معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از تشکیل و برگزاری ۳۵ کمیسیون مشترک با محوریت مباحث اقتصادی با دیگر کشورها تا پایان سالجاری خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹ 19 August 2022

مهدی صفری در بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در این کمیسیون‌های جامع انواع مباحث اقتصادی و تبادلات تجاری مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وی هدف از این کمیسیون‌ها را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشورها اعلام کرد و گفت: افزایش مراودات اقتصادی با ملل مختلف بویژه همسایگان رویکرد اصلی وزارت امور خارجه است. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه معرفی ۳۵ رایزن اقتصادی تا پایان امسال را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برای افزایش ارتباطات تجاری بین المللی برشمرد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای دستیابی به هدف عنوان شده، شمار دیپلمات‌های اقتصادی را افزایش خواهیم داد. 

صفری با بیان اینکه ظرفیت‌های خُفته‌ بسیاری در درون کشور و در توسعه روابط خارجی وجود دارد تصریح کرد: افزایش مراودات با کشورهای مختلف در همه قاره‌ها از جمله ظرفیت‌های خفته‌ای بود که استفاده از آن‌ها باعث حل بسیاری از مسائل کشور می‌شد به همین دلیل وزارت خارجه همگام با سیاست‌های دولت سیزدهم در این راستا گام بر می‌دارد. 

وی با اشاره به توانمندی بالای متخصصان و جوانان ایرانی و تکیه بر دانش بومی افزود: انتقال فناوری (تکنولوژی) یکی از بهترین اقدامات برای ارزآوری است که باید بیش از گذشته جدی گرفته شود. 

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: برای مثال در زمینه انتقال تکنولوژی تجربه موفق خودکفایی در تولید بنزین یا کاتالیست‌ها و دیگر دستاوردها مانند دانش نانو و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی تی) وجود دارد. 

صفری ادامه داد: صدور خدمات مهندسی به دیگر کشورها در چهار ماهه ابتدای امسال ۵۷۰ میلیون دلار بود و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار برسد. 

وی درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین اظهارداشت: در برخی از زمینه‌های مرتبط با این قرارداد تاخیر وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن را جبران کنیم تا قرارداد بخوبی پیش برود. 

صفری ادامه داد: از سوی دیگر قراردادهای بسیار خوبی در زمینه بالادستی و پایین دستی نفتی با روسیه منعقد شده که بخشی از آن‌ها در حال اجراست. 

وی درباره برجام نیز گفت: هیچکس نمی‌تواند تضمین دهد که در صورت لغو احتمالی برجام در آینده، کشورهای دیگر با ما همکاری کنند یا نکنند اما با روند کنونی احساس نمی‌کنیم که کشورهای چین و روسیه بخواهند مانند غربی‌ها مروادات خود با ما را کاهش دهند. 

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما با غرب برخورد بد نداشتیم اما آنان با ما برخوردهای منفی داشتند و برخی پروژه‌ها را گروگان گرفتند و در نهایت اینگونه بیان کردند که امریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند این همکاری را داشته باشیم. 

صفری درباره تضمین‌های اجرای توافق هسته‌ای گفت: جزییات این موارد در مصاحبه کاملی از سوی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده توضیح داده شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که توافق جدید به طور حتم از امتیازاتی نسبت به قبل برخوردار است که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد از جمله اینکه در صورت بروز هر مشکلی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا سه سال به فعالیت خود ادامه دهند. 

وی اضافه کرد:  تغییرات دولت‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در اجرای توافق است و دولت سیزدهم می‌کوشد منافع حداکثری از این توافق را به دست آورد البته دولت فعلی منتظر برجام نشد و به توان داخلی تکیه کرد. 

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: تا زمانی که مذاکرات نهایی نشده متن توافقنامه بطور دائم تغییر می‌کند برای مثال برای آزمون راستی‌آزمایی تعهدات زمانی ۱۰ میلیون پس از آن ۲۰ میلیون بشکه نفت تعیین شده بود که اکنون به ۵۰ میلیون بشکه افزایش یافته است، بنابراین برای اعلام اطلاعات نهایی باید منتظر توافق نهایی بود. 

وی گفت: در فناوری‌هایی مانند نانو، آی تی و محصولات دانش‌بنیان در لبه تکنولوژی و همگام با کشورهای پیشرفته قرار داریم و ظرفیت‌ها و صادرات خوبی ایجاد شده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار