قرار است حجاج کرمانی تا فردا سه شنبه چهاردهم مهر با 9 پرواز به ديار خود باز گردند. امسال 64 هزار زائر ايرانی برای انجام مناسک حج راهي عربستان سعودی شدند که از اين تعداد در روز عيد قربان، 465 زائر حين مراسم رمي جمرات بر اثر بی کفايتی مسوولان سعودی به لقاءالله پيوستند.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ 05 October 2015
هزار و 396 زائر به همراه خدمه و عوامل اجرايی امسال در قالب 18 کاروان از استان کرمان به عربستان اعزام شدند و بازگشت حاجيان از ظهر روز گذشته (يکشنبه) به اين استان آغاز شد.
اگرچه فقط يک زائر اعزامي از استان کرمان در فاجعه منا جان باخت و حجت الاسلام مرتضايي از جان باختگان اين فاجعه که از استان ديگر اعزام شده نيز کرماني است اما داغ از دست دادن هموطنان عزيزمان در عربستان بر پهنه گسترده اين استان سنگيني مي کند.
علي ناقع 39 ساله اهل رفسنجان که با کاروان سيرجان عازم حج شده بود در فرودگاه کرمان گفت: روز حادثه دو مسير بود که از ماموران سعودي پرسيديم از کدام طرف برويم و گفتند از همين مسير که بعدا حادثه در آن مسير اتفاق افتاد.
وي ادامه داد: در اين مسير تعداد جمعيت زياد شد حتي قدم به قدم و چسبيده به هم راه مي رفتيم و تنگي نفس و نبود اکسيژن باعث شد خيلي ها از هوش بروند. 
وي گفت: خيلي از زائران بر اثر تشنگي کشته شدند و يکي ديگر اينکه راه ها را بسته بودند و به هر کسي اجازه نمي دانند و اگر کسي نزديک مي شد او را کنار مي زدند، داخل جمعيت ماموران سعودي فقط نظاره گر بودند و بعضي از مامورين هم خنده مي کردند.
اين حاجي افزود: سن و سال ماموران خيلي کم بود و بي تجربه بودند. 
وي گفت: سه نفر از رفسنجان از دوستان با هم بوديم که از کاروان عقب افتاديم دنبال کاروان ايراني رفتيم که در مسير حادثه قرار گرفتيم و حدود 200 متر مانده به رمي جمرات شايد دو و سه بار تشهد گفتيم. 
ناقع افزود: در اين مسير ديديم که جمعيت هر لحظه افزايش پيدا مي کند چون راه را بسته بودند.
وي گفت: اولين مردي که جلوي ما زمين افتاد به زحمت از بين جمعيت بلندش کرديم، يک شيشه آب رو صورتش ريختيم جان گرفت دو دقيقه بعد افتاد و اين اولين کشته بود.
وي اضافه کرد: يک لحظه ديديم همه به طرف چادرها مي روند از ازدحام جمعيت نرده اطراف مسير از جا بيرون آمد و روي مردم افتاد، حدود 250 نفر زير نرده و شايد صدها نفر روي اين نرده ها ايستاده بودند. 
اين زائر خانه خدا گفت: يک دفعه تلاطمي به راه افتاد، 30 نفر زير دست و پا ماندند و خيلي از حجاج سمت نرده هاي آن اطراف رفتند بعد از دو سه دقيقه آن نرده ها هم افتاد تا اينجا حدود يک ساعت و نيم از حادثه گذشته بود و يک مامور سعودي هم پيدا نشد.
وي ادامه داد: از اينجا به بعد ناي تکان خوردن نداشتيم و فقط جسم مرده حجاج زير دست و پا بودند، هر نيم ساعت و 40 دقيقه يکبار بالگرد دور مي زد و مي رفت که اگر همين بالگرد کمي پايين مي آمد و با ايجاد باد، اکسيژن به حجاج مي رسيد و اگر آب رو حجاج پاشيده مي شد کشته ها کمتر بود.
ناقع گفت: بعد از تقريبا 2 ساعت و نيم من خودم زير دست و پا افتاده و نااميد شده بودم که دوستم آمد و گفت بلند شو و روحيه مضاعفي گرفتم و از زمين بلند شدم.
وي اضافه کرد: خيلي سخت بود واقعا خدا لعنت کند آل سعود را الان مي فهمم ايران و ايراني کي است.
محمدحسين عباسي 38 ساله از حجاج اعزامي از سيرجان نيز در خصوص حادثه منا گفت: دو گروه به طرف جمرات مي آمدند که از دو خيابان راه ها را بسته بودند مثل اينکه يکي از شاهزاده ها مي خواست سنگ بزند.
وي افزود: فشار زياد و جمعيت به هم چسبيده بود و يک نفر با چهره سياه بالاي چادرها با علامت دست به دور زدن اشاره کرد که اين حجاج برگشتند و به حجاجي که از روبرو مي آمدند برخورد کردند و تقريبا شايد حدود 30 متر و عرض حدود 12 متر روي همديگر چندين طبقه انسان افتاد بود. 
عباسي بيان کرد: خيلي از حجاجي که زير ديگران قرار گرفته بودند زنده بودند ولي کسي نبود به آنها کمک کند و موقعي که بعد از چند ساعت آب مي پاشيدند هرکس تکان مي خورد او را انتقال مي دادند.
عليرضا شمس الدين سعيد يکي از حجاج اعزامي از کاروان کرمان نيز گفت: بعد از حادثه منا بعد از چند ساعت از طرف امداد آمدند ولي حين حادثه هيچ ماموري ديده نمي شد و نبود.
وي ادامه داد: خود مردم با کارتن هايي که پيدا مي کردند خودشان را باد مي زدند براي رسيدن اکسيژن و فرار از گرمازدگي. 
وي گفت: سيل جمعيت را برگشت دادند بدون اينکه مسير فرعي باز کنند، فرض کنيد حدود 5 هزار نفر بخواهند برگردند و يک تعدادي هم از سمت مقابل؛ معلوم است به هم برخورد کردند و با گرمازدگي که رخ داد متاسفانه منجر به حادثه غم انگيري شد. 
خانم زيد آبادي 65 ساله از حجاج کاروان شهرستان سيرجان هم گفت: ما شب سنگ زديم و شوهرم و کاروان کرمان هم 10 دقيقه زودتر از مسير حادثه رد شدند و اگر به مصدومان آب رسانده بودند کشته ها کمتر مي شد.
وي ادامه داد: شب اول براي رمي جمرات رفتيم ماموران راه را با ديوار کاذب پلاستيکي باريک مي کردند و با ماشين و موتور بين حجاج خانم به ما مي گفتند از راه باريک برويد.
وي به برخورد ماموران در ايام حج در مدينه اشاره کرد و گفت: از وارد شدن به مساجد جلوگيري مي کردند و در قبرستان بقيع و اطراف مسجد النبي چند مامور مي آمد و برخورد مي کردند و رفتارشان اصلا خوب نبود.
اين حاجيه افزود: وقتي پيام مقام معظم رهبري را شنيدند رفتارشان بهتر شد حتي وقتي مي خواستيم برويم روضه رضوان همه را جمع کردند و راهنماي فارسي گذاشتند و به ترتيب هدايت کردند.
پروين صالحي از ديگر حجاج استان کرمان هم گفت: من هنگام سقوط جرثقيل در مصلي نماز مي خواندم وقتي آمديم راه ها بسته شده بود، خيلي وحشتناک شده بود باران شديد مي آمد و درخت ها کنده شده بود و امدادگرهاي ايراني به ما خدمت رساني مي کردند.
قرار است حجاج کرماني تا فردا سه شنبه چهاردهم مهر با 9 پرواز به ديار خود باز گردند.
امسال 64 هزار زائر ايراني براي انجام مناسک حج راهي عربستان سعودي شدند که از اين تعداد در روز عيد قربان، 465 زائر حين مراسم رمي جمرات بر اثر بي کفايتي مسوولان سعودي به لقاءالله پيوستند.
بيش از چهار هزار زائر از کشورهاي مختلف نيز در قربانگاه منا جان خود را از دست دادند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار