصل شد که مقره‌های ساخته شده با آن آزمایش‌های مختلف را با موفقیت پشت سر گذاشت.

وی افزود: در این آزمایش‌ها که بر اساس استانداردهای صنعت برق و در آزمایشگاه پژوهشگاه نیرو، شرکت سیمکاتک و همچنین آزمایشگاه فشار قوی دانشگاه تهران با مدل‌سازی شرایط آلودگی خوزستان صورت گرفت، مقره‌های ساخته شده مقاومت نشان داده و دچار شکست عایقی نشدند.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بیان کرد: انجام این تست‌ها بر اساس استاندارد صورت گرفته و موفقیت این پروژه تحقیقاتی مورد تائید ناظران دانشگاهی پروژه و شرکت سیمکاتک به عنوان ناظر صنعتی پروژه قرار گرفته است.

زمانی با بیان اینکه مستندات علمی منتشرشده حاصل از نتایج این تحقیق مورد استقبال مجامع علمی بین‌المللی نیز قرار گرفته است، گفت: برنامه این شرکت در گام بعدی، استفاده از این مقره در یک خط انتقال به عنوان نمونه است تا در نهایت، در صورت موفقیت‌آمیز بودن استفاده عملی از این مقره‌ها، به خصوص اطمینان از دوام و عمر مقره، تجاری‌سازی و تولید انبوه این مقره‌ها در دستور کار قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار