استاندار هرمزگان:
تابناک هرمزگان/ استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم اقتصادی کردن گردشگری و کشاورزی در هرمزگان گفت: برای حل مشکل اشتغال خانگی در حوزه غذا و دارو پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۰۷۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱ 13 October 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان، آیین گرامی‌داشت روز ملی روستا  با حضور مهدی دوستی، استاندار هرمزگان برگزار شد که در این مراسم سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی "آباد" و نشریه چاپی روستاهای استان رونمایی شد.

در سامانه "آباد" تمامی فرآیندهای مربوط به صدور پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در حال حاضر به صورت پایلوت دسترسی برای صدور پروانه الکترونیکی در روستاهای هرنگ، کلاهی و سرخون ایجاد شده است. 

مهدی دوستی در این آیین ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت رسول مکرم اسلام(ص) و میلاد امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت: در حوزه روستا پروژه‌های پراکنده‌ای داریم، اما از آنجایی که راهبرد مشخص و طرح جامعی در این حوزه وجود ندارد شاهد بی‌نظمی‌هایی هستیم، لذا لازم است مشاوری طرح جامع روستاها را تعریف کند و ما ذیل آن پروژه‌هایی را تعریف کنیم که این امر اصلی‌ترین نیاز امروز روستاها است و اداره کل امور روستایی استان باید آن را دنبال کند.

وی با تاکید بر ضرورت انضباط بخشی بر امور مالی روستاها و افزایش نظارت فرمانداران در این حوزه، گفت: ما آماده هستیم به نسبت آورده‌‌ای که دهیاران می‌آورند در توسعه روستاها سرمایه‌گذاری و اعتبارات لازم آن را تامین کنیم و برای طرح‌هایی که شغل ایجاد می‌کنند نیز بخشی از اعتبارات فنی و اعتباری استان را معطوف کنیم تا سود تسهیلات طرح‌ها را کاهش پیدا ‌کند.

استاندار هرمزگان ضمن اشاره به محدودیت‌های زیست محیطی در پرورش ماهی تیلاپیا، بیان‌کرد: از طرح‌هایی که مرتبط با حوزه شیلات در روستاها هستند کاملا استقبال و حمایت می‌کنیم و در حوزه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و همچنین پرداخت تسهیلات قطعا همکاری و مشارکت خواهیم داشت.

دوستی معیشت‌محور بودن گردشگری و کشاورزی در استان را از جمله‌ آسیب‌های موجود در هرمزگان دانست و ادامه‌ داد: برای خارج کردن گردشگری از حالت معیشتی و اقتصادی کردن آن طرح‌های بزرگی تعریف شده است و در تلاش هستیم با اجرای پروژه‌هایی یک یا دو ماه به مدت گردشگر‌پذیری هرمزگان بیافزاییم؛ در حوزه کشاورزی نیز دولت هزاران میلیارد اعتبار برای نوسازی و اصلاح باغات تخصیص داده است که متأسفانه استقبال خوبی از این طرح در استان انجام نشده است که برای افزایش رغبت عمومی باغداران و حل دغدغه آن‌ها لازم است بیمه‌ها نیز در این چرخه مشارکت کنند و در دورانی که درختان باغداران به ثمر می‌رسد حمایت‌هایی انجام شود‌.

وی عنوان‌کرد: حمایت از طرح‌های گلخانه‌‌ای 300 متر مربعی و حوضچه‌های محدود پرورش ماهی در روستاها نیز عاملی است که می‌تواند در تقویت اقتصاد روستا موثر باشد. 

استاندار هرمزگان تصریح‌ کرد: در خصوص تامین منافع روستاها از معادن مکاتبات بسیاری تاکنون انجام شده و بیشتر از سوی استان‌هایی مانند کرمان و هرمزگان بوده است و ما هم آماده همکاری هستیم که در این حوزه ورود کنیم، اما طرح این مسئله در مرحله بهره‌برداری معادن انجام شود و مدلی تعریف شود که سرمایه‌گذاری انجام شود، معادن فعال شوند و مردم و جامعه روستایی نیز از آن منتفع شوند.

دوستی با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای روستائیان استان که در استانداری هرمزگان برپا شده بود، گفت: بیشترین مشکلی که تولیدکنندگان روستایی دارند حول محور بازار و مجوزها است و گاهی در روند اخذ مجوزها برای تولید محصولات خانگی مشکلاتی به وجود آمده است از این رو اولین گام این خواهد بود که برای کسب و کارهای خرد مخصوصا در حوزه غذا دارو پیگیری‌هایی خواهیم کرد تا بتوانیم تا مشکلاتشان را برطرف کنیم.

انتهای یپام//

برچسب ها: دوستی ، گردشگری ، کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار